מחאת המראות: הקוסמטיקאיות והספרים יוצאים לרחובות

"אנחנו על סף שבירה", אומרים בענף • נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה, יוסי אלקובי: "הממשלה לא מותירה ברירה - או שוק שחור או שוק אפור" • הנזק החודשי למשק מסגירת הענף: 307 מיליון שקל

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים בישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בשעה שהממשלה דנה בשאלה מי מהעסקים יחזור לפעילות ומתי, החליטו בעלי/ות העסקים בענף היופי - מעצבי שיער וספרים, הקוסמטיקאיות, מאפרות ועוד - לצאת במחאה ולדרוש מהממשלה פיצוי מיידי לפני שרבים מהם יקרסו. עוד דורשים המארגנים: פתיחת הענף - רק במימון לאמצעי המיגון ותשלום ימי מחלה לעצמאים, אם חלילה יידבקו.

שיירת המחאה צפויה לצאת ביום ראשון הקרוב מחוף הצוק לקריית הממשלה בת"א וחזרה לחוף הצוק. בתי העסק בתחום טיפוח היופי, המונים כ-40 אלף עסקים קטנים וזעירים, היו הראשונים להיסגר בהוראת משרד הבריאות החל מיום ה-15 במארס וצפויים להישאר סגורים בשבועות הקרובים, בשל אופי העבודה והחשש הגדול להדבקה. כעת הם יוצאים לרחובות להשמיע את זעקתם, מצוידים בסימן הזיהוי של ענף היופי - מראות.

לדברי המארגנים בהתאחדות המלאכה והתעשיה המאגדת את בעלי העסקים בענף הטיפוח והיופי, המסר ברור: בעלי ובעלות העסקים על סף שבירה.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה, זועם על הממשלה: "יש פה בעלי ובעלות עסקים שפרנסתם ספגה מכה קשה ואנושה ממנה לא נראה שיצליחו להשתקם בזמן הקרוב. אלה לא טייקונים, אין להם רזרבות, אלה אנשים שנותנים שירות אישי וקרוב וזה נאסר בתקופת הקורונה. אם הממשלה לא תיתן מענה היא לא תשאיר להם ברירה: או שוק שחור או שוק אפור. זו תהיה סכנה להם ולבריאות הציבור".

בעלי ובעלות העסקים בענף היופי קוראים לממשלה: "אנחנו לא שקופים. כשתסתכלו במראה - תראו אותנו. כבר למעלה מחודש שההכנסה שלנו ירדה לאפס. אפס מוחלט. אין לנו הכנסה אלטרנטיבית ממשלוחים או שירותים מרחוק. העסק סגור, אין תקווה באופק וההוצאות ממשיכות. אנחנו דורשים מהממשלה פיצוי מיידי ולא ב'חמש אחרי המלחמה'. שברתם - תשלמו! יש לנו פיות להאכיל והוצאות עסק לשלם. אנו דורשים לקבל דמי אבטלה עד לפתיחת העסקים מחדש ופיצוי על הוצאות - ולא מענקי חמלה מבישים".

מרבית העסקים בענפי טיפול היופי הם עצמאיים הרשומים ברשות המיסים כעוסקים זעירים, במרבית העסקים האלה מחזיקות נשים. אובדן הכנסות חד בעסקים אלה, המתאפיינים במחזור פעילות נמוך יחסית, מול הצורך להמשיך ולכסות את ההוצאות הקבועות וחלק מהוצאות הישירות, מכניסות את העסק לבעיית הון בתוך זמן קצר. בהתאחדות מעריכים כי הנזק החודשי למשק כתוצאה מסגירת הענף עומד על 307 מיליון שקל. לכן, ככל שהמשבר מתארך והעסק מושבת פעילות מוחלטת, רב הסיכויים כי עסקים קטנים אלה יקרסו, ולא יוכלו להתקיים לאחר תום משבר הקורונה. משפחות שלמות יאבדו את מקור פרנסתן, וידרדרו, חלילה לעוני.

עו"ד רוית גרוס, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה, אומרת כי הנפגעות העיקריות הן נשים, בעיקר בענף הקוסמטיקה, בו הן מהוות 99.5% מבעלי העסקים, "הנשים הן הנפגעות העיקריות ממגיפת הקורונה. על פי רוב, אלו נשים שהעיסוק בקוסמטיקה הוא פתרון נוח, שלא מחייב הכשרה ארוכה. אבל, ההכנסה גם נמוכה. המשמעות היא שהן לא יכולות להסתדר בלי ההכנסה הזו. מתגברים הדיווחים אצלנו על מצוקה של ממש". עו"ד גרוס מוסיפה כי על הממשלה לתת את הדעת על ההשפעות למשק בפגיעה כה אנושה בתעסוקת נשים, "עד שלא תהיה פתיחה של מערכת החינוך, הנשים ישלמו את המחיר. הקורונה תשיג את הנשים עשרות שנים לאחור".