עסק ביום | פיצ'ר

"בעל הדירה החליט לזרוק אותי. נשאר לי שבוע לחסל את המלאי"

צילה מיכאלי, הבעלים של מותג האופנה שנקרא על שמה, מקווה לחזור לפעילות בשנה הבאה • "גם על המעט שקיבלתי מהמדינה אני צריכה לשלם מסים זה פשוט עצוב" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

צילה מיכאלי, הבעלים של מותג האופנה שנקרא על שמה / צילום: תמונה פרטית
צילה מיכאלי, הבעלים של מותג האופנה שנקרא על שמה / צילום: תמונה פרטית

שש שנים אחרי שפתחה את העסק שלה, כמעצבת ובעלים של מותג האופנה שעל שמה, צילה מיכאלי, נאלצת לסגור אותו. היא בת 35, גרה באשדוד ומנהלת את העסק מהבית. היא קיבלה התראה של שבועיים לפנות את הדירה, פינוי שיוביל לסגירת העסק. "הקמתי עסק בלי ידע באופנה, בגזירה, בתפירה או בתדמיתנות. פתחתי בעשר אצבעות את העסק שלי אחרי שזיהיתי שיש צורך לאופנה במידות גדולות, בטווח של 42-56. אני עובדת עם אנשי מקצוע שמתרגמים את הרעיונות שלי למוצרים. הדגמים עוברים הרבה ידיים עד שהם מגיעים ללקוחות, והכול נעשה כאן בישראל. אני One woman show, אין לי עובדות למעט אמא שלי שמסייעת לי ורשומה כעובדת שלי".

מיכאלי מגדירה את עצמה כ"אישה של אנשים. פנים מול פנים. הקורונה חידדה לי את זה", זו גם הסיבה שאתר האונליין, שדרכו היא מוכרת מבחינתה אינו הערוץ העיקרי. היא מעדיפה שיגיעו אליה.

"כשמישהי קונה באונליין היא מתייעצת איתי על המידות, אבל אני מתפללת שהיא תרצה לבוא להחזיר ואז תעמיס עוד עשרה פריטים. ממני יוצאים עם שקיות עמוסות ומלאות אהבה. לא הייתי מוכנה למשבר הזה כמו שאף אחד לא היה מוכן לזה".

אבל משהו באינטואיציה שלה כן ידע כנראה. "בדרך כלל אני מייצרת כשמונה דגמים לקולקציית קיץ. הפעם עשיתי רק שניים. טסתי לחופשת החורף לתאילנד והצטלמתי שם עם הדגמים. קול פנימי אמר לי לא לייצר השנה הרבה. היום אני מודה על כך. עוד לפני הקורונה, השנה האחרונה לימדה אותי שהרגלי הצריכה השתנו לרעה. אנשים מעדיפים לקנות אונליין מוצרים סינים זולים שיספיקו להם לעונה אחת או לקנות בחו"ל".

לאונליין יש יתרונות.
"נכון, דרך האינסטגרם שלי הגיעו אליי נשים גם מארה"ב. אם הייתי חזקה באונליין הייתי מגיעה לעוד הרבה מקומות אבל אני כנראה אולד פאשן. חודשיים לא עבדתי ולא נכנס לי כסף. אני לא יכולה לשלם מסים ואת שאר ההוצאות. בעל הדירה שלי החליט לזרוק אותי מהדירה. נשאר לי עוד שבוע לחסל את כל המלאי שנשאר".

ניסית לקבל הלוואה מהמדינה?
"זו בדיחה. גם על המעט שקיבלתי אני צריכה לשלם מסים זה פשוט עצוב. אפילו בתאילנד ביטלו את המסים בתקופה הזו. שנים שאני משלמת אלפי שקלים ביטוח לאומי בחודש, איפה הכסף הזה? זו רכבת הרים משוגעת. אני רגע צוחקת ורגע בוכה. מצד אחד יש הקלה ואני יודעת שכאשר דלת נסגרת, דלת אחרת נפתחת. אולי אחזור בעוד שנה".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il