איך מנהלים נכון עבודה מרחוק? הצטרפו לשידור החי

האם חופשה ללא תשלום יכולה להפוך אוטומטית לפיטורים • מה המעסיק צריך לדעת כשהוא משנה את תנאי ההעסקה • והאם ימי החל"ת מנוכים לעובד מהזכאות השנתית שלו לדמי אבטלה • "תוכנית עבודה" - מפגש שלישי בסדרה

תוכנית עבודה  / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס
תוכנית עבודה / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס

מה קורה אם מעסיק לא מחזיר עובד מחופשה ללא תשלום, מתי היא הופכת לפיטורים?

עו"ד סיגל פעיל, מומחית למשפט העבודה האישי והקיבוצי: "חל"ת לא יכולה להפוך לפיטורים, אלא אם כן המעסיק מחליט לפטר, ובשביל לפטר הוא צריך לערוך שימוע - לשלוח זימון לשימוע, לכתוב הנמקה. ברור שבמצב שבו העסק מצטמצם באופן משמעותי או נסגר, הטיעון של העובד גם מצטמצם. השימוע יכול להיות גם בזום או בכתב, אבל צריך לתת לעובד להתייחס לאפשרות הפיטורים. צריך גם לתת לו תלוש שכר ושאר הזכויות המגיעות לו. למעשה, הוא חוזר לעבודה ואז מפוטר. במקרה שהמעסיק פושט רגל, יש כללים אחרים, וצריך לפנות לביטוח לאומי".

עו"ד נעמה שבתאי בכר, מומחית בייצוג מעסיקים : "אני לא חושבת שיש חובה להחזיר לעבודה ורק אז להניע תהליך פיטורים. בעידן הקורונה, כשאנחנו מגיעים לקצה של תקופת החל"ת, המעסיק יכול להודיע לעובד שיש כוונה לפטרו ולתת לו להשמיע את עמדתו כשהוא עדיין בחל"ת. במקום שבו העסק הולך לקראת סגירה, להתחיל לזמן מאות עובדים לשימוע, כשאין להם באמת מה להגיד, זאת עבודה בעיניים. לכן אנחנו טיפה מגמישים את הכללים והופכים את הסדר. אומרים לעובד, יש כוונה לפטר אותך כי החברה עומדת להיסגר. אם יש לך מה להגיד, תכתוב מכתב. אם לא, אנחנו רואים בך מפוטר וכמי שוויתר על הזכות לשימוע".

האם פיטורים המוניים בזום הם חוקיים?

פעיל: "הזכות לשימוע היא אישית ולא קולקטיבית. אפילו אם יש עכשיו הקלות בחובות המעסיק, לפטר מחלקה שלמה בזום זה לא הכרחי ולא יקבל לגיטימציה לדעתי מבית הדין. בעיניי זה לא חוקי ולא אנושי".

האם מעסיק יכול לשנות את תנאי ההעסקה של העובד?

שבתאי בכר: "למעסיקים שהיקף הפעילות שלהם נפגע יש שתי אלטרנטיבות, ושתיהן גרועות: האחת אומרת לפטר חלק מהעובדים ואת הנותרים להשאיר באותם תנאים, והאחרת אומרת לפגוע בכל העובדים באופן אחיד על ידי קיצוץ רוחבי, בשכר או במשרה. ההבדל בין החלופות הוא שבמקרה של פיטורים, מדובר בהחלטה חד-צדדית של המעסיק. במקרה של קיצוץ, זה כבר טעון הסכמה של העובד. אי אפשר לשנות את תנאי ההעסקה ללא הסכמתו. אם הוא לא מסכים, אפשר לעבור לערוץ של פיטורים".

האם על מעסיק להתחשב בעובדים שלא יכולים להגיע לעבודה, לדוגמה בגלל ילדים שעדיין לא חזרו למסגרות החינוכיות שלהם?

שבתאי בכר: "זה בדיוק כמו בימים שקדמו לקורונה, כשהיה לנו חופש גדול. או שזו חופשה על חשבון העובד, או שהם מגיעים להסכם עם המעסיק על צמצום היקף המשרה".

פעיל: "אין חובה חוקית למעסיק לספוג את זה, אבל אני ממליצה למעסיקים להתחשב ככל האפשר, כי זה ברוך ענק. לא להשאיר את העובד חשוף כאילו זה חופש גדול. כל עוד אין פתרון, המדינה צריכה לפתור את זה, בפיצוי כלשהו למעסיק או לעובד".

מה המדיניות לגבי פיטורים של נשים וגברים בטיפולי פוריות או של נשים בהיריון?

שבתאי בכר: "מעסיקים עדיין צריכים לקבל אישור מהממונה על עבודת נשים במשרד העבודה והם צריכים להיערך לזה מבחינת הלו"ז כי התהליך לוקח זמן".

פעיל: "הממונה הוציאה טפסים מיוחדים לקורונה שדורשים מהמעסיק למלא פרטים נוספים מעבר לשגרה, כמו כמה אנשים הוא הוציא לחל"ת, כדי לוודא שאין פה ניצול של הזדמנות".

כמה דמי אבטלה מקבלים מפוטרים ועובדים בחל"ת?

אורנה ורקוביצקי, סמנכ"לית קצבאות בביטוח הלאומי: "זה תלוי בגיל. מעל גיל 28 דמי האבטלה הם בין 42% ל-80% מהשכר. הקצבה המרבית היא 10,500 שקל. באתר הביטוח הלאומי יש מחשבון שמחשב לאדם כמה בדיוק מגיע לו לפי הנתונים האישיים שלו. באזור האישי באתר ניתן לבדוק גם את מספר ימי האבטלה שזכאים להם, ויש מכתבים שמסבירים את אופן החישוב".

האם ימי החל"ת מנוכים לעובד מהזכאות השנתית שלו לדמי אבטלה?

"לצערי, כן. היינו רוצים לתקן תיקון חקיקה שהימים האלה לא יימנו במניין הימים של זכאות לאבטלה, מאחר שהמצב הזה נכפה עליהם. הם לא פוטרו ולא באמת יכלו לחפש עבודה. זה לא מצב של אבטלה אמיתית".

האם המוסד לביטוח לאומי טיפל בכל התביעות שהגיעו אליו?

"קיבלנו מעל ל-900 אלף תביעות לדמי אבטלה בתוך חודש וחצי, זה מספר אסטרונומי לעומת 18 אלף שהיינו רגילים לקבל בחודש. סיימנו לטפל בקרוב לשני שלישים. בימים הקרובים אנחנו נכנסים להילוך לטפל ביתרה. מי שלא נספיק, ניתן לו מקדמה בגובה שקרוב לחישוב דמי האבטלה האמיתיים. חשוב לזכור שלא מספיק שהמעסיק ידווח וישלח טפסים, העובד צריך להגיש תביעה לדמי אבטלה כדי לקבל אותם".

האם תהיה אפשרות לחל"ת גמיש?

"אנחנו מאוד רוצים את זה. יש לנו רשימה של תיקונים שמתאימים למשבר שאנחנו רוצים להעביר. לא כל מעסיק יכול להחזיר עובד ברצף מעכשיו עד הודעה חדשה. יש מקומות שיכולים להחזיר חלקית. אנחנו חושבים שצריך לאפשר מצב שבו על חלק מהימים משולם שכר ועל חלקם דמי אבטלה. זה צריך לעבור במסגרת חקיקה".

כמה חזרו עד כה מהחל"ת?

"עד עכשיו הודיעו לנו על 70 אלף, ואני מקווה שבכל יום נראה יותר עובדים שחוזרים, אבל ייקח הרבה זמן עד שנחזור לרמות האבטלה שהיו לפני המשבר". 

איך משיגים ביטחון סוציאלי לעצמאים?

פרופ' גיא מונדלק, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב: "זאת תקופה של התנסות. הקורונה דחפה את כלל המשקים בעולם לקראת עתיד שנחזה כבר כמה שנים בדוחות של גופים בינלאומיים כמו הבנק הלאומי, OECD וארגון העבודה העולמי, שמספרים שעתיד עולם העבודה יורכב משכירים אבל גם מהרבה אנשים שעבודתם תוחלף על ידי כלים טכנולוגיים ומפרילאנסרים, קבלנים עצמאים שהם לאו דווקא מעסיקים.

"כל המודל של דיני עבודה וביטחון סוציאלי חושב על עובד שיש לו מעסיק והמדינה משתתפת בתוך המשולש הזה. אבל המשולש הזה התפורר. חלק מההתפוררות היה כדי לחסוך בתשלום דמי אבטלה, ביטוח לאומי, פנסיה, ימי מחלה. עכשיו אנחנו רואים את המחיר החברתי של זה. בהרבה מדינות, וגם בישראל זה קורה בקטן, שואלים עכשיו האם וכיצד להשוות את הזכויות של העובדים שאינם מסווגים כעובדים.

"חוץ מדמי אבטלה, יש זכויות נוספות כמו ימי מחלה. עצמאים, שרבים מהם לא משתכרים המון, לא ייקחו ימי מחלה ולא ייצאו לחופשה מחשש לפגיעה בפרנסה. אם כל אחד צריך לשלם מע"מ על שירות שהוא מקבל מעצמאי, אפשר לשלם 5% על כל דקה או חמש דקות או שעה שאתה מקבל מנותן שירותים לקרן חופשה שנתית, ימי מחלה והכשרה מקצועית. אפשר לחשוב מחוץ לקופסה. העתיד שלנו, שכבר נמצא כאן, אומר שנעבוד בהמון תצורות של תעסוקה ואנחנו צריכים לצבור את הזכויות הסוציאליות האלה".

כלי עבודה: 3 כללים למנהלים בהליך פיטורים נכון


■ הגיעו מוכנים. לפיטורים צריך להיות רציונל ברור, והארגון צריך לדעת להסביר לעצמו מדוע אין ברירה אלא לפטר אדם מסוים, איך הדבר משתלב בכיוון שאליו הארגון הולך בעתיד, כדי שהפעולה הזאת לא תיחווה על ידי המפוטר ועובדים האחרים כניצול של הזדמנות.
פנו זמן. תנו מקום לאירוע הזה ותהיו בני אדם, למען המפוטר ולמען הסביבה. גלו אמפתיה והכלה.
ספקו תמיכה לעובד שפוטר. בדקו מי מלווה אותו, מי מתקשר אליו יום אחרי הפיטורים כדי לבדוק מה קורה איתו. זה יכול להיות מישהו אחר מהמנהל שמסר את הודעת הפיטורים, כי קשה לבצע את כל התפקידים יחד, אבל הארגון צריך לדעת מה עומד לקראת עם העובד אחרי הפיטורים, אם צפויה לו תקופה של אבטלה, ולספק לו תמיכות. יש ארגונים שנותנים ליווי, אפשרויות של הסבה מקצועית. מדובר בעלויות שהן לא בשמים, וזה חשוב גם לעובד וגם לארגון.

כנרת רוזנבלום, יועצת ארגונית וסופרת