גורם ביטחוני: ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד שתצא מסוריה

בדיקה של נתוני התקיפות בסוריה המיוחסות לישראל מעלה כי היה זינוק של ממש במספר התקיפות ובעוצמתן • התקיפות נעשות בעומק שטח סוריה והמטרות הנבחרות הן לצד סיכול הברחות, בעיקר מפקדות של איראן וסממני נוכחות אחרים שלה

התקיפה בדמשק, סוריה / צילום: רויטרס
התקיפה בדמשק, סוריה / צילום: רויטרס

גורם ביטחוני בכיר אומר כי איראן פינתה בשנה האחרונה כמה מבסיסיה בסוריה והיא מצמצמת את כוחותיה, הן המיליציות שבהן חיילים בני לאומים שונים מהאזור והן החיילים והמומחים האיראנים. כן צומצם מספר טיסות המטען שבהן מעבירה איראן אמצעי לחימה, מקצתם מתקדמים לסוריה, ודרכה לארגון חיזבאללה בלבנון.

לדברי הגורם, סוריה משלמת מחיר כבד יותר ויותר בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה ובמידה רבה איראן הפכה מנכס עבור סוריה, לנטל, קרי המתקפות הישראליות הגוברות, על פי פרסומים זרים, ואי הנחת של רוסיה, הפטרונית של אסד, מהנוכחות האיראנית המביאה את ההתקפות של חיל האוויר. הגורם אומר כי ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד ליציאתה מסוריה.

בדיקה של נתוני התקיפות בסוריה המיוחסות לישראל מעלה כי היה זינוק של ממש במספר התקיפות ובעוצמתן. התקיפות נעשות בעומק שטח סוריה והמטרות הנבחרות הן לצד סיכול הברחות, בעיקר מפקדות של איראן וסממני נוכחות אחרים שלה.

שר הביטחון, נפתלי בנט אמר בהקשר זה כי ישראל נחושה יותר ויותר במהלך הזה שכן בשביל איראן, סוריה זו הרפתקה רחוקה 1,000 קילומטר מהבית, בשבילנו זה החיים: "אנחנו הרבה יותר נחושים. חיילים איראניים שבאים לאדמת סוריה ופועלים בה, דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם, משלמים בחייהם וימשיכו ביתר שאת. אנחנו לא נוותר ולא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה".

גורם מדיני ישראלי אומר כי היכולת להגדיל את קצב ועוצמת התקיפות, וההתמקדות במטרות איראניות, מבוססת בין השאר על תיאום עם רוסיה, אשר למרות קשריה עם איראן, רואה בנוכחות האיראנית בסוריה פגיעה באינטרסים שלה.

אתמול דווח בסוריה על מתקפה רחבת היקף בני אתרים, בדר א-זור סמוך לחאלב. האתר בחאלב הוא מתקן מחקר מתקדם, אשר שימש ככל הנראה לפיתוח אמצעי לחימה ולפי דיווחים לא מאומתים אולי אף לנשק כימי. לפחות ארבעה עשר בני אדם נהרגו בתקיפה, מקצתם איראנים והאחרים אנשי המיליציות שתחת פיקוד משמרות המהפיכה.