תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

משבר הקורונה כמאיץ טכנולוגי: ההזדמנויות והאתגרים של ההייטק המקומי

לדברי אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים, החדירה המואצת של השימוש בטכנולוגיה בעת הזו לתחומי השירותים, הפיננסים והתעשייה היא יתרון מבחינת חברות הייטק ועליהן לנצל אותו • "החסמים הגדולים ביותר אינם טכנולוגיים, לעיתים הם פשוט קונספציה שמרנית; מגפת הקורונה משנה באחת את כללי המשחק"

בתקופת הקורונה ייבחנו יכולות הניהול בארגונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
בתקופת הקורונה ייבחנו יכולות הניהול בארגונים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בינת תקשורת מחשבים

משבר הקורונה עדיין בעיצומו והשלכותיו צפויות ללוות אותנו עוד חודשים רבים. סגירה כמעט הרמטית של המשק על שלל החברות, הקניונים, המלונות והמסעדות גרמה לעצירת המסחר. אולם דווקא בצל אחד המשברים הכלכליים והבריאותיים הגדולים של השנים האחרונות, מזהה אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים, גם הזדמנויות לכמה שינויים חיוביים שיחולו בעולם.

לדברי בן צור, "המאה הנוכחית רצופה באירועים מכוננים, מהפכות ומשברים: משבר הבועה, מגפת ה-SARS, הסאב פריים, האביב הערבי, שינויי אקלים שיטפונות יובש ובצורת, הטכנולוגיות המשבשות, מהפכת הענן בעולם ה-IT וכעת מגפת הקורונה. זו מאה חדשה של מהפכות כלכליות, מדיניות וחברתיות שמשנה את כל הקונספציות שהכרנו והאמנו בהן עד כה".

על כן, סבור בן צור כי בתקופה זו ייבחנו גם יכולות הניהול בארגונים, אשר תבואנה לידי ביטוי בהתמודדות עם תנאי אי ודאות. מנהלים שידעו לחיות ולפעול בסביבה כזו סביר שיצליחו יותר. "התקופה מייצרת המון שינויים המשפיעים וקשורים אחד בשני, צריך לשחרר קצת את ההגה בהתאם לתוואי השטח."

בן צור, המעורה בעולם ההייטק אומר כי בין הסיבות לכך שהמשבר לא פגע בינתיים, משמעותית, בענף היא כי חלק מהחברות נהנות מחוסן כלכלי טוב יחסית, ובמקרים רבים גם מהנהגה ניהולית טובה. מרבית גופי ההייטק החזקים מתבססים על ראייה ארוכת טווח, חלקם פועלים בתחום השירותים בפתרונות X as a Service, המבוססים על הכנסה חודשית שוטפת והם נפגעים פחות.

אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים / צילום: ניב קנטור
 אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים / צילום: ניב קנטור

הוא מציין כי בעולם הטכנולוגיה מאמצים מספר שנים את המושג Agility המבטא זריזות וגמישות, אלה הפועלים ליישם אותו יודעים להגיב טוב יותר ומהר יותר לשינויים המתהווים וגם להזדמנויות הנוצרות בעטיו של המשבר ולנצלם נכון לקידום העסקי. יחד עם זאת, חברות ההייטק אינן חסינות לאירועים הנוכחיים, הן חלק מהמשק ומהשוק העולמי ובמקום בו ירדו ביקושים גם חברות אלה עשויות להיפגע וכך גם עובדיהן.

בנוסף, "הניעור" המטלטל של הקורונה כמוהו כסופה התולשת את ענפי העצים החלשים, ומשחררת את היער לצמיחה מחודשת במרחב גדול יותר. שוק העבודה בישראל עמד עד לפני המשבר על שיעורי אבטלה השואפים לאפס. זו מציאות שחנקה את הצמיחה, הגדילה מאוד את עלויות השכר ומכאן את עלות המוצרים וכפועל יוצא הסיטה לא מעט פעילויות לארצות אחרות. בעקבות המשבר הנוכחי ישתחררו עובדים מתעשיות ושירותים שונים וחלקם יפנה להייטק, היצע העובדים יגדל אך הכוח יישאר בידי העובדים. כך שלמרות הכול נוסיף להיות שוק של עובדים ולא שוק של מעסיקים, כיוון שהשוק הישראלי משווע לעובדים מקצועיים. אותן חברות גדולות שיצלחו את המשבר יוכלו לאפשר לעצמן גיוס של עובדים ממעגלים חדשים, שטרם עבדו בו ואולי אף יעברו הסבה מקצועית - על מנת למלא את הביקוש שיהיה לעובדים בהייטק.

התייעלות ואימוץ טכנלוגיה לעבודה מהבית

אחד השינויים הדרמטיים ביותר שהתרחשו במסגרת המשבר הוא המעבר לעבודה מהבית. תוך מספר שבועות, כל העולם עבר לצורת עבודה חדשה. לא עוד פרילנסר או סטארט-אפ כזה או אחר שעובדים כך, אלא חברות ענק שמעבירות את עובדיהם לעבודה מהבית. בן צור אומר כי הכלים הטכנולוגיים התומכים בעבודה מרחוק נמצאים וזמינים זה מספר שנים ובכל זאת לא זכו להצלחה גדולה ולשימוש נרחב.

אין סוף מחקרים נערכו בנושא עבודה מרחוק, אך אף אחד לא חזה ממש אימוץ כל כך מהיר ושימוש מוצלח יחסית בכלים אלה בתוך זמן קצר ביותר. והנה הגיע המשבר והארגונים השמרנים ביותר, שנמנעו משימוש בכלים טכנולוגיים בתחום זה, ביקשו להתקין מערכות חדשות לעבודה מרחוק ואימצו את הכלים הללו ללא תנאי. בתוך ימים בודדים עברה העבודה מרחוק להיות חלק משגרת הפעילות של העולם כולו. מה שמוכיח שהחסמים הגדולים ביותר אינם טכנולוגיים בהכרח לעיתים הם פשוט - קונספציה שמרנית וליתר דיוק חוסר הרצון שלנו לשינוי. מציאות כופה כמו מגפת הקורונה משנה באחת את כללי המשחק, פותחת דלתות, מציבה אתגרים גדולים ומנגד מייצרת שלל הזדמנויות עסקיות חדשות.

בן צור מביא דוגמה: "הגיעה אלינו לבינת דרישה חדשה בשל משבר הקורונה - לאפשר לארגונים להמשיך ולספק שרות ללקוחותיהם גם כשהנציגים עובדים מהבית באמצעות מערכות Contact Center. תחום זה כידוע מופעל בארגונים באולמות גדולים כשכל המוקדנים נמצאים במרחב משותף, דבר שהפך לאסור בימים אלה. בינת נענתה לדרישה והעמידה בתוך ימים ספורים פתרון המאפשר לנציגי השירות לעבוד מהבית באמצעות מכשיר הסמארטפון שברשותם והמחשב הביתי, כאשר למנהל המוקד עדין עומדים הכלים הטכנולוגים לניהול, בקרה ומעקב אחר שיחות המוקד מרחוק. וכך כחלק מהיערכותנו למתן סיוע בתקופת הקורונה אפשרנו התקנת מוקד שכזה עבור הלקוחות תוך 72 שעות בלבד". פתרון כזה למשל שלא נדרש בעבר, מאפשר תפיסת הפעלה חדשה דינמית ויעילה למוקדים גם בעתיד. נראה כי גם לאחר מציאת פתרון למשבר הקורונה, חלק מהרגלי העבודה החדשים ימשיכו ללוות את הארגונים בעבודה השוטפת בהמשך.

"למעשה", מוסיף בן צור, "יש כאן הזדמנות לאימוץ של טכנולוגיות חדשות והתייעלות של מקומות עבודה באמצעות שילוב אלמנטים של עבודה מרחוק. מחקרים רבים מדברים על כך שמדובר בטרנד שהתחיל עוד הרבה לפני הקורונה וצפוי היה להתחזק בשנים הקרובות, אבל אין ספק שהמשבר הנוכחי האיץ את המעבר לעבודה מהבית בקרב גופים שבעבר אפילו לא העזו לשקול פורמט העסקה ופעילות שכזה".

ההתרחקות הפיזית מקדמת שינוי 

לדברי בן צור, העולם נמצא בימים אלה במירוץ בשני מישורים - הטכנולוגי והבריאותי. המירוץ בתחום הבריאות ברור - מציאת חיסון או תרופה לקורונה. לאותן חברות העוסקות בתחום ישנה הזדמנות עסקית משמעותית, שכן מדובר בפתרון לצורך גלובלי החוצה יבשות. המישור השני, הטכנולוגי הוא עשיר ומגוון. כאן המטרה לאפשר לחיות בצל הקורונה, כאשר אותן חברות שיצליחו למצוא פתרונות שייושמו ייהנו מפריצות דרך גדולות בצד העסקי. פתרונות כמו יכולות מהירות של זיהוי חום גוף, ההיגיינה האישית תתפוס תאוצה. בהתאם כל נושא המגע יעבור מ-TOUCH ל-UNTOUCH - עם הרבה יותר טכנולוגיות בינה מלאכותית לזיהוי באמצעות חיישנים בשדות תעופה, בכניסה למקומות עבודה ובמתחמים הומי אדם, תשלום באמצעות סלולר יקבל דחיפה במקום כרטיסי אשראי המועברים מיד ליד, וכמובן שיפור הממשקים של העבודה מרחוק.

עוד אומר בן צור כי "פתרונות הענן יתפסו תאוצה, בזכות יכולות ביזור, גמישות והמשכיות עסקית עבור ארגונים, וגם בשל אופן התשלום עבור שירותים אלה, המאפשר מעבר מהוצאות CAPEX (הוצאות להשקעה) ל-OPEX (הוצאות שוטפות לתפעול) אשר יסייעו בהיבט הכלכלי לארגונים. זאת באמצעות דחייה ופריסת הוצאות יחד עם מודל תמחור, המאפשר התחייבויות לטווח קצר אשר יותר נוחות בתקופת אי ודאות.

"אם מהפכת הדיגיטל שינתה את חיינו בשנים האחרונות והאיצה מאוד אימוץ ושימוש של טכנולוגיות חדשות על ידי הציבור בכלל, באה מגיפת הקורונה ודוחפת קדימה עוד ועוד את האימוץ והשימוש בטכנולוגיה; כופה עלינו התרחקות פיזית גדולה מזו שנכפתה עלינו עד כה על ידי המובייל, הרשתות החברתיות והדיגיטל בכלל".

כל משבר הוא גם הזדמנות

לדברי בן צור, משבר הקורונה יחלוף, מגפות חלפו מן העולם מעצמן או שהאדם מצא להן תרופה. כך, סביר שיקרה גם במקרה הזה ואולם, משבר הקורונה יחרט עמוק בתודעה שלנו, יחדיר בנו מנהגים חדשים, זהירות גדולה יותר, היגיינה, ריחוק פיסי יותר מבעבר והרבה יותר טכנולוגיה בכל מקום סביבנו.

"בזמן הקרוב, אומר בן צור, "אנו נראה הרבה טכנולוגיות שחדירתן לשוק הייתה איטית ועכשיו יקודמו במהירות עקב הצורך בהתאמה למצב - הצורך למצוא פתרונות להתייעלות ארגונית. מדובר במערכות בינה מלאכותית שיוכלו לזהות ולנתח מידע במהירות ובאופן אוטומטי ועוד מגוון אמצעים שיאפשרו המשכיות עסקית גם ברגעי משבר. חברות ההייטק וחברות הטכנולוגיה בכלל עשויות ליהנות מהמשבר הנוכחי לאורך זמן בשל חדירה מואצת של שימוש בטכנולוגיה - על חשבון פעילויות אחרות שזו תחליף בתחומי השירותים, הפיננסים, התעשייה ובכלל העשייה שלנו".