בלי אירוע ובלי תורים: ככה משיקים אייפון בימי מגפה עולמית

מאז שהתפרצות הקורונה החלה להשפיע על השווקים באמצע פברואר, מניית אפל איבדה מערכה בשיעור של כ-12% • היכולת שלה להמשיך ולמכור מכשירים תוך כדי משבר גלובלי היא מהותית להצלחה שלה, לצד המשך ההתרחבות של החברה לתוך עולם השירותים הדיגיטליים

סניף של חנות אפל במיאמי / צילום: Lynne Sladky, AP
סניף של חנות אפל במיאמי / צילום: Lynne Sladky, AP

זה היה אמור להיות עוד אירוע השקה נוצץ במטה אפל בקליפורניה, עם מצגת גרנדיוזית וקהל מרחבי העולם, אבל דברים לא הלכו כמתוכנן. בעקבות הקורונה, האייפון SE 2, המכשיר המוזל שרבים ציפו להשקתו כבר יותר משנה, נחשף השבוע בהודעה פשוטה לעיתונות בלבד.

זו השקת מכשיר צנועה במיוחד עבור אפל, שעורכת באופן מסורתי אירועי השקה נוצצים למוצרים הבולטים שלה, שמעוררים עניין רב ותורים שמשתרכים מחוץ לחנויות הדגל שלה בעולם. הפעם, בלי אירוע ועם סגירת החנויות הפיזיות של החברה, האייפון החדש הושק באופן וירטואלי לחלוטין, הוא זמין החל מהיום להזמנה מוקדמת ברחבי העולם, וצפוי להגיע לישראל עד תחילת מאי.

גם בחודש שעבר אפל השיקה שני מכשירים חדשים באופן דומה: את האייפד פרו החדש ואת המקבוק אייר. גם במקרה הזה החברה הסתפקה בהודעה לעיתונות, שכללה תמונות וסרטונים של המכשירים החדשים, מועדי השקה, מחירים ומפרט טכני. בלי רעש, בלי צלצולים ובלי אירועים. כעת, לפי דיווח באתר Engadget , אפל בוחנת רכישה של חברה בשם NextVR , העוסקת בשידור אירועים גדולים כמו הופעות מוזיקה ומשחקי ספורט באופן וירטואלי.

העובדה שאפל בחרה להמשיך עם ההשקות של המכשירים הללו במועד המתוכנן, ולא לדחות אותן לקיץ למשל, אינה מובנת מאליה. לפי דיווח של בלומברג, שרשרת האספקה של החברה נפגעה קשות מוירוס הקורונה, עם סגירה של מפעלים בסין ובמלזיה. בנוסף, לפי הדיווח, הציפייה בשוק היא שגם עם ההתאוששות של סין, שרשרת האספקה של החברה צפויה להיפגע במוקדים נוספים, עם המשך התפשטות וירוס הקורונה בגיאוגרפיות אחרות בעולם. 

בפברואר, אפל הודיעה למשקיעים שלה כי האספקה הגלובלית של מכשירי אייפון צפויה להיתקל במגבלות. כדי להתמודד עם הקשיים באספקה של מוצרים בתקופה הזו, בחודש שעבר אפל הגבילה את הכמות של מכשירים שניתן לרכוש בבת אחת באתר שלה, ומאפשרת לרכוש מכשיר אחד מכל סוג.

עם החנויות הפיזיות הסגורות עד להודעה חדשה, יש מי שצריכים לרכוש יותר ממכשיר אחד כמו משפחות, או מפתחים שבודקים את האפליקציות שלהם על גרסאות תוכנה שונות. עם זאת, לפי דיווח של CNBC , הסיבה להגבלה היא שאפל זיהתה שוק אפור של סוחרים שרוכשים אייפונים מאתר החברה בכמויות גדולות, ומוכרים ואתם ברווח, באיזורים בהם האספקה של אפל היא איטית, או לא קיימת כלל.

כעת, עם המגבלות על הרכישה המקוונת, ובלי אירועים ומכירות פיזיות, פל ממשיכה לעבוד על מכשיר הדגל הבא שלה: האייפון 12, אותו היא צפויה להשיק בסתיו 2020. מכשירי הדגל מסדרת האייפון של אפל הם המכשירים הנמכרים בייותר של החברה מדי שנה, באופן מסורתי, והצלחתו צפויה להשפיע רבות על הצלחתה של החברה בקרב משקיעים.

מאז שהתפרצות הקורונה החלה להשפיע על השווקים באמצע פברואר, מניית אפל  איבדה מערכה בשיעור של כ-12%. היכולת שלה להמשיך ולמכור מכשירים תוך כדי משבר גלובלי היא מהותית להצלחה שלה, לצד המשך ההתרחבות של החברה לתוך עולם השירותים הדיגיטליים.