משרד המשפטים ממליץ: הורדת אחוז הסכמת הדיירים בפרויקטי פינוי-בינוי

האם זו הרפורמה שלה ציפו בתחום ההתחדשות העירונית? צוות בהובלת משרד המשפטים גיבש נייר עמדה המבקש להסיר חסמים בתחום • על הפרק – הורדת אחוז ההסכמה מ-80% לשני שליש מהדיירים וכן כללים בנושא עבירות בנייה

פרויקט פינוי-בינוי ברחוב גולומב בגבעתיים / הדמיה: טובול ייזום ובנייה
פרויקט פינוי-בינוי ברחוב גולומב בגבעתיים / הדמיה: טובול ייזום ובנייה

הורדת אחוז ההסכמה בקרב דיירים בפרויקטי פינוי-בינוי מ-80% לשני שלישים, מנגנון בוררות בין יזמים והמלצה לעגן בתקנות את היטל ההשבחה בפרויקטי פינוי-בינוי ל-25% - אלה חלק מההמלצות של צוות בין-משרדי שבדק בשנה האחרונה את נושא ההתחדשות העירונית ועומד לפרסם בימים הקרובים נייר עמדה מקיף בנושא.

ל"גלובס" נודע כי הצוות המדובר עסק בנושא באופן אינטנסיבי במהלך השנה האחרונה, וכי הוא הורכב מנציגי משרד המשפטים שהובילו אותו וכן מאנשי משרד הבינוי והשיכון, ובתוכם הרשות להתחדשות עירונית.

לפי המידע שבידי "גלובס", הסעיף המשמעותי ביותר שכלול בנייר העמדה מבקש להוריד את רף ההסכמות בפרויקטי פינוי-בינוי מ-80% כפי שנהוג כיום לשני שלישים.

"אני תקוע היום בפרויקט ברמת גן, שיש בן 77% הסכמה כבר הרבה זמן, וזה כל מה שתוקע אותנו. סיפור עצוב", סיפר ל"גלובס" רק בשבוע שעבר עו"ד דן הלפרט, מומחה לתחום הפינוי-בינוי. והוא לא לבד. פרויקטים רבים לא יוצאים לפועל בשל חוסר הסכמה מספקת מצד הדיירים, כך שאם התקנה תתקיים, הדבר עלול להביא לקידומם של פרויקטים נוספים רבים.

בנוסף כולל הדוח, שהוא למעשה קובץ המלצות, המלצה לעגן בתקנות את נושא היטל ההשבחה כך שהוא יעמוד על 25% באופן עקרוני - ובמילים אחרות זה יהיה הסטנדרט.

בנוסף מתייחס הדוח להמלצה לקיים מנגנון בוררות בין יזמים, זאת במקרה שבו יש יותר מיזם אחד שהחלו להחתים דיירים במתחמים - דבר שקורה לא מעט.

כן מתייחס הדוח לנושא עבירות הבנייה במתחמי פינוי-בינוי. כיום פרויקטים רבים לא מתקדמים, היות ודיירים בעבר "ניכסו" לעצמם שטחים משותפים כמו הגינה המשותפת או חלקים בגגות. במקרים רבים היזמים מפצים אותם באופן עצמאי, בכדי לנסות ולקם את הפרויקט, מצב שיוצר חוסר איזון בין כלל הדיירים ואף מביא למרמור. הדוח כולל המלצה כיצד ניתן יהיה לטפל בתופעה.