כוח משימה של וול סטריט בוחן שינויים במנגנון עצירת המסחר

כוח המשימה, המורכב מכמה מענקיות מגזר הפיננסים של ארה"ב, שוקל בין השאר תיקון של "מנתקי הזרם" בבורסות, שיפחית את הסיכוי לעצירת המסחר מיד לאחר צלצול הפתיחה בבוקר

עצירת מסחר בבורסת ניו יורק ב־16 במרץ. המסחר נעצר שנייה אחרי 9:30 בבוקר  / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
עצירת מסחר בבורסת ניו יורק ב־16 במרץ. המסחר נעצר שנייה אחרי 9:30 בבוקר / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

כמה חברות פיננסיות אמריקאיות "במשקל כבד", ובהן מורגן סטנלי, סיטאדל ובלקרוק, בוחנות שינויים אפשריים ב"מנתקי הזרם" בשוק המניות האמריקאי - הפסקות המסחר האוטומטיות במצבי תנודתיות קיצוניים - אחרי שהמנגנונים האלה, שהשימוש בהם נדיר, עצרו את המסחר כמה וכמה פעמים בחודש שעבר.

החברות, שמשתייכות ל"כוח המשימה" במגזר הפיננסי הרופף, הן בעיקר חברות ברוקרים, מסחר בניירות ערך ובורסות, והן קיימו בשבועות האחרונים כמה דיונים על "מנתקי הזרם" (Circuit breakers), כפי שנמסר ממקורות יודעי דבר ל"וול סטריט ג'ורנל". הקבוצה בודקת איך המנגנונים האלה פעלו בגל המימוש חסר התקדים במרץ, שנבע מהחששות ממגפת הקורונה, ומסמנת כמה תיקונים שבכוונתה להמליץ עליהם לרשות ניירות הערך הפדרלית (SEC), שנציגיה השתתפו בדיונים.

כוח המשימה מתמקד, בין השאר, בתיקון פוטנציאלי לכללי "ניתוק הזרם", שיפחית את הסיכוי לעצירת המסחר מיד לאחר צלצול הפתיחה בבורסה ב-9:30 בבוקר, לדברי אותם מקורות. זה יכול לקרות אם הסנטימנט בשוק המניות העולמי הידרדר מאוד לפני פתיחת המסחר בארה"ב, וירידת המניות האמריקאיות נראית ודאית.

בשלושה מארבעת האירועים שבהם הופעל "מנתק הזרם" במרץ, העצירה באה כמה דקות אחרי הפתיחה, כשמדד 500 S&P צנח ב-7%. ב-16 במרץ המסחר נעצר שנייה אחרי 9:30 בבוקר (שעון ניו יורק). זה גרר ביקורת שלפיה אין טעם לפתוח את שוק המניות רק כדי לעצור מיד את המסחר.

מצד שני, הקלת כללי ניתוק הזרם כדי לאפשר למניות לנוע ביותר חופשיות, תכרסם במהות המערכת בת עשרות השנים שתוכננה להגן על משקיעים בתקופת מפולת. 

מנתקי הזרם אמורים לעצור פאניקה פיננסית על ידי מתן אתנחתה שתאפשר למשקיעים להירגע ולעכל מידע מהיר. ה-SEC אישרה לראשונה שימוש במנתקי זרם כאלה בכל שוק המניות אחרי מפולת "יום שני השחור" ב-1987, ותיקנה אותם בתגובה למפולת הבזק בשוק ב-2010.

לפי הכלל הנוכחי, ירידה של 7% במדד 500 S&P מציתה הפסקת מסחר של 15 דקות. אם השוק ממשיך ליפול ב-13%, המסחר נעצר לעוד 15 דקות. אם הירידה היא 20%, המסחר נעצר לכל שאר היום. שני התרחישים האחרונים מעולם לא קרו.

כמה מחברי כוח המשימה בוול סטריט מציעים להקל את משטר ניתוק הזרם בתחילת המסחר, בין 9:30 ו-9:45 בבוקר, לדוגמה. לפי הגישה הזו, ירידה של יותר מ-7% תעצור את המסחר לרבע השעה הזו בלבד.

רעיון אחר הוא להניח לשוק המניות לפתוח בירידה של 7%, אבל לעצור את המסחר אם הירידות מואצות ומדד 500 S&P חוצה עוד סף, נניח 13%. כמה חברות בכוח המשימה תהו לגבי הצורך להפעיל מנתקי זרם בכלל בפתיחת המסחר, אבל אחרים טענו שחשוב לשמור על הגנות כלשהן ב-9:30 בבוקר. עד כה, לא הושגה הסכמה על שינויים כלשהם.

"ניתוק זרם" ראשון מאז 1997

כל תיקון ב"מנתק הזרם" יהיה טעון אישור של ה-SEC בתהליך ממושך, שיהיה פתוח גם לדיון פומבי. כוח המשימה לומד נתונים ממרץ לפני פרסום המלצות כלשהן, מסרו המקורות. ייתכן אף שלא יפורסמו כל המלצות לשינוי בתום הבדיקה. 

"ה-SEC מרוצה מכך ששחקנים שונים במגזר עובדים יחד כדי להעריך עד כמה מנגנוני המבנה הרגולטורי שלנו פעלו בתנאי שוק אמיתיים, ואם יהיו נחוצים שינויים כלשהם", מסר ברט רדפירן, מנהל אגף המסחר והשווקים ברשות ני"ע. 

הבורסות וחברות נוספות הסכימו להקים את כוח המשימה הזה בשנה שעברה, בעידוד ה-SEC, לפני שמגפת הקורונה הפציעה ושלחה את השווקים לצניחה חופשית. במרץ האחרון ניהלה הקבוצה הזו כמה שיחות, כשמנתקי הזרם הופעלו לראשונה מאז 1997. כך נוספה תחושת דחיפות למה שהיה דיון תיאורטי. 

כוח המשימה דן גם בתיקון של שיבושים, כמו מה שקרה באחרונה בין חוזה עתידי חשוב ותעודת סל שגם היא עוקבת אחרי מדד 500 S&P. מחירי החוזים על 500 S&P ותעודת הסל SPDR S&P 500 ETF (שידועה בקוד המסחר שלה, SPY) נעים במקביל, אבל אם השווקים מתנדנדים לפני פתיחת המסחר בארה"ב, יכולים להופיע ביניהם פערים, ולזרוע בלבול לגבי איך יפתחו המניות את המסחר.

כלל ותיק של קבוצת CME, שמפעילה את בורסות החוזים, מגביל תנודות מחירים בחוזים ב-5% כלפי מעלה או מטה. אין הגבלה דומה על המסחר בתעודת SPY אחרי שהשוק נסגר, משעה 16:00 עד 20:00 בערב, או במסחר שלפני הפתיחה, מ-4:00 לפנות בוקר עד 9:30 בבוקר. ב-16 במרץ, ב-9:20 בבוקר, לדוגמה, SPY ירדה ב-11% מערך הפתיחה הקודם שלה, ואילו החוזים היו תקועים בירידה של 5%.

בלקרוק וחברות נוספות בכוח המשימה תומכות בהרמוניזציה מוגדלת של כללי המסחר במניות ובחוזים עתידיים לפני פתיחת השוק, אך הפרטים עדיין לא גובשו סופית, כפי שמסר מקור יודע דבר ל"וול סטריט ג'ורנל".

CME טוענת שתעודות הסל צריכות להיות מוגבלות כדי להתאים להגבלות שהיא הציבה לחוזים על מדד S&P. חברים נוספים בכוח המשימה למנתק הזרם קוראים באופן פרטי ל-CME להרחיב את המגבלה של 5% על המסחר בחוזה, אולי ל-7%. ואולם CME מתנגדת לצעד כזה. הרחבת המגבלה של 5% על חוזי 500 S&P במסחר לפני פתיחת הבורסות בארה"ב תהיה "חסרת אחריות", אמר יו"ר ומנכ"ל CME, טרנס דאפי.