הכנסת תאשר: שינוי במימון המפלגות שייטיב עם צבי האוזר ויועז הנדל

ח"כ טופורבסקי טען כי האוזר והנדל כרתו הסכם עם גנץ לסייע לו בעניין תמורת מימון סיעתי • למרות ההכחשות, כעת אותה דרישה שעליה דיבר טופורובסקי - סעיף המיטיב עם שניהם - נכלל בהצעת החוק

ראשי מפלגת כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס
ראשי מפלגת כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

אתמול פרסמנו כי חבר הכנסת בועז טופורובסקי, נציג יש עתיד בוועדה המסדרת, העביר דרישה ליו"ר הוועדה אבי ניסנקורן לדיון מחודש בסוגיית מתן השם כחול לבן לבני גנץ וחוסן לישראל.

לטענת טופורובסקי, העברת השם לחוסן לישראל הושגה בשל רוב רגעי. לטענתו, חברי הכנסת האוזר והנדל כרתו הסכם עם גנץ לסייע לו בעניין, תמורת מימון מפלגות, שאינם זכאים לו לכאורה כסיעה בת שני חברים שפרשה מסיעת האם.

"דרשתי מהוועדה המסדרת לחשוף את ההסכם הפוליטי המושחת של חוסן לישראל עם 'דרך ארץ' בו קולותיהם נקנו בכסף. עכשיו מגיע התשלום עבור קולות האוזר והנדל, בדמות סעיף רטרואקטיבי הנותן להם כסף. זה ממש ״כסף תמורת קולות״.
גנץ וחוסן לישראל איבדו זכות מוסרית להשתמש בשם כחול לבן. הגשנו אף תביעה בנושא. ההצטרפות למושחתים השחיתה אותם מהר".

לטענת טופורובסקי ויש עתיד, בהסכם בין גנץ להנדל והאוזר, נקבע כי גנץ יפעל לשינוי חוק מימון מפלגות כך שהשניים יוכלו לקבל מימון סיעתי לאלתר. הדרישה היא להביא את ההסכם הזה, בהנחה שהטענה נכונה, ולהציגו כחוק בפני הציבור.

הנדל הגיב כי אין לו ולהאוזר כל הסכם עם גנץ בעניין. הוא הדגיש כי הם שותפים במאמץ להקים את ממשלת האחדות.

אלא שבתוך הצעת החוק שהוגשה לכנסת ובה כל השינויים הנוגעים להקמת הממשלה החדשה על שני ראשיה ו-26 שריה, מופיע סעיף לשינוי מימון המפלגות שמשמעותו היא כי הנדל והאוזר יזכו למימון המפלגות השוטף, בניגוד למצב לפני השינוי. כלומר אותה דרישה שעליה דיבר טופורובסקי - סעיף המיטיב עם שניהם במסגרת הצעת החוק שבעקבות ההסכם הקואליציוני בין נתניהו לגנץ.

חזרנו להנדל. הוא שב ואומר כי אין הסכם ואין כל התניה בין הסעיף המדובר לבין תמיכתם בגנץ. לדבריו, הסעיף המדובר הוא ניסיון לתקן בחקיקה את המצב, וייצר שוויון במימון לכל חברי הכנסת. זאת מפני שבמצב לפני התיקון סיעת תלם שממנה פרשו, תקבל את מימון המפלגות המלא לסיעה בטרם הפיצול. כלומר, עם מימון לשני חברי כנסת עודפים, בעוד הם, לא יקבלו מימון לפעילותם הציבורית.

בשורה התחתונה ככל הנראה אין הסכם כתוב, כי כזה חובה להביא בפני הציבור, אבל יש היענות לדרישתם של הנדל והאוזר, גם אם אינה תנאי לתמיכתם בגנץ ובמהלך ממשלת האחדות שהוביל.