מי חוזר לעבודה, מה זה התו הסגול ומה הקנס על יציאה בלי מסכה? "גלובס" עושה סדר בהקלות הסגר

אחרי יותר מחודש של סגר, הממשלה אישרה הבוקר הקלות במטרה לשחרר חלק מהפעילות הכלכלית במשק • למי מותר לצאת לעבודה, מה עם בתי הכנסת, וכיצד ייאכפו התקנות? "גלובס" עושה סדר

צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר יותר מחודש של סגר, אישרה הבוקר ממשלת ישראל שורה של הקלות במטרה לשחרר חלק מהפעילות הכלכלית במשק. למרות ההקלות, במשרד הבריאות מדגישים כי יש לשמור על כללי הריחוק החברתי בכדי להימנע מהדבקה בנגיף הקורונה, ולצאת מן הבית עבור פעולות נדרשות בלבד. מה יישאר פתוח, למי מותר לצאת לעבודה ומה לגבי פעילות גופנית? "גלובס" עושה סדר.

האם מותר לצאת מהבית בכדי לנשום אוויר?

אין כל שינוי בנושא זה. יציאה מן הבית מותרת לכל היותר למרחק של 100 מטרים. לא תותר כניסה לחופי ים, פארקים, גני משחקים ומתקני ספורט עירוניים. לא תתאפשר הליכה ושהות בבתים של אחרים.

האם פעילות ספורטיבית מותרת?

בעניין זה ישנן הקלות; מותר לצאת מהבית לצורך פעילות ספורט במרחב הפתוח, בזוגות קבועים בלבד ולא בקבוצות, תוך שמירת מרחק.

מה לגבי תפילות וטקסים דתיים?

בתי הכנסת יוותרו סגורים, אך תותר תפילה במרחב הפתוח בקבוצה של עד 19 בני אדם, תוך שמירה על מרחק של 2 מטרים בין המתפללים. בנוסף, תתאפשר יציאה לברית או לחתונה בשטח פתוח בלבד, בהשתתפות של 10 אנשים לכל היותר ותוך שמירה מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם. עוד תותר יציאה למקווה גברים ובלבד שבכל עת לא ישהו במתחם מעל ל- 3 אנשים.

הישיבה במסעדות אסורה, אבל מה עם משלוחים ואיסוף עצמי?

משלוחי האוכל יימשכו אך אפשרות האיסוף העצמי עדיין אסורה. השליחים יחויבו להשאיר את ההזמנה מחוץ לדלת ולא לבוא במגע עם המזמין.

אילו שינויים חלו בנוגע ליציאה לעבודה?

ענפי התעשייה, הייצור והשירותים יוכלו לשוב למתכונת עבודה של 30% ממצבת כוח-האדם או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבניהם. ואמנם, מגבלה זו לא תחול על עסקים שיעמדו בתנאי "התו הסגול", תו חדש שהשיקה הממשלה במטרה לסמן עסקים המיישמים מספר כללים לצמצום סיכויי ההידבקות בשטחם.

לפי כללי התו הסגול, כל עסק ימנה ממונה קורונה מטעמו; שמירה על כללי היגיינה; איסור התקהלות בפינת הקפה ובמטבחונים; אכילה בחדרו של העובד ככל האפשר; שמירה על מרחק 2 מטר בין אדם לאדם; בדיקת חום בכניסה; שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר; בחדר שגודלו עד 20 מ״ר - יוכלו לשהות שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס; בחדר שגודלו מעל 20 מ"ר- עד 5 עובדים או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה; קיום פגישות ודיונים יתאפשר עד 8 עובדים בחדר. במקרה שאחד מן העובדים נדבק בנגיף הקורונה במקום העבודה, יסגר מקום העבודה כולו או חלקו לתקופה שתסתיים לכל המאוחר עם סיום החקירה האפידמיולוגית על ידי משרד הבריאות.

מה לגבי עובדים הנמצאים בקבוצת סיכון?

משרד הבריאות והממשלה ממליצים כי אדם עם מחלת רקע או אדם הנמצא בקבוצת סיכון, יימנעו מהגעה פיסית אל מקום עבודתם וימשיכו לעבוד מהבית.

אילו ענפים מורשים לחזור לעבודה?

ציוד מידע ותקשורת, ציוד אודיו ווידאו, מחשבים, ציוד היקפי ,תוכנה וציוד תקשורת, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים, מרבדים וחיפויי קיר ורצפה, רהיטים, מוצרי חשמל וגז ביתיים, כלי בית וכן מוצרים אחרים לבית (למעט צעצועים ומשחקים), חפצי תרבות ופנאי, ספרים, עיתונים, ציוד משרדי וצורכי כתיבה, ציוד ספורט ואופניים, כלי נגינה, מוזיקה וסרטים על גבי מדיה, אביזרים רפואיים, מכבסה, מתפרה וסנדלריה.

מהם הכללים שבהם צריכות לעמוד חנויות בהתאם לתו הסגול?

הצהרת בריאות ומדידת חום לנכנסים, סימון מרחק של 2 מטרים בין הלקוחות בקופה, מחיצה פיסית בין המוכר לקונה, עבודה במשמרות קבועות, שמירה על הגיינה וחיטוי באופן תדיר, הגבלה של מספר הנכנסים לחנות כך שלא יהיו יותר מ-2 לקוחות בו זמנית בחנות או 2 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה, בחנות שגודלה מעל 100 מ״ר יוכלו לשהות 4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

מה לגבי ניתוחים קוסמטיים ומכוני יופי?

לא יפעיל רופא מרפאה או חדר ניתוח לשם מתן טיפול המיועד לצורך אסתטי, אלא אם הטיפול נדרש לצורך בריאותי חיוני. גם מכוני היופי, עסקי טיפולים קוסמטיים ומספרות - יוותרו סגורים.

מסגרות החינוך סגורות. האם ישנו פתרון להורים הנדרשים לצאת לעבודה?

יתאפשר חיבור של 3 משפחות עם מטפל קבוע לצורך שמירה על הילדים תוך הקפדה על הכללים המחייבים. בנוסף, מסגרות החינוך המיוחד חוזרות השבוע לפעילות מצומצמת תחת תנאים מגבילים, בהם בין היתר עד 3 ילדים בקבוצה, בכפוף להפרדה של רבע שעה בין קבוצה לקבוצה והקפדה על היגיינה. כמו כן, מפני שמדובר בפתרון בלתי ישים עבור אנשים רבים, עלה כי נוכח הצורך שעלה במהלך ישיבת הממשלה למציאת מנגנון משפטי שיגן על עובדים מפני פיטורים על רקע העדרות מהעבודה בימים אלו בהם עדיין אין מסגרות חינוכיות לילדים, הוטל על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יחד עם מנכ"ל משרד האוצר, להביא בהקדם לאישור הממשלה הסדר משפטי בעניין זה

האם המגזר העסקי חוזר לעבודה?

בשלב זה, ועד סוף חודש אפריל, ימשיך המגזר הציבורי במתכונת העבודה כפי שהייתה עד ערב הפסח: עובדים שהוגדרו חיוניים ימשיכו במתכונת עבודתם כפי שהתבצעה עד כה, חלקם בעבודה מרחוק וחלקם במקום העבודה. עובדים שלא הוגדרו כעובדים חיוניים ימשיכו לשהות בחופשה, כמחציתה על חשבונם וכמחציתה על חשבון המעסיק.

מה יקרה לתחבורה הציבורית?

התחבורה הציבורית תיוותר מצומצמת מאוד, לכדי 25% מפעילותה הנוכחית, כך שתאפשר רק לעובדים חיוניים להגיע לעבודתם. מהבחינה הזו, אין שינוי. מוניות ימשיכו לפעול, אך הנסיעה בהן עודנה מוגבלת לנוסע אחד בלבד אלא במקרים שבהם נדרש ליווי לטיפול רפואי. בכל מקרה הנוסעים יחויבו לשבת במושב האחורי ולפתוח חלונות.

האם הבקשה לעטות מסכה בציבור הופכת למחייבת?

אכן. אדם שייתפס במרחב הציבורי ללא מסכה, צפוי לאזהרה ראשונית, ובאם ייתפס שנית - קנס של 200 שקלים. חובת השימוש במסכה חלה על כל אדם מעל גיל 6. חובת חבישת מסיכה חלה‏ בכל מבנה שאינו מקום מגורים, בתחבורה ציבורית ובהתקהלויות במקום פתוח. החובה אינה חלה בפעילות ספורטיבית, בכלי רכב עם בני משפחה, בחלל עבודה מופרד

מי יאכוף את המגבלות וכיצד?

המשטרה היא זו שתוודא שההנחיות נאכפות באמצעות מתן קנסות. בנוסף, פקחים עירוניים יוכלו גם כן לאכוף סגירה של בתי עסק שיפרו את הנחיות משרד הבריאות.

בתי המשפט והכנסת יוכפפו גם הם למגבלות החדשות?

לא. הכללים החדשים לא יחולו על משכן הכנסת ועל בתי המשפט, והליכים משפטיים ימשיכו להתקיים.

האם מותר להפגין?

כן, אך יש לשמור על מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם.

עד מתי ההגבלות החמורות יישארו בתוקפן?

תוקפן של התקנות הינו עד ה-30 באפריל.