פייסבוק | ניתוח

פייסבוק שמה עין על שוק שיחות הוועידה בווידאו, וזום צפויה לשלם את המחיר

פייסבוק השיקה שירות של שיחות ועידה עם עשרות אנשים, בסגנון זום, דרך המסנג'ר שלה • בצעד חריג החברה פותחת את השירות הזה גם לאנשים שאינם חברים ברשת החברתית • כהרגלה פייסבוק אינה גובה תשלום מהמשתמשים, ואת הרווח היא תראה בסינרגיה עם אפליקציות אחרות שלה

שיחת וידאו במסנג'ר של פייסבוק / צילום: פייסבוק
שיחת וידאו במסנג'ר של פייסבוק / צילום: פייסבוק

בימים האחרונים השיקה פייסבוק שירות חדש - שיחות וידאו רבות-משתתפים, טרנד שהפך ללהיט בתקופת מגפת הקורונה. בכך היא הצטרפה לתחום שבו החברות המובילות הן זום ומספר מצומצם של ספקיות שירותים דומים, בעיקר למגזר העסקי - כמו גוגל, מיקרוסופט, סיסקו, סלאק ועוד.

פייסבוק השיקה אופציה לפתוח "חדרי שיחות וידאו", שמאפשרים שיחה עם עשרות משתתפים ומאפשרים להזמין לשיחה כל משתמש באפליקציית מסנג'ר, גם אם אינו חבר פייסבוק של המזמין או אפילו אם אינו בעל חשבון בפייסבוק. את המוצר החדש ביססה פייסבוק על ממשקים שהיו קיימים אצלה של שיחות וידאו, שנועדו למשתמשים פרטיים יחידים או לקבוצות קטנות, אך לא צברו פופולריות רבה. המשתמשים העדיפו בדרך כלל חברות אחרות.

הפלטפורמה של שיחות הווידאו של פייסבוק מעוצבת באופן שמאפיין שימושים חברתיים או פרטיים - כמו רקעים צבעוניים, משחקים ואנימציות. לכך נוספו כלי ניהול, שמתאימים לשיחות רבות-משתתפים, וכן כלים שנועדו לעבודה - כולל אפשרות לשדר לצד השני את מה שמתרחש על המסך וסיבוב מצלמה מקדמית לאחורית בקליק.

האם משמעות הדבר שפייסבוק מתכוונת שנעשה שימוש בפיצ'ר החדש גם בעבודה? לא כל כך מהר.

פייסבוק לא פיתחה עד היום שום מוצר שגובה כסף ישירות מהמשתמשים. אדרבה, אולי אפילו מוטב לה שחברות, כמו סיסקו, גוגל, מיקרוסופט וגם זום מתעסקות בטריטוריה נישתית יחסית ועוד כזו שאין לה בה שום יתרון משמעותי. הן ימשיכו לפתח פיצ'רים ולספק שירות לארגונים גדולים ותגבה מהם סכומים לפי מסלולים שונים. את פייסבוק מעניינים כנראה דברים אחרים. זה לא אומר שהיא לא תתמוך כלל ב"עבודה". הכלים שהיא מציעה יתמכו אולי בעבודה מסוג אחר - כזו שמתבצעת בפייסבוק בין המשתמשים בינם לבין עצמם. בקבוצות (Groups) למשל.

מה שפייסבוק כן עושה זה לפתח עוד ועוד פלטפורמות, שמושכות מאסות של קהל רק כדי לעטוף אותן בפרסום. וכך, מה שברגע הראשון עלול להיראות כמו עוד פיצ'ר תמים בסל המוצרים הרחב של פייסבוק, הוא בעצם זרע למדיה חדשה ומשמעותית שמתפתחת בעולם האינטרנט.

מסכי האפליקציה לשיחות ועידה / צילום: פייסבוק
 מסכי האפליקציה לשיחות ועידה / צילום: פייסבוק

כולם מוזמנים לשיחה

יש לזכור שפייסבוק היא לא עוד שחקן בשוק שיחות הווידאו. היסטורית, כשפייסבוק נכנסת לתחום היא גם הרבה פעמים משנה אותו לגמרי. כשהיא התחילה בתור מתחרה צעירה ומגניבה לרשת החברתית מייספייס, אף אחד לא שיער שהיא תהפוך לענקית מדיה שהיא אולי בעלת ההשפעה הפוליטית, הכלכלית והחברתית הגדולה בעולם.

עד כמה היא מזהה הזדמנות בטרנד הנוכחי? עד כדי כך שהיא מוכנה לפתוח את שירות חדרי הווידאו החדש בפייסבוק למשתמשים שאינם חברים ברשת - זו פריצה נדירה וכמעט חסרת תקדים של הגדר הסגורה של פייסבוק, שלא מאפשרת אפילו לגוגל לסרוק, לקטלג ולהציג את תכניה, ושכל המוצרים שלה פועלים במסגרת אחת.

לכן, השאלות האם פייסבוק פונה לשוק הפרטי או העסקי והאם היא מהווה איום או תחרות לזום, פחות חשובות לעומת השאלה לגבי הפוטנציאל של התפתחות תחום שיחות הווידאו בכלל וההשפעה של הכניסה של פייסבוק אליו.

פייסבוק נזהרת שלא לפגוע יותר מדי במתחרים או לפלוש לטריטוריה שלהם, כדי לא להתגרות ברשויות ההגבלים העסקיים באירופה ובארה"ב, שנושפות בעורפה. פייסבוק מקפידה כל השנים להישאר שירות חינמי שמיועד לקהילה, כאשר את הכסף היא עושה מפרסום. ככה פשוט, ככה עקבי. היא משתלטת בעקביות על כל ז'אנר חדש של מדיה שמתפתח, ובהמשך עוטפת אותו במוצרי פרסום.

אבל זו תהיה כנראה רק ההתחלה. השלב הבא יתרחש אם היא תצליח להשיק את מטבע הליברה, שיוכל להפגיש לראשונה את עולם יצירת התוכן החינמי עם מנגנון תגמול למשתמשים. התפתחות שכזו עשויה להאיץ פעילות כלכלית-עסקית-קהילתית במרקטפלייס - שמשמש לקניות יד שנייה בין אדם לחברו, ובקבוצות - שמייצרות שפע של פעילות עסקית בעידודה וטיפוחה של פייסבוק. קבוצות בהן פעילות שוקקת בכל תחום, בבידור, בתרבות, בתוכן, בקניות.

אז נכון ששיחות וידאו קבוצתיות הן לכאורה לא פיצ'ר חדש. אולם כאשר שוררים תנאים של צרכים משתנים, תוך אימוץ חדשנות מואץ - יכול להתפתח תת-ז'אנר חדש של אמצעי תקשורת, עם כל המאפיינים החדשים שהוא מביא עימו. וכפי שהסטוריז שינו את האופן שבו אנו מצלמים, מתבטאים ומגיבים - כך גם שיחות הווידאו הקבוצתיות - שלא בין חברים - הן מדיום חדש. לכן, פייסבוק חייבת לקפוץ על העגלה מספיק מוקדם כדי לפתח אותו, בזמן שהיא לומדת אותו באמצעות הדאטה שהיא אוספת על השימוש. כרגיל, פייסבוק לקחה שירות שכבר משך תשומת לב, אבל לא התרומם וחיכתה לרגע הנכון לחקות אותו.

ואין לפייסבוק יותר מדי זמן להמתין. משבר הקורונה כבר שלח את המאמצים המוקדמים - חובבי הטכנולוגיה הצעירים - לבדוק איך הם יכולים לנצל את ההזדמנויות החדשות. יוזמות וירטואליות כמו מסיבות זום שבהם המשתתפים רוקדים לצלילי מוזיקה שמשודרת במרוכז לעשרות ומאות משתתפים שרואים זה את זה. חברה ישראלית אף סרקה בניין אמיתי ואז פתחה במסיבת וידאו מרובת-משתתפים שבה כל אחד יכול היה לבקר באחד החדרים באופן וירטואלי. לא תמיד מדובר באירועי תרבות התנדבותיים, וכבר בשלב הזה כסף מניע את העשייה.

הפיצ'ר החדש של פייסבוק יושק בהדרגה גם באינסטגרם. שם, חדרי השיחה יצטרפו לשירות אחר שהושק לאחרונה - שידורי לייב, כאשר מעתה יתאפשר לשדר בלייב גם שיחת וידאו בין שני משתתפים, ואז לשמור את הווידאו ולשדר אותו ב-IGTV - "הטלוויזיה" של אינסטגרם, פיצ'ר שהושק ב-2018 ולא התרומם מאז.

שובו של "סקנד לייף" 

מה צפוי לנו בהמשך? כיוון התפתחות מעניין עשוי להיות כזה שבו חדרי שיחות הווידאו מרובות המשתתפים אותם אנו רואים כעת, עומדים להיות יחידת הבסיס, תשתית למהלך רחב מאוד. מודל להשראה למה שעשוי להתפתח אפשר לקבל מאחד המיזמים הכי מעניינים שנראו באינטרנט. לפני כ-15 שנה הושק מיזם "סקנד לייף". זה היה עולם וירטואלי תלת ממדי, שהיה קרוב יותר להיות רשת חברתית מאשר משחק. היו בה "יבשות", "ארצות", "בניינים", ו-"אולמות תצוגה". הסתובבו דמויות אנימציה תלת ממדיות, פיזזו ותקשרו ביניהן. כבר אז היו שחקנים שונים שהצליחו להתפרנס ממנה באמצעות יצירת מוצרים וירטואליים שנמכרו בתוך הפלטפורמה עצמה.

המיזם הקדים את זמנו מכל בחינה שהיא - בעיקר טכנולוגית. שטח האחסון וכוח העיבוד שנדרשו כדי לפעיל את המשחק בהיקף נרחב היו מוגבלים ויקרים. אלא שכיום, הפריסה הנרחבת של תשתית טכנולוגית - סמארטפונים מהירים וחזקים אצל המשתמשים ורשת מרכזי נתונים אימתנית של פייסבוק, לצד שינוי תודעתי אצל האזרחים, מוטיבציה כלכלית (הן אצל החברה, הן אצל הלקוחות והן אצל המפרסמים), ולצד פוטנציאל למערכת מטבע פנימית (ליברה של פייסבוק) - מתכנסים יחדיו ומצביעים על כיוון התפתחות אפשרי. התשתית לכך כבר מוכנה: חדרי השיחות החדשים לא סתם נקראים חדרים, כבר היום אפשר להופיע בהם עם רקעים שונים, ולהחליף את דמות המצולם בדמות אנימציה, בעת השיחה או בעת משחקים.

מדע בידיוני? ההיפך. כל הסימנים שפייסבוק ומגבירה הילוך. לאחרונה היא רכשה כמה חברות לפיתוח משחקי VR במטרה לשלבן בחטיבת מציאות המדומה (VR) שלה, המפתחת את משקפי ה-VR "אוקולוס". יותר מזה, בתחילת החודש היא אף השיקה תמיכה באפליקציות דו-ממד, עבור ה-"סקנד לייף" שלה - עולם התלת-ממדי הנושא את השם "הוריזון".

כך אולי מנסה פייסבוק למתוח גשר בין שני העולמות שעד כה התקשו להיפגש. המשתמשים יוכלו להמשיך ולהשתמש באפליקציות הרגילות ו"השטוחות" מהסמארטפון גם בעולם התלת-ממד. וכשהיכולות המטורפות שהתפתחו בעולם הגיימינג והסחר האלקטרוני, יפגשו את יתר המדיות והתשתית שפייסבוק הניחה, בהחלט ייתכן שדבר מה חדש ודרמטי באופק.