אמנות | פיצ'ר

אמנות קורונה: אמנים ישראלים יוצרים בהשראת הנגיף. פרויקט מיוחד

ימי הקורונה מספקים השראה לאמנים ישראלים רבים, שמנסחים אמירה אישית ומנסים ללכוד בדרכם את רוח התקופה • לפעמים טובה תמונה אחת מאלף נאומים של פוליטיקאים

A Statue of covidity / אדית פישר-כץ
A Statue of covidity / אדית פישר-כץ

A Statue of covidity, אדית פישר-כץ

חימר פולימרי, 6X7X25 ס"מ

דבר האמנית: "הפסל, שנוצר כתגובה לקורונה, מתכתב עם פסל החירות, סמל התרבות המערבית החופשית והחזקה בעולם, הנחשפת בעת הזו במערומיה. בראשו ובזרועותיו של הפסל מגולמים דימויי הקורונה המוכרים, הפחד השולט וטשטוש הפרט. דימוי של זבוב בגודל אמיתי על גבו של הפסל ממחיש את הפער בין ממדיו הקטנים למימדים העצומים של פסל החירות המהדהד בצל המוטל על הקרקע, ואת ריחם המבאיש של סמליו".

Restart / גילה גרינפלד
 Restart / גילה גרינפלד

Restart, גילה גרינפלד

אקריליק על בד, 80X60 ס"מ, 2020

דבר האמנית: "העבודה נוצרה בימים אלו של בידוד, בעצירה של הכאן והעכשיו. מול המחשב, מול החיים ואל מול החלומות. עצירה שמאלצת אותנו כעת להתעלות מעבר למגבלות של התקופה ולברוא דרך חדשה, עם עוגנים ומערכות התנעה אחרות, פנימיות יותר.

'בעבודה יש ציטוט של היצירה 'אריניה הישנה' שמייצגת את היופי של 'העולם הישן' וגם כמיהה לעולם טוב יותר. העבודה נולדה כהמשך ישיר לעיסוק שלי בציורים של מרחבי מחיה ובהיעדר נוכחות אנושית בתוכם, כחלק מסדרת הציורים 'ציורי סלון' שבה אני חוקרת את הטריטוריה שבין האסתטי למתפורר, בין המפתה לנטוש ובין הבורגני לאלטרנטיבי".

הבידוד שבבידוד / אורן פישר
 הבידוד שבבידוד / אורן פישר

הבידוד שבבידוד, אורן פישר

נגזרות בדי קנווס ממוסמרות על גבי עץ צבוע אקריליק שחור, 40X37 ס"מ

דבר האמן: "העבודה היא חלק מסדרה שאני יוצר בסטודיו בתקופת הקורונה, לקראת תערוכה שתתקיים בגלריית Sotheby's. הסדרה מתארת סיטואציות שבהן אני לבד בבית, מבצע פעולות שגרתיות בגפי. אוכל לבד. בשירותים. שוכב, בוהה בתקרה ועוד. אני מוצא שהמצבים האלו מרתקים בפשטותם. הבדידות הארוכה והרצון החזק במגע, קרבה ואהבה בימים אלו מרתק אותי ואני מעוניין לחקור אותו אמנותית בהמשך".

ידיים חובקות עולם בעידן הקורונה / קארן גילרמן
 ידיים חובקות עולם בעידן הקורונה / קארן גילרמן

ידיים חובקות עולם בעידן הקורונה, קארן גילרמן

צילום מתוך יומן צילומי קורונה

דבר האמנית: "קארן גילרמן צילמה לחיצת יד שלה ושל בעלה בהשראת צילום קודם שלה, שבו צילמה את ידיהן של סבתא רבתא ניצולת שואה ונינתה על רקע דגל ישראל - צילום שהפך לבול לכבוד יום השואה הבינלאומי ולכרזה רשמית של מדינת ישראל ונמצא באוספים בעולם. ואולי גם עבודה זו תהפוך לבול?". 

סקיצה לארוחת ערב / טלי מילשטיין
 סקיצה לארוחת ערב / טלי מילשטיין

סקיצה לארוחת ערב, טלי מילשטיין

סקיצה מס' 1, שמן על נייר, 30X21 ס"מ

דבר האמנית: "סקיצות שהן חלק מתהליך, שבו מתבוננת טלי מילשטיין בתא המשפחתי דרך אינטראקציות הנוצרות בן כותלי הבית. כמי שנמצאת לבדה בביתה בימים אלה, היא מביטה בחיים של אחרים ותוהה מה יהיו השפעות הסגר על מוסד המשפחה, ועל הדימוי המעוצב שנדמה שהמשפחה בת ימינו נדרשת להקרין". 

מקור אור / גיא פרל
 מקור אור / גיא פרל

מקור אור, גיא פרל

צבעי שמן על קנבס, 100X104.5 ס"מ

דבר האמן: "שם העבודה מתייחס לאור הבוקע מהמכשיר האלקטרוני אל מול האור הטבעי המשתקף על גבו של הנער. החיפוש והשיטוט האינסופי במרחבי הרשת והחקירה דרך עולם הפוך לחושינו. הציור מקבל משנה תוקף בתקופה המורכבת הזו, שהאנושות כולה מתמודדת איתה כעת, בני נוער בפרט ואנשים בכלל מסתגרים בבית ומחפשים את החיבור ואת האנושיות דרך המסכים".

המזרקה (בעקבות מרסל דושאן) / ליאב מזרחי
 המזרקה (בעקבות מרסל דושאן) / ליאב מזרחי

המזקקה (בעקבות מרסל דושאן),ליאב מזרחי

נייר, רצועות גומי 

דבר האמן: "בעקבות התקנה על חבישת מסכה רפואית שאזלה במהירות מהמדפים ועלייתן של המסכות הביתיות, הכנתי מסכה בעצמי, בהשראת 'המזרקה' המפורסמת של מרסל דושאן. העבודה היא מחאה במסגרת החוק ובאה לצאת נגד מה שנראה לי כקונספירציה ונגד ריבוי התקנות המבלבלות לציבור. המסכה עשויה מצילום של משתנה ציבורית ש'תפקידה', להכיל את שיטפון המידע על הקורונה, ובהקבלה, לזקק".

מראה, מראה / ארי טפרברג
 מראה, מראה / ארי טפרברג

מראה, מראה, ארי טפרברג

עבודת וידיאו פרפורמנס בדירת חדר

דבר האמן: "זו התבוננות דרך פעולה; בגישה פואטית ומינימליסטית, ללא מילים. אני משתמש בטכנולוגיה בצורה פרימיטיבית למדי: באמצעות מראה ומסך המחשב שלי אני מוחק את עצמי, טובע בהשתקפויות ובלופים שנוצרים, וחווה מחדש את המרחב הממשי דרך המרחב הווירטואלי, ואת הוירטואלי דרך הממשי".

תודה לטליה רז שעזרה באיסוף העבודות