מסימני המשבר: שפל בהוצאת זכאויות לתוכנית מחיר למשתכן

בשלושת השבועות הראשונים של אפריל נרשמו רק 192 משקי בית לתוכנית, לעומת קצב חודשי של כ-3,200 נרשמים בחודשים האחרונים • משרד השיכון: "המשק פעל במשך שבעה ימי עבודה עד כה"

פרויקט מחיר למשתכן ביבנה / צילום: אייל פישר

מגפת הקורונה מרחיקה זוגות צעירים ממחיר למשתכן. נתונים של שלושת השבועות הראשונים של החודש מעלים כי רק 192 משקי בית חדשים הוציאו זכאות לתוכנית, כך עולה מבדיקת "גלובס". גם אם קצב ההרשמה יעלה לקראת סוף אפריל, החודש צפוי להסתיים כחודש אפריל החלש ביותר מאז החלה התוכנית, ויתכן שגם כחודש החלש ביותר בכלל.

ההשתתפות בהגרלות מחיר למשתכן מוגבלת רק לזכאים שעומדים בקריטריונים הממשלתיים שנקבעו לתוכנית: זוגות נשואים או יחידים ללא דירה בבעלותם בגיל 35 ומעלה. הוצאת הזכאות באופן מקוון, שעולה 187 שקל, נבדקת על ידי עובדי משרד השיכון, כשלרוב אישור הזכאות מתקבל בתוך ימים ספורים. נכון לעכשיו רשומים למחיר למשתכן כ-132 אלף זכאים, שמתוכם זכו בדירות כ-73 אלף (אם כי לא בהכרח שכולם מימשו את הזכיות שלהם).

ככלל, ברוב החודשים שקדמו לפרוץ המגיפה, עמד קצב ההרשמה החודשי לזכאות לתוכנית על כ-3,200 נרשמים בממוצע. בינואר השנה זינקה הכמות ל-5,338 נרשמים, הכמות הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2017. זאת ככל הנראה, עקב קיום הגרלה גדולה באותו חודש, שבו הוגרלו דירות בירושלים, בית שמש ואור יהודה, שמשכו אליהן קהל גדול של משקי בית. בפברואר ירד מספר הנרשמים ל-3,733, עדיין מספר גבוה, שמוסבר בהגרלה צנועה יחסית שנערכה על דירות בחיפה, בנוף הגליל ובחצור הגלילית, שמשכה אליה נרשמים רבים יחסית.

באמצע חודש מרץ החלו הליכי הסגר, ואז כבר הורגשה השפעת הקורונה על מוציאי הזכאות לתוכנית, כשרק 1,774 נרשמו אליה. מדובר באחת מהכמויות הנמוכות ביותר של משתתפים שנרשמו מאז תחילת 2019.

ואולם מה שקורה באפריל הוא כבר נפילה. כאמור, 192 בלבד נרשמו עד ל-19 בחודש, במה שנחשב לקצב ההרשמה הנמוך ביותר מאז החלה התוכנית. אמנם חודשי אפריל נחשבים בדרך כלל לחלשים, עקב חג הפסח שחל בהם, ואולם פסח השנה היה שונה, שכן אנשים לא יצאו לחופשות, ונותרו מסוגרים בבתיהם. ייתכן כי ההקלות בסגר יאיצו במידה כלשהי גם את קצב הוצאת הזכאות בימים הקרובים.

נראה כי ההסבר להרשמה הדלה הוא חוסר הוודאות אליו נקלע המשק, ההוצאה לחל"ת ופיטורים של מאות אלפי עובדים, והעתיד המעורפל שבו שרויים הזוגות הצעירים, שהם קהל היעד העיקרי של התוכנית, אבל גם החוליה החלשה במפת התעסוקה, מבחינה זו, שהם הראשונים שמוצאים לחל"ת ומפוטרים.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "אנו עדים להרשמה נמוכה היות וחמישים אחוז מהתעודות מונפקות באמצעות חברות הסיוע, אשר נוכח המצב ועל פי הנחיות משרד הבריאות, פועלות בצורה מקוונת בימים אלה ללא קבלת קהל. בנוסף, יש להדגיש כי המשק כולו פעל רק במשך שבעה ימי עבודה עד כה בשל חג הפסח. ניתן לראות שבחצי השנה האחרונה הונפקו מעל 21 אלף תעודות זכאות. חשוב לציין כי משרד הבינוי והשיכון עושה מאמצים רבים ומשקיע משאבים על מנת להמשך את התנהלות התכנית מחיר למשתכן כסדרה. במקביל אנו גם קשובים כל העת למתרחש ומתאימים את התכנית לפי הצורך, כך למשל במעבר לכנסים מקוונים, הקיום שיחות שוטפות עם קבלנים ועוד".