ספרד בדרך לשלם הכנסה בסיסית חודשית למיליון איש

עלות התוכנית שנתמכת ע"י הקואליציה מוערכת בכ־5.5 מיליארד אירו • הממשלה מתכוונת להכיל את התוכנית כבר בחודש מאי בעקבות משבר הקורונה

שוטר מחלק מסכות לעוברים בתחנת הרכבת, ספרד / צילום: Bernat Armangue, Associated Press
שוטר מחלק מסכות לעוברים בתחנת הרכבת, ספרד / צילום: Bernat Armangue, Associated Press

בעוד ספרד עדיין מתמודדת עם ההתפרצות הקטלנית של מגפת הקורונה, שגובה מאות קורבנות מדי יום וכרוכה בסגר הדוק על החיים הציבוריים וסגירת המשק, הממשלה כבר מנסה להתוות דרך החוצה מהמשבר הכלכלי המלווה אותה.

אחד הרעיונות שהיא מתכוונת לאמץ בהקדם, לפי הצהרות הקואליציה במדינה, היא הנהגת "הכנסה מינימלית אוניברסלית" למיליון משקי בית במדינה מהשכבות העניות ביותר - כבר מהחודש הבא. "ההכנסה המינימלית האוניברסלית הולכת להיות פתרון מבני וקבוע שיישאר לתמיד", אמר השר לביטחון חברתי, חוסה לואיס אסקריבה בסוף השבוע.

משבר הקורונה תפס את ספרד כשבראשה עומדת ממשלה חדשה, שבה המפלגה הסוציאל־דמוקרטית חברה למפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס", וגם כוננה הסכמים עם שלל מפלגות קטנות אחרות. הממשלה לא היססה להלאים כבר במרץ את כל הקליניקות ובתי החולים הפרטיים לשימוש הכלל כדי להתמודד עם הקורונה.

הרעיון של "הכנסה בסיסית אוניברסלית" צבר תאוצה בעשור האחרון באירופה, ואף זכה לפיילוט בפינלנד, שם יושם כמעין דמי אבטלה ללא כל תנאים. אלפי משתתפים קיבלו הכנסה (לא גבוהה) קבועה, ללא צורך להתייצב בלשכת התעסוקה או לחפש עבודה באופן פעיל. אלא שתוצאות הניסוי בפינלנד הראו כי בניגוד לציפיות, ההכנסה לא תרמה למובטלים לצאת ממעגל האבטלה ולמצוא עבודה. יחד עם זאת, היא כן שיפרה את הרגשתם הכללית ומצבם הרפואי.

כעת יוזמת הממשלה בספרד הטמעה של תוכנית דומה - שתעניק הבטחת הכנסה קבועה - ושתחול על כמיליון משקי בית וכשלושה מיליון בני אדם בסך הכול, שנמנים על השכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות ביותר. הקיצבה תשתנה בהתאם למצב המשפחתי ולמספר הילדים, אך צפויה לעלות לקופת המדינה כ־5.5 מיליארד אירו בשנה.

למעשה, מדובר ביישום התחייבות קואליציונית מינואר, אך שלא הייתה צפויה להיכנס לתוקף בקרוב. הממשלה החליטה להקדים את היישום ולגבש תכנית שתיכנס לתוקף כבר במאי בגלל המשבר הכלכלי אליו נקלעו רבים מתושבי ספרד: האבטלה במדינה זינקה ל־21%; תושבי המדינה צפויים להיות בסגר במשך חודשיים לפחות; רק 30% מהמשק נמצא בפעילות. עוד מוקדם להעריך את השפעות המשבר על הכלכלה הספרדית אך קרן המטבע העולמית (IMF) העריכה כי היא תתכווץ ב-8% לפחות השנה - המיתון המשמעותי ביותר מאז מלחמת האזרחים ב־1936.

ללא דרישות מותנות

ראש הממשלה פדרו סנצ'ז הודיע בסוף השבוע כי הסגר יוארך עד ה־11 במאי לפחות, מה שאומר לפחות חודשיים בתנאי סגר קשים. רק החל מה־27 באפריל, למשל, יורשו ילדים לצאת שוב באופן חופשי למרחב הציבורי והלימודים במדינה לא צפויים להתחדש לפני שנת הלימודים הבאה.

במסגרת התוכנית, שטרם נחשפה במלואה, יקבלו כמיליון בני אדם סכומים משתנים ללא צורך לעבור הכשרה מקצועית, לעבוד בעבודה זמנית או להתייצב בלשכה כלשהי. במטרה לעודד עבודה, תורשה גם עבודה במקביל לקבלת ההכנסה הגלובלית. מנגנון זה גם מבדיל אותה מהבטחת הכנסה המקובלת במדינות אחרות, אך השאלה הגדולה תהיה מה יהיה גובה ההכנסה המינימלית. איטליה אימצה תכנית דומה לפני כשנתיים, ביוזמת המפלגה הפופוליסטית "חמשת הכוכבים", התקפה למשקי הבית העניים ביותר במדינה. כעת מציעים שרים גם בממשלת איטליה להרחיב את התוכנית כך שתכלול שלושה מיליון בני אדם במדינה.

"צעד ראשון בלבד"

כלי התקשורת בספרד הבהירו כי התכנית היא "צעד ראשון" בלבד בדרך להכנסה אוניברסלית אפשרית, המתקדמת ב"הכנסה מינימלית" בלבד.

כדי לממן את התוכנית, ויוזמות אחרות שנועדו להשיב את ספרד למסלול הצמיחה בו הייתה לפני המשבר, מובילה מדריד בשבועות האחרונים, במקביל להתמודדות עם הקורונה, דרישה מהאיחוד האירופי להפגין סולידריות ולממן קרן שיקום לאירופה. הספרדים דורשים כי הקרן תמומן לראשונה באמצעות חוב משותף - הנפקת "אג"ח קורונה". לקראת פסגת מנהיגי האיחוד שתתקיים בחמישי הקרוב הודיע ראש הממשלה סנצ'ז כי דרושה קרן בשווי 1.5 טריליון אירו. למרות היותו "פרו־אירופי" מושבע, איים סנצ'ז בעבר כי זהו "רגע מכריע" בשביל האיחוד.