האם הממשלה מזניחה את ההסברה אודות הקורונה בחברה הערבית?

עמותת סיכוי, מרכז אעלאם והקליניקה לזכויות האזרח טוענים כי היקף וסוג הפרסום שמקצה לפ"מ למגזר הערבי לקראת חגיגות הרמדאן בצל הקורונה, אינו מספק בהשוואה למגזר היהודי • לפ"מ: "כל פרסומי משרדי הממשלה באמצעותנו מקבלים ביטוי גם בשפה הערבית"

קמפיין הקורונה במגזר הערבי / צילום: לפ"ם
קמפיין הקורונה במגזר הערבי / צילום: לפ"ם

לקראת חודש הרמדאן עלה השבוע הקרוב קמפיין פרסום מאסיבי של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), שיבקש מהאזרחים הערביים להקפיד על כללי הבידוד החברתי גם במהלך החודש, המצוין בארוחות משפחתיות רבות-משתתפים שנערכות לשבירת הצום היומי.

בדומה לקמפיין שהופנה לקהל היהודי לקראת חג הפסח, הציבור הערבי התבקש להישאר בבית, לסעוד בחברת המשפחה הגרעינית בלבד ולהמשיך להקפיד על כללי היגיינה של שטיפת ידיים וחבישת מסיכות. הקמפיין עולה בכל הפלטפורמות האפשריות - בטלוויזיה, ברדיו ועל גבי שילוט חוצות, בדיגיטל וברשתות החברתיות - גם באמצעות קמפיין משפיענים. בלפ"מ נערכים לקמפיין הזה כבר שבועיים ורואים בו אתגר קשה יותר אפילו מהאתגר עימו התמודדו כשביקשו להשאיר את הציבור הישראלי בבית בליל הסדר.

אולם יש מי שסבור כי המהלך נעשה מאוחר מדי, וכי המשאבים שהשקיעה הממשלה בפרסום למגזר הערבי באמצעות הזרוע המבצעת שלה, לפ"מ, רחוקים מלהספיק.

בשבוע שעבר שלחו שלושה גופים העוסקים בשוויון ובשותפות של האזרחים הערביים בחברה הישראלית - עמותת סיכוי, מרכז אעלאם והקליניקה לזכויות האזרח - מכתב משותף ללפ"מ, שבו הם קובלים על היקף הפרסום ועל סוג הפרסום שמקצה לפ"מ למגזר הערבי בהשוואה למגזר היהודי.

על-פי המכתב, לפ"מ, יחד עם המשרדים הרלוונטיים להתמודדות עם משבר הקורונה, ביניהם משרדי הבריאות, הרווחה, ביטחון הפנים ואחרים, אינם פועלים באופן מיטבי בכל הקשור להתמודדות עם הקורונה במגזר הערבי גם בכל הנוגע למניעת המחלה, הבדיקה והטיפול, כמו גם להשלכות המשבר על הציבור באספקטים של כלכלה ורווחה.

ואכן, הקמפיין רק עלה, וכבר החלו לצוץ ברשת תגובות שמחזקות את טענת הארגונים על ניתוק של המסר מקהל היעד שלו. "זה פשוט הזוי ברמות על", צייצה יו"ר סיעת חד"ש בנעמ"ת, מייסם ג'לגולי. "עד שמשרד הבריאות הואיל בטובו לפרסם הנחיות לרמדאן, אלה הן האיורים שנבחרו! אתם רציניים? כך המוסלמים בישראל נראים? כך הם מתלבשים? פשוט לראות ולא להאמין". 

"צורך ודחיפות בהסברה מניעתית"

מנתונים שאסף מרכז אעלאם מאז פרוץ משבר הקורונה ועד אמצע אפריל עולה כי משרד הבריאות הקצה לקמפיינים ציבוריים כ-40.9 מיליון שקל, שמתוכם הושקע בקמפיינים בשפה הערבית רק 4.1 מיליון שקל - שהם כ-10% מהתקציב, זאת בעוד שאחוז האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20% מכלל אוכלוסיית ישראל. לטענתם, סכום זה כולל גם קמפיין שאינו קשור לקורונה ועוסק במניעת עישון, כך שבפועל מדובר בסכום נמוך יותר.

עוד נטען כי קמפיינים שיועדו למגזר היהודי, כמו "איך להכין מסכה בבית", לא התפרסמו במדיה הערבית - זאת למרות שבחלק משמעותי מהיישובים הערביים אין כלל סניפים של רשתות הפארם הגדולות בהן ניתן לרכוש ציוד רפואי. כמו כן, נטען, מדובר בחברה שמחציתה נמצאת תחת קן העוני, ולכן הכנת מסכות בבית יכול להוות עבורה פתרון.

במכתב מתייחסים גם לקמפיין רחב-ההיקף שהעלתה לפ"מ למגזר הכללי לפני חג הפסח, בו נקרא הציבור להישאר בבית ולא לחגוג עם המשפחה המורחבת: "לעומת זאת, חג הפסחא, שחל באותו זמן כמעט, לא זכה לקמפיין הסברתי כלשהו", נכתב.

עוד נטען כי הקמפיינים שכן הועלו לא עברו התאמה להבדלים תרבותיים-חברתיים מסוימים. למשל, בחברה הערבית רווחת חובה נפוצה לסעוד את ההורים הקשישים בבית. "כדאי לפיכך להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות והרווחה המכירים את החברה הערבית מקרוב, בכדי לבחור מסרים שיגשרו בין ההמלצות הבריאותיות לבין הציפיות החברתיות בימים רגילים", נטען.

במכתב מתייחסים הארגונים לכך שהשבוע מתחילות ההכנות לחודש הרמדאן. הם מזכירים את שבירת הצום היומי בארוחות משפחתיות מורחבות, ומבהירים כי "קיימים לפיכך צורך ודחיפות בהסברה מניעתית למול החברה הערבית". 

לפ"מ: המספרים אינם מדויקים 

מלשכת הפרסום הממשלתית נמסר בתגובה כי "מאז פרוץ משבר הקורונה, כל פרסומי משרדי הממשלה באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית מקבלים ביטוי גם בשפה הערבית. בנוסף קיימים גם קמפיינים ייחודיים למגזר הערבי.

"יודגש כי מספר נתונים שצוינו במכתב אינם נכונים: טרם משבר הקורונה הייתה כוונה לעלות עם קמפיין ייעודי למגזר הערבי למניעת נזקי עישון, אולם הקמפיין נגנז לעת עתה בשל הקורונה. בנוסף, המספרים שצוינו במכתב אינם מדויקים, כיוון שהם נשענים על הערכות חברת יפעת.

"יצוין כי מאז פרוץ המשבר ועד היום הוציאו משרדי הממשלה באמצעות לפ"מ 8 מיליון שקל עבור קמפיינים למגזר הערבי, מתוך סכום כולל של 51 מיליון שקל שיועדו לקמפיינים במסגרת ההתמודדות עם משבר נגיף הקורונה. המשמעות היא שלמעלה מכ-15% מסך התקציב הכולל מופנה לקמפיינים המיועדים לחברה הערבית.

"לפ"מ מעסיקה יועצים מתוך המגזר הערבי אשר מסייעים בהתאמת הקריאייטיב למגזר הערבי. לפ"מ עובדת באופן צמוד עם משרדי הממשלה על-מנת ליידע את כלל הציבור במדינת ישראל, על כל חלקיו, בהנחיות ובזכויות במסגרת ההתמודדות עם משבר נגיף קורונה".