בכפוף לשימוע: כתבי אישום בפרשיית השחיתות בתעשייה האווירית

אליהו כהן, חבר בוועד עובדי תע"א המקורב לחיים כץ; שמעון פריתס, מ"מ מנהל מפעל בתע"א; חברת א.ב. שירותי תעופה בע"מ; ואמג'ד ביראני, מנהל תפעול בחברה; חשודים, כל אחד עפ"י חלקו, בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים • התיק נגד כץ נסגר

התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית
התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

כתבי אישום בפרשיית השחיתות בתעשייה האווירית (תע"א) נגד מקורב לחבר הכנסת חיים כץ ושלושה חשודים נוספים: המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (ה') לבאי-כוחם של שלושה חשודים וחברה חשודה בפרשיית עובדי התעשייה האווירית כי נשקלת העמדתם לדין בחשד לעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות, כל חשוד על-פי חלקו, בכפוף לשימוע שייערך להם.

ארבעת החשודים שזומנו לשימוע לפני כתב אישום הם אליהו כהן, חבר בוועד העובדים של תע"א, המכונה על-ידי הפרקליטות "מקורב לחיים כץ"; שמעון פריתס, ממלא-מקום מנהל מפעל בתעשייה אווירית; חברת א.ב. שירותי תעופה בע"מ, המספקת שירותי צביעה וניקיון מטוסים; ואמג'ד ביראני, מנהל תפעול בחברה.

ועד העובדים בתעשייה האווירית הוא ארגון עובדים בעל השפעה רחבה על ההתנהלות בתעשייה אווירית ובפרט קידום עובדים. בכתב החשדות שגיבשה הפרקליטות נכתב כי כהן, שמכונה החשוד המרכזי בפרשה, עבד כעוזר מנהל אבטחת איכות במפעל של התעשייה האווירית וכיהן בוועד העובדים במשך 28 שנים.

לפי הנטען, מתוקף חברותו בוועד היה כהן בעל השפעה על קידום עובדים בתוך התעשייה האווירית. בנוסף, כחלק מתפקידו בוועד החל משנת 2015 הוא כיהן כיו"ר וועדת הזנה והיה בין מקבלי ההחלטות בשיתוף עם ההנהלה בכל הנוגע להעסקת ספקי המזון. לדברי הפרקליטות, כהן היה בעל השפעה ועוצמה גם עקב קשריו הקרובים באותה תקופה לח"כ חיים כץ, שכיהן כיו"ר וועד עובדי התעשייה האווירית בשנים 2015-1983.

הפרקליטות כותבת כי כהן חשוד כי ניצל את כוחו ואת השפעתו בתעשייה האווירית על-מנת לדרוש ולקבל שוחד בדמות מוצרי מזון שונים מחברת נורקייט וספקיה, לשימושו האישי ולחלוקה למקורביו. זאת, לפי הנטען, ביודעו כי השוחד ניתן לו בעד פעולות הקשורות במילוי תפקידו כעובד ציבור. בנוסף חשוד כהן כי קיבל במרמה ותוך הפרת אמונים, החזרים כספיים מהתעשייה האווירית בגין מצג כוזב על הוצאות במסגרת נסיעות עבודה לחו"ל בהיקף של כ-14 אלף שקל.

בנוסף, כהן חשוד בכך שסייע לקבלת דבר במרמה וביצע מעשה מרמה והפרת אמונים הפוגע בציבור ובתאגיד, בכך שהתערב באופן פסול לטובת חברת א.ב., אשר עם בעליה היה כהן בקשרים קרובים, בקבלת מכרז באחד ממפעלי התעשייה האווירית בהיקף של כחצי מיליון דולר. כהן חשוד כי הורה לפריתס לגלות מידע לחברת א.ב. שיסייע לה לזכות במכרז, ופריתס העביר את המידע. פריתס, חברת א.ב. וביראני, מנהל התפעול בחברה, חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בנוסף חשוד כהן כי הפעיל על עובד התעשייה האווירית לחצים פסולים על-מנת שיתייצב ויצביע בבחירות ליו"ר ועד התעשייה האווירית, למרות שהיה ידוע לו כי אותו עובד סועד את אשתו שהייתה חולה במחלה קשה באותה העת.

עוד חשוד כהן בעבירה של שחיתות ואיום לפי חוק בחירות לגופים ציבוריים. על-פי החשד, כנטען על-ידי הפרקליטות, כהן, מתוקף תפקידו כחבר ועד וכמקורב לח"כ חיים כץ, השפיע על עובדי המפעל בו עבד להתפקד לליכוד ולהצביע לכץ בבחירות המקדימות בליכוד ולהצביע ביום הבחירות לליכוד.

לפי הנטען, בשנת 2016 פנה כהן לגורמים בלשכתו של כץ, שהיה באותה העת שר הרווחה, ודרש למנותו לתפקידים שהיו בסמכותו של כץ. כהן קשר בין פועלו לטובת כץ בתקופת הבחירות לבין דרישתו להתמנות לתפקידים. כהן מונה על-ידי כץ לחבר ועדת המשנה לענייני נכות בביטוח הלאומי.

יודגש כאמור כי התיק נגד ח"כ כץ בעניין זה נסגר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה בהמלצת המחלקה הכלכלית. עם זאת, נגד כהן נמצא כאמור בסיס ראייתי להעמדה לדין עקב בקשות שוחד למקורבים לכץ.

הפרשה נחקרה על-ידי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 שמשטרת ישראל, בליווי עורכי הדין טל פרג'ון וליאור אחרק מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. 

*** ההליך המשפטי בעניינם של חשודי פרשיית התעשייה האווירית עודנו בעיצומו. החשודים מכחישים את המיוחס להם בכתב החשדות, ושמורה להם חזקת החפות.