שערוריית הטלפונים הכשרים: הוגשה תלונה למבקר המדינה

המבקר קיבל פנייה לחקור כיצד נחסמות הודעות משרד הבריאות בטלפונים הכשרים המזהירים מפני נגיף הקורונה, למרות שמשרד התקשורת הורה לחברות לאפשר זאת מיידית

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

מבקר המדינה קיבל פנייה לבדוק את האירועים סביב המספרים והטלפונים הכשרים, וכיצד קרה שמנויים רבים של אותם מספרים מקרב המגזר החרדי לא יכלו לקבל הודעות SMS, ולכן לא הוזהרו בזמן מפני נגיף הקורונה.

אחת הסיבות להתפשטות הנגיף בקרב המגזר החרדי הוסברה בכך שהם לא חשופים לכלי התקשורת ולאינטרנט בישראל ולכן לא היו מודעים לאזהרות. הטלפונים הכשרים שנפוצים במגזר החרדי "מעוקרים" משורה של יכולות טכנולוגיות כמו מצלמה, אינטרנט ומוגבלים בהודעות SMS שניתן לקבל, והתוצאה היא שהמכשיר משמש לשיחות בעיקר.

בפנייה למבקר המדינה מתארת רחל מוזס את שרשרת האירועים שהאיצה את התפשטות המחלה במגזר החרדי ותולה את האחריות גם במשרד התקשורת שלמרות שטוען שהורה לאפשר קבלת הודעות מיידית למנויי הטלפון הכשר, עד עתה לא מקבלים מנויים אלה הודעות על התרעות מפני הנגיף.

נזכיר כי מנכ"ל משרד התקשורתנתי כהן, פנה לועד הרבנים לענייני תקשורת - הגוף שאחראי לתופעת הטלפון הכשר ולהסכמים עם חברות הסלולר, ודרש לאפשר מיידית קבלת הודעות למנויים מטעם משרד הבריאות. המשרד פנה לחברות הסלולריות והורה להם לפתוח את הקווים הכשרים להודעות משרד הבריאות במקביל.

שר התקשורת דוד אמסלם אף התבטא בנושא ואמר "אני רואה בחומרה רבה את העובדה שמספרים המוקצים לצורך הודעות רשמיות מטעם משרד הבריאות אינם פתוחים לכלל המגזרים. הניסיונות לחסום מידע מהגורמים הרשמיים במדינת ישראל לציבור זה או אחר הוא בלתי נסלח. משרד התקשורת הודיע נחרצות הן לחברות והן לועד הרבנים כי יתערב בהסכמים במידה וזה ימשך.