עתלית משנה את פניה: תכפיל את האוכלוסייה עד 2030

17 אלף במקום 9,000 כיום ושני אזורי תעסוקה שעתידים "להילחם" בפארקי התעסוקה של חיפה הסמוכה • אושרה תוכנית מתאר חדשה ליישוב שכלול במועצה האזורית חוף הכרמל

נופי עתלית / צילום: שאטרסטוק
נופי עתלית / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה את תוכנית המתאר של היישוב עתלית, שנמצא במועצה האזורית חוף הכרמל. התוכנית מסמנת שני שינויים משמעותיים והם הגדלה ניכרת של מספר התושבים מ-9,000 כיום, לכ-17 אלף בשנת 2030. כן כוללת התוכנית את פיתוחם של שני אזורי תעסוקה, שכוללים למעלה מרבע מיליון מ"ר לשטחי תעסוקה ומסחר. הגדול מבין השניים ממוקם בסמוך למחלף עתלית וייקרא "אזור התעסוקה הצפוני". כאן כוללת התוכנית 146 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, ו-11 אלף מ"ר למסחר. האזור השני מתוכנן באזור תחנת הרכבת הקיימת (אתר "כרמל כימיקלים") וכולל כ-70 אף מ"ר לתעסוקה וכ-37 אלף מ"ר למסחר.

ליאת פלד, מתכננת הוועדה המחוזית חיפה, מסבירה שתוכנית המתאר החדשה, המציעה הכפלה של כמות התושבים, אינה מהווה פעולה דרמטית. "התוכנית שומרת על הנופך הכפרי והשטחים הפתוחים ומגדילה את האוכלוסייה. ייעלנו את השימושים בקרקע, עודדנו התחדשות עירונית, הגדלנו את הצפיפויות ויצרנו מוצר אורבני יותר. טביעת הרגל של היישוב קיימת. אנחנו לא הרחבנו אותה. רמ"י רצו להרחיב את היישוב דרומה ומזרחה, להוסיף עוד 800 יחידות דיור, ואנחנו התנגדנו. לפי תפיסתנו, מדובר ביישוב במבואות חיפה, והוא לא צריך לגדול בשטח. מצד שני, ניתן לשפר אותו".

למה צריך לייצר כל-כך הרבה שטחי תעסוקה במרחק לא גדול מטירת הכרמל ומת"מ חיפה. אתם לא חוששים שהשטחים האלה יגרמו לנזק לאזורי התעסוקה הקיימים?

"גם אזור התעסוקה של מחלף עתלית מאושר כבר משנות ה-70. אנחנו לקחנו אותו וצמצמנו את הפריסה שלו, תוך שמירה על שטחים פתוחים בסביבתו. אתה לא יכול לבוא ולבטל יוזמות מאושרות. אתה יכול לעדכן את השימושים. זה מה שעשינו. זה לא יישוב כפרי. זה יישוב עירוני".

תוכנית המתאר החדשה ליישוב היא יוזמה של המועצה האזורית חוף הכרמל ושל מינהל התכנון. העורכים שלה הם האדריכלים קלאודיו מילול, אירית צרף-נתניהו וצביקה קורן.