השרים כועסים על נתניהו: "לא ברור מדוע צריך ישיבת ממשלה אם הכול פורסם"

זעם בקרב שרי הממשלה על מסירת ההודעות לציבור לפני שהתקיימה ישיבת הממשלה, השר ארדן דורש הצבעה שמית על כל סעיף וסעיף: "לא מדובר במדע מדויק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

שרי הממשלה כועסים הערב (שבת) על כך שישיבת הממשלה זומנה לקבלת החלטות בנוגע להחזרת המשק לפעילות, אך ראש הממשלה הודיע מראש לציבור מה יהיו השלבים ומשרד הבריאות הכין את הפרסומים הרלוונטיים, לפני שהשרים אישרו את המהלך.

"אנחנו לא מחוייבים למה שמשרד הבריאות פרסם. זו הצעתם אבל הסמכות והאחריות היא שלנו ואפשר לשנות כל סעיף", אמר השר בצלאל סמוטריץ' בקבוצת הווטסאפ של שרי הממשלה.

סמוטריץ' דורש שנושא התפילה יועלה מעשרה מתפללים ללא פחות מ-20, "אצלנו ברחוב יש 15 איש. אין שום הגיון לאפשר לחלק להתפלל במניין ולחלק לא… כמובן זה בדומה לרציונל של ההפגנות".

שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון טוענת כי לא צריך להיות קנס על אי נשיאת מסיכה: "זו צריכה להיות הנחיה. לא קנס".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, המוביל את התנגדות השרים לשמש כחותמות גומי על הודעות נתניהו, אמר "אני מכבד את מנכ"ל משרד הבריאות ואת עמדותיו, אבל האחריות על התקנת התקנות היא שלנו וגם הצורך לתת תשובות לציבור. אני שבדיון הלילה יש לקיים הצבעות נפרדות על כל סעיף שבו יש מחלוקת למי מן השרים עם ההצעה של משרד הבריאות. אנחנו בשלב בו ניתן לשחרר את הציבור מחלק מן ההגבלות ולא מדובר פה במדע מדויק. ישנם איסורים לא הגיוניים שנשארים בתקנות וישנם עוד שינויים שניתן לבצע".

ארדן נתן כדוגמה את האישור לבצע ספורט אישי או בזוגות, אך הגבלתו למרחק של 500 מטר. עוד הוא ציין כי יש להגביל את גודלן של ההפגנות, "אם לא ניתן להתפלל במקום פתוח יותר מעשרה אנשים, אז גם הפגנה לא ניתן להצדיק מעל עשרה אנשים".

מספר שרים הסכימו עם ארדן בנוגע לכך שיש לדרוש הצבעה שמית הלילה על כל סעיף וסעיף. בין אלה שתומכים בארדן: השר זאב אלקין, השר רפי פרץ, השר נפתלי בנט והשרה יפעת שאשא ביטון.

את הדברים סיכם השר אלקין בנימת מרמור, "רק לתקשורת ולציבור כבר מפיצים את ההחלטות", והשר סמוטריץ' הוסיף כי "האמת לא ברור בכלל מדוע צריך ישיבת ממשלה אם הכול הוחלט ופורסם".

עוזרו הבכיר של שר הבריאות, מוטי בבצ'יק, הגיב לאלקין וכתב בוואטסאפ השרים, "אני מסכים איתכם שלא שייך לפרסום ואז לבוא לממשלה. רק השר אלקין, איפה זה פורסם? אנחנו לא פרסמנו. לא שאני יודע".

הודעתו של עוזרו הבכיר של ליצמן הדהימה את השרים, לאור העובדה כי ההנחיות כבר פורסמו בערוץ הטלגרם הפופולרי של משרד הבריאות בתוספת גרפיקה. ליצמן שהבין כי משרד הבריאות פועל עם נתניהו מעל ראשו, פנה לדובר משרד הבריאות, ודרש להוסיף הבהרה. בעקבות כך נכתב כי "משרד הבריאות מדגיש כי ההנחיות לציבור יפורסמו במלואן בפירוט מלא, לאחר הדיון בממשלה!". בהמשך הוסר הפרסום על ההנחיות המעודכנות מערוץ הטלגרם של משרד הבריאות.