מגפה עולמית? בבלארוס החיים כרגיל, עם כדורגל ומסעדות ונשיא שלא "סופר" את הקורונה

מבחינת הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, מגפת הקורונה היא "פסיכוזה" שאפשר לטפל בה בתרופות עממיות כמו שתיית וודקה, סאונות יבשות או נהיגה על טרקטור בכפר • "אין כאן וירוסים", הוא אמר לכתב טלוויזיה, "ראית איזה וירוס עף פה? גם אני לא"

נשיא בלארוס במשחק הוקי / צילום: אנדריי פוקומייקו, AP
נשיא בלארוס במשחק הוקי / צילום: אנדריי פוקומייקו, AP

עם מיליונים ברחבי העולם שעדיין מרותקים לבתיהם, בבלארוס משחקים כדורגל והמסעדות שוקקות חיים. לנשיא אלכסנדר לוקשנקו אין הרבה סבלנות לאלו שטוענים שהקורונה הוא סכנה רצינית לבריאות הציבור, והוא הצטרף לעמיתים כמו ז'איר בולסונרו מברזיל ודניאל אורטגה מניקרגואה, שמתנגדים לבידוד וסגר. התוצאה עדיין לא ברורה.

לוקשנקו, בן 65, עב בשר ומשופם, שולט ברפובליקה הסובייטית הזו לשעבר זה כמעט שלושה עשורים, מאז שהיא נטשה את הקומוניזם. בשנות ה­־90 הוא דיבר בהערצה על העניין של היטלר בשמירה על סדר ציבורי, והוא מתחרה עדיין במרוצי סקי לרוחב המדינה, האחרון בהם בשנה שעברה.

מגפת הקורונה, לדבריו, היא "פסיכוזה" שאפשר לטפל בה בתרופות עממיות כמו שתיית וודקה, סאונות יבשות או נהגיה בטרקטורים בכפרים. הוא עומד על כך שממשלתו חיזקה את מערכת הבריאות, ואיש במדינה לא מת מקוביד-19 שהנגיף גורם. כל שמי שמותח ביקורת על גישתו מונע על ידי פוליטיקה, הוא אומר. לפי המספרים הרשמיים יש במדינה 10,463 נדבקים מאומתים (873 דווחו היום בלבד), 72 מקרי מוות (חמישה מהם, דווחו היום). "הגבנו בצורה נאותה, ולא מופרזת", הוא צוטט על ידי סוכנות הידיעות הרשמית כאומר בפגישה עם בכירי ממשל ביום חמישי.

משדר ההגנה שלו הודיע בשבוע שעבר שהוא יאפשר את המצעד הצבאי השנתי ב-9 במאי לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית, למרות שיותר מ־8,000 תושבים חתמו על עצומה שקראה לו לבטל אותו כדי לעכב את התפשטות הנגיף.

בין רוסיה והאיחוד האירופי, בלארוס סירבה לסגור את גבולותיה, להטיל סגרים רשמיים או אמצעי ריחוק חברתי. מסעדות, ברים ומקומות בילוי אחרים נשארו פתוחים, ואירועי ספורט כולל משחקי הוקי קרח וליגת הכדורגל הבכירה ממשיכים כרגיל.

לוקשנקו עצמו משחק בליגת ההוקי החובבנית, וממשיך להשתתף במשחקים באולמות גדושי צופים, ללא מסכות. "אין כאן וירוסים", הוא אמר לכתב טלוויזיה במשחק בחודש שעבר. "ראית איזה וירוס עף פה? גם אני לא".

לשכתו מסרה מאוחר יותר שחברת צוות שלו אובחן כנשיא קורונה אחרי שאושפז עם מה שנראה תחילה כדלקת ריאות.

לשכת העיתונות של לוקשנקו דחתה טענות שבלארוס לא נקטה צעדים מספיקים למאבק בקורונה, א שלנשיא יש "גישה מזלזלת במחלה" באי-מייל למערכת הוול סטריט ג'ורנל.

הלשכה טענה שבלאערוס אימצה את רוב ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי, כמו בדיקה של מקרים חשודים, מעקב אחרי הקשרים החברתיים שלהם ובידוד החולים.

הארגון, ששיגר החודש משלחת לבלארוס, הכיר בכך שננקטו האמצעים הללו, אך קרא ג לממשלת לוקשנקו לעשות יותר, מפני שהנגיף מתפשט בקהילה. "מספר מקרי קוביד-19 בבלארוס עולה במהירות", מסרה הארגון ביום שלישי שעבר.

לוקשנקו טוען שהתמותה במדינה שמיוחסת לקורונה, נבעה בכלל ממחלת כרוניות אחרות. "נגיפים פוגעים באלו שהם חלשים ואין להם חסינות", הוא אמר ביום שלישי. "אני משוכנע לגמרי שהפאניקה יכולה לפגוע בנו יותר מהנגיף עצמו", הוא אמר לאחרונה בישיבת ממשלה.

אבל תושבים רבים, ביניהם מומחי בריאות, חוששים שגישתו מעמידה חיים בסכנה. נטליה לריונובה, רופאה בעיר ויטבסק, פרסמה אזהרה בשלהי מרץ. הרופאים לא יוכלו בקרוב לעמוד בנטל חולי הקורונה, היא כתבה במדיה החברתית. רופאים רבים אושפזו עם דלקת ריאות והמצב הכללי, היא כתבה, "יוצא משליטה".

לריונובה, שכינתה את נתוני ההידבקות והתמותה הממשלתיים "מיתוס", אמרה שהיא זומנה למשרד התובע הכללי לתשאול על דבריה, אך לא הואשמה.

ד"ר אלכסנר לובן, עמית של לריונובה, שמתעד את התפשטות הנגיף בבלוג וידאו, קורא לאנשים להרים את קולם. הא מתאר את ההלם שלו כשהוא חזר לבלארוס מהולנד במרץ. "אף אחד לא מדד את החום שלי, לא שאל אותי לבריאותי ואם יש לי סימני מחלה, ולא מילאתי שום שאלון, כלום", כתב לובן במדיה החברתית. זה היה כמו, "קח את המזוודה וצא מנמל התעופה! השערים לחדירת הנגיף פתוחים לרווחה".