ברית המדינות המחוסנות? ישראל הצטרפה ליוזמה של אוסטריה, דנמרק, יוון ואחרות לפתיחת גבולות ביניהן לתיירים

ישראל הצטרפה למדינות השואפות לפתוח את הגבולות ביניהן במטרה להציל את התיירות ולהחיות את הכלכלות • היום פורסם כי קאנצלר אוסטריה מקדם רעיון שכולל את פתיחת הגבולות כבר בטווח הזמן הקרוב • "המדינות שלנו הגיבו באופן מהיר ונחרץ, וכעת אנחנו נמצאים במצב טוב יותר"

פגישת סבסטיאן קורץ ובנימין נתניהו  / צילום: מתוך הטוויטר של סבסטיאן קורץ
פגישת סבסטיאן קורץ ובנימין נתניהו / צילום: מתוך הטוויטר של סבסטיאן קורץ

ישראל שותפה ליוזמה חדשה בהובלת אוסטריה המאחדת בין מדינות קטנות שהצליחו, לטעמן, לנצח בשלב זה את מגפת הקורונה. המדינות שואפות לפתוח את הגבולות ביניהן במטרה להציל את התיירות ולהחיות את הכלכלות שלהן. פגישה ראשונה של "ברית המדינות המחוסנות" התקיימה בשבוע שעבר באופן מקוון, והשתתפו בה לצד שתי המדינות גם דנמרק, יוון, צ'כיה וניו זילנד.

בעוד שהמדינות הודיעו בשבוע שעבר כי הן הסכימו לשתף פעולה בהעברת מידע ועדכונים לגבי המאבק בקורונה ושלל עניינים מדעיים, ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום כי קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ גם מקדם רעיון שכולל את פתיחת הגבולות בין המדינות כבר בטווח הזמן הקרוב. זאת כדי לאפשר תיירות הדדית ומסחר. "המדינות שלנו הגיבו באופן מהיר ונחרץ, וכעת אנחנו נמצאים במצב טוב יותר", אמר קורץ לתקשורת האוסטרית, בתום הפגישה עם מנהיגי המדינות האחרות שכללה גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי הדיווחים, המדינות עשויות להסכים ביניהן כי כחלק מפתיחת הגבולות הן יהיו מחויבות לצעדים בסיסיים נגד התפשטות הקורונה, כמו חובת לבישת מסכות בזמן קניות בכל המדינות (כפי שכבר קיים), מדיניות בדיקות רחבה, וסגירת הגבולות למוקדי התפרצות אפשריים. כמו כן, דווח, יוסכם בין המדינות על צעדי היגיינה משותפים כמו חובת לבישת מסכות בזמן הטיסות, ואפילו הועלתה אפשרות לבדיקות דם מהירות לגילוי הנגיף בקרב הטסים.

גוש המדינות "כבר עובד על מפת דרכים לפתיחת הגבולות הפנימיים בין המדינות החברות בו", ציין העיתון, ואמר כי "חלק מהמדינות עשויות לקבל תיירים (ממדינות אחרות בגוש) כבר בשבועות הקרובים". באופן תיאורטי, הגבול בין יוון לישראל, לפיכך, יכול להיפתח לתנועת תיירים לפני שיפתח הגבול בין יוון לאיטליה - למרות ששתי המדינות האירופיות חתומות על אמנת שנגן - הסכם שנחתם בין 27 מדינות באירופה על הנהגת מדיניות הגירה וביקורת גבולות מתואמת.

זו בדיוק הסיבה שכמה מדינות אחרות באירופה מתנגדות בשלב זה ליוזמה האירופית־ישראלית. גרמניה, שגם היא צולחת עד כה בהצלחה יחסית את מגפת הקורונה, הודיעה כי אינה מעוניינת להשתתף בדיונים, למרות שהיא הוזמנה. הקאנצלר קורץ התראיין בשבועות האחרונים לתקשורת הגרמנית ואמר כי הוא שואף לפתוח את הגבול האוסטרי לתיירות גרמנית, אולם היום הודיע שר הפנים הגרמני כי "מוקדם מדי לדון בעניין". נכון לעכשיו, גרמניה האריכה את אזהרת המסע שלה למדינות אחרות עד אמצע יוני.

מטרתו של הקאנצלר קורץ, בין השאר, היא לתמוך בכלכלה המקומית, שסיומה המוקדם מהצפוי של עונת הסקי בחורף פגעה בה אנושות, ולעודד תיירות קיץ באלפים האוסטרים. לפי כלי התקשורת באוסטריה, קורץ שואף לצרף לקבוצה גם את אוסטרליה וסינגפור. המנהיגים קבעו להיפגש ביניהם באופן מקוון מדי שבועיים. ראש ממשלת דנמרק שיבחה את היוזמה האוסטרית, ואמרה: "האיחוד האירופי הוא מסגרת חשובה מאוד, אבל אני חושבת שהברית הגלובלית הזו מאוד מושכת, משום שהיא מביאה יחד לשולחן הדיונים מדינות מכל רחבי העולם".