תיאום פיטורי עובדים? זו האמירה שהציתה את זעמה של רשות התחרות נגד התאגדות רשתות הקמעונאות

בהודעת התאגדות הרשתות נכתב כי "ביום חמישי יתקיים כנס חירום של סמנכ"לי הכספים שיוקדש להוצאת מכתבי שימוע לקראת פיטורים המוניים של עשרות אלפים מעובדי הרשתות" • ההכרזה עוררה את זעם הרשות, שכן היא מתארת מהלך לתיאום הפיטורים

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

היום (א') הודיעה רשות התחרות כי היא בודקת את אופן ההתנהלות ואת אופן הפעולה של התאגדות רשתות האופנה והמסחר שהתארגנו בעקבות אירועי הקורונה, ביניהן קבוצות האופנה הציבוריות והגדולות כמו פוקס, קסטרו וגולף. מה הם אותם אירועים שהביאו את הרשות לחזור בה מהמסר המרגיע ששידרה בשבוע שעבר ולשלוח דרישת נתונים להתאגדות רשתות הקמעונאות?

מתברר כי הודעה שפרסמה ההתאגדות הבוקר היא המקור לבדיקה שנפתחה. באותה הודעה שנשלחה על-ידי ההתאגדות נטען כי "בפגישת חירום של מטה התאגדות רשתות האופנה והמסחר שהתקיימה עם צאת השבת, הציגו מספר סמנכ"לי כספים את מצבם הכספי ואת חששם הכבד לעתיד הרשתות".

בהמשך להודעה פרטה ההתאגדות כי "ביום חמישי מיד לאחר יום העצמאות, ב-11 בבוקר, יתקיים כנס חירום מקצועי של סמנכ"לי הכספים ברשתות המסחר, שיוקדש להיערכות להוצאת מכתבי שימוע לקראת פיטורים המוניים של עשרות אלפים מעובדי הרשתות".

ההכרזה הזו עוררה את זעמה של רשות התחרות, משום שהיא מתארת מהלך שבו סמנכ"לי כספים ברשתות הגדולות יתאמו את הפיטורים של אלפי עובדים ברשתות הללו.

ל"גלובס" נודע כי בין הנתונים שהתבקשה ההתאגדות למסור לרשות כלול תיעוד של הישיבה שנערכה אתמול, של ההחלטות של התקבלו בה, והשאלה מי לקח בהן חלק, וזאת במטרה "לוודא כי פעילות הקמעונאים אינה עומדת בסתירה להוראות הדין".

ברשות הבהירו היום כי ככל שתוצאות הבדיקה יעלו כי המעשים היו עלולים לפגוע בתחרות באופן שמפר את הוראות החוק - היא "לא תהסס לנקוט פעולות אכיפה".

בסביבת הרשות כבר הבהירו כי מכיוון שמדובר בזמנים מיוחדים, בניגוד לבדיקות של הרשות שבדרך כלל נמשכות חודשים - הפעם הבדיקה תהיה קצרת-טווח וממוקדת, ותוצאותיה יפורסמו בטווח המיידי.

ההפרה הזו נוגעת בדיוק בסוגיה שרשות התחרות הוציאה תיקון לגביה רק באוקטובר האחרון. כך, לפני כחצי שנה רשות התחרות פרסמה תיקון לגילוי דעת מ-2014 העוסק בפעילותם של איגודים עסקיים בהיבט דיני התחרות. במסגרת זו הבהירה הרשות כי "איגוד עסקי אינו רשאי להמליץ או להנחות את חברי האיגוד באשר לאופן שבו הם מתחרים ביניהם על עובדיהם או באשר לתנאים שבהם הם מעסיקים אותם".

עו"ד מתן מרידור, שותף באגמון ושות' וראש מחלקת התחרות ומי שמייצג את צוות הפעולה של הרשתות הקמעונאיות, מסר: "רשות התחרות פנתה לצוות הפעולה של הרשתות הקמעונאיות בדרישה לקבל נתונים לקבל פרטים בהמשך לפרסומים היום. הצוות, שפועל תחת ייעוץ משפטי הדוק, ישיב לבקשה.

"ראוי לציין כי לפני מספר ימים התירה רשות התחרות לוועד הפעולה של הרשתות לנקוט צעדי מחאה נגד הממשלה, על-מנת להסדיר את נושא הסיוע לרשתות בעקבות משבר הקורונה. הממונה הבהירה לוועד, באופן חריג, כי בעת הזאת התארגנות ופעולות כאלה יכולות ליהנות מהגנה במסגרת החוק, ובלבד שהוועד יוודא כי ההשבתה ושאר פעולות המחאה נעשות באופן שעומד בגדרי חוק התחרות הכלכלית".