הרישום בביטוח לאומי שיכריע אם שכיר בעל שליטה זכאי למענק סיוע

ל"גלובס" נודע כי רישום שכירים בעלי שליטה במוסד לביטוח לאומי כ"שכירים" או "בעלי שליטה" יכריע אם בעל שליטה בחברה המשלם לעצמו משכורת יהיה זכאי למענק של עד 10,500 שקל במסגרת תוכנית הסיוע לעצמאים

ביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
ביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

שכיר בעל שליטה - האם אתה רשום במוסד לביטוח לאומי כ"שכיר" או כ"בעל שליטה"? התשובה לשאלה הזאת תכריע האם אותו בעל שליטה בחברה המשלם לעצמו משכורת (וכל כן מכונה שכיר בעל שליטה), יהיה זכאי למענק של עד 10,500 שקל במסגרת תכנית הסיוע לעצמאים. כך נודע ל"גלובס".

יתר התנאים לקבלת המענק לא סוכמו סופית אך מסתמן כי התנאים יהיו זהים לתנאים שנקבעו לגבי פיצוי כלל העצמאים בגין חודש אפריל, אשר בין היתר קובעים תקרת רווח שנתית של עד מיליון שקלים (במקום תקרה של 240 אלף שקל שנקבעה בפעימת הפיצוי הראשונה בגין חודש מרץ).

בארץ יש 78 אלף חברות ששולטים בהן בעלי שליטה שכירים, שמוציאים משכורת לעצמם. בעלי שליטה אלה לא נכללו בתוכנית הסיוע הראשונה שפרסמה המדינה לעסקים במשק, הכוללת חבילת סיוע בהיקף 80 מיליארד שקל, וכללה מענק של עד 6,000 שקלים לבעלי עסקים שנפגעו מהקורונה. 

בעקבות האפליה נגדם, הקימו בעלי השליטה השכירים איגוד חדש - איגוד בעלי שליטה שכירים, בראשות גיל וקנין, בעלי אתר hotels.co.il - אליו הצטרפו תוך זמן קצר מאות בעלי מניות שכירים

האיגוד החדש הצטרף במהרה למאבק ארגוני העצמאים במשק נגד הבעיות בתכנית הסיוע לעצמאים, והמאבק נשא פרי. במסגרת הדיונים שהתקיימו עם משרד האוצר ורשות המיסים בנוגע למתווה של פעימת המענק השנייה לעצמאים, בגין חודש אפריל, הוחלט לפצות גם השכירים בעלי שליטה בחברות בתנאים דומים לאלה של העצמאים.

עם זאת, עד כה טרם פורסמו התנאים הייחודיים לקבלת המענק לשכירים בעלי השליטה.

כעת נודע ל"גלובס" כי על מנת שבעלי השליטה יוכלו לקבל את המענק, ולפני שבוחנים את יתר הקריטריונים (ירידה בהכנסות ועוד), על בעלי השליטה השכירים לקיים קודם כל תנאי בסיסי אחד: להיות מוגדרים במוסד לביטוח לאומי בסטטוס "בעלי שליטה".

לצורך ביצוע תהליך העברת המענק ועוד לפני בחינת העמידה בקריטריונים, תקבל רשות המיסים מהמוסד לביטוח לאומי קובץ, המרכז את כל בעלי השליטה המדווחים.

מבדיקה שערכה לשכת יועצי המס, בראשות יועץ המס ירון גינדי, עלה כי רבים מבעלי השליטה מוגדרים במוסד לביטוח לאומי בסטטוס "שכיר" ולא "שכיר בעל שליטה", ועל כן שמותיהם לא יעברו בקובץ האמור לרשות המיסים ובהתאם לכך הם לא יהיו זכאים לכספי המענק.

לדברי ירון גינדי, "מומלץ לכל בעלי השליטה לבדוק עם יועצי המס שלהם, כיצד הם מוגדרים במוסד לביטוח לאומי, ובמידת הצורך לשנות את הסטטוס במיידית. באופן כללי רצוי להיות מוגדרים בתוכנת השכר כשכיר בעל שליטה, שכן שיעור דמי הביטוח נמוך יותר מזה של שכיר רגיל. שינוי הסטטוס כיום עשוי לזכות את בעלי השליטה בהחזר דמי ביטוח ששילמו בשבע השנים האחרונות".

לשכת יועצי המס עומדת בימים אלה מול הנהלת המוסד לביטוח הלאומי על מנת למצוא את הדרך הקלה ביותר לשינוי הסטטוס באופן מידי ולמצוא את הפורמט היעיל ביותר על מנת לאפשר לבעלי השליטה לדרוש החזר על תשלום דמי ביטוח ביתר.