על רקע המתיחות עם סין: ארה"ב מגבילה אשרות של עיתונאים סינים

ארה"ב מגבילה את אורך אשרות העבודה של עיתונאים סין, שמועסקים על ידי גופי תקשורת לא אמריקאיים, למקסימום של 90 יום • הם יוכלו לבקש הארכה, אך גם היא תוגבל ל-90 יום בלבד

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Evan Vucci, Associated Press

הבית הלבן מתכנן להדק בצורה דרמטית את החוקים הנוגעים לעבודת עיתונאים סינים בארה"ב, וזהו המהלך האחרון בעימות התקשורת בין שתי המדינות, שהיחסים ביניהם הידרדרו מאוד.

לפי תקנות חדשות שהמשרד לביטחון פנים חשף שלשום (ו'), אורך אשרות העבודה לעיתונאים מסין, שמועסקים על ידי גופי תקשורת לא אמריקאיים יופחת למקסימום של 90 יום. הם יוכלו לבקש הארכה, שגם היא תוגבל ל-90 יום. עד כה, רוב העיתונאיים מסין שעובדים בארה"ב קיבלו אשרות עבודה לכל תקופת שהותם. המגבלה החדשה תחול גם על עיתונאים סינים שכבר עובדים בארה"ב. 

המגבלה של 90 יום לא תחול על עיתונאים מהונג קונג או מקאו, או על אזרחים סינים שמחזיקים גרין קארד (רישיון עבודה) אמריקאי.

התקנות החדשות שצפויות להיכנס לתוקף מחר (ב') הן תגובה ל"דיכוי העיתונאות העצמאית" בסין, לפי הודעת המשרד לביטחון פנים האמריקאי. המשרד ציין מקרים של  גירוש עיתונאים אמריקאים על ידי סין, ואת הגידול בהנפקת אשרות עבודה של עיתונאים בסין לפחות משנה.

ארה"ב הנפיקה 425 אשרות לאזרחי סין שעובדים בכלי תקשורת לא אמריקאיים ב-2019, לפי נתוני משרד החוץ. כתבים סינים מבקשים לעיתים כמה אשרות באותה שנה, מאחר שכל אשרה מוגבלת לכניסה אחת לארה"ב.

הסלמה ביחסים בין המדינות

בפברואר גירשה סין שלושה כתבים של ה"וול סטריט ג'ורנל", שני אמריקאים ואוסטרלי, במה שהיא הגדירה כתגובה לטור בעיתון שתיאר את סין כ"אדם החולה באמת של אסיה". שלושתם לא היו מעורבים בכתיבת הטור או הכותרות שלו.

במרץ הודיעה וושינגטון על מגבלה פרסונלית על ארבעה גופי תקשורת ממלכתיים סינים שמשרד החוץ הגדיר לפני כן כ"משלחות זרות", בדומה לשגרירויות וקונסוליות. לפי המגבלה הזו, סוכנות הידיעות שינהואה, ערוץ הטלוויזי העולמי הסיני (CGTN), היומון צ'יינה דיילי והרדיו הבינלאומי הסיני נאלצו לצמצם את כוח האדם שלהם בארה"ב מ-150 ל-100 עובדים.

בייג'ינג הגיבה בשלילת תעודות העיתונאי של כמעט כל אמריקאי שעובד עבור ה"וול סטריט ג'ורנל", ה"ניו יורק טיימס" ו"הוושינגטון פוסט".

לפני שעימות התקשורת הזה הסלים השנה, סין גירשה תשעה כתבים זרים משנת 2013, לפי נתוני מועדון הכתבים הזרים בסין. לפחות 13 כתבים נוספים קיבלו אשרות עבודה מקוצרות לשישה חודשים או פחות מתחילת 2019. ארה"ב סירבה להעניק אשרות ל-29 עיתונאיים סינים בלי לנמק מדוע מאז 2019, מסר משרד החוץ הסיני במרץ.

בעוד שהצעדים הקודמים של ממשל טראמפ כוונו לאזרחים סינים שעובדים בכלי תקשורת ממלכתיים סינים, הצעד החדש יחול גם על אזרחים סינים שעובדים בארגוני חדשות מסחריים או של מדינות אחרות.

ריצ'רד מקרגור, מומחה לפוליטיקה סינית במכון לואי בסידני, אוסטרליה, אמר ש"בייג'ינג תהיה המנצחת במרוץ הזה לתחתית", מפני שהרוב הגדל של העיתונאים הסינים בארה"ב עובדים בשירות התעמולה של התקשורת הממלכתית הסינית, ואילו הכתבים האמריקאים בסין מדווחים בצורה עצמאית. "זה יהיה כמו להחליף אנשי מקצוע בפיונים", הוא אמר.

הצעד האמריקאי החדש יפגע לדבריו דווקא בכתבים הסינים ש"עושים עבודה מקצועית אמיתית".