צוואה | בלעדי

שר המשפטים אישר: הפקדת צוואות באופן דיגיטלי - בקרוב

בעקבות משבר הקורונה, שר המשפטים אמיר אוחנה חתם על תיקון לתקנות הירושה שיאפשר הפקדה מרחוק של צוואות

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שר המשפטים אמיר אוחנה אישר היום (ב') תיקון לתקנות הירושה המאפשר הפקדת עותק סרוק של צוואה אצל הרשם לענייני ירושה באופן דיגיטלי, והשלמת הליך ההפקדה באמצעות הפקדת הצוואה המקורית רק בתום משבר הקורונה.

תיקון נוסף במסגרת התקנות החדשות הוא הוספת האפשרות להפקיד מרחוק צוואה שנערכה בפני נוטריון או פקיד ציבור ונחתמה בחתימה אלקטרונית מאושרת. במקרה כזה, מורות התקנות, לא יהיה צורך בהפקדה פיזית של הצוואה בסיומו של ההליך, שכן עצם חתימתה אלקטרונית מאושרת נחשבת לצוואה מאושרת ותקפה כשלעצמה.

התיקון נולד מתוך מטרה להקל על הציבור בכלל ועל ציבור הקשישים ואוכלוסיות בסיכון בפרט, שכן התפשטותו של הנגיף וההגבלות שהוטלו בעקבותיה יצרו קושי בהפקדת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה, בהתאם להוראות הדין הקיימות המחייבות העתק פיזי ומקורי של הצוואה.

ל"גלובס" נודע כי בנוסף לכך, השר אוחנה מציע לפעול לעיגונה של האפשרות להפקיד צוואות באופן דיגיטלי בדין, כך שזו תחול גם בימי שגרה ולא רק בתקופת משבר הקורונה.

על גיבוש ההסדר המשפטי שבא לידי ביטוי בתקנות עליהן חתם אוחנה, היו אמונים מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד היועץ המשפטי לממשלה ויחידת האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים.

התיקון עליו חתם השר הבוקר מצטרף לשורת מהלכים שנקטו רשויות המדינה בצל משבר הקורונה. כך, דווקא בחסות אחד המשברים הכי קשים שחוותה ישראל בשנים האחרונות, "שחררה" המדינה הרבה מהחסמים הפרוצדורליים שהקשו על קידומם המהיר של הליכים משפטיים ועשיית עסקים. משבר הקורונה הוכיח, למשל, כי אפשר לאמת חתימה גם ללא נוכחות פיזית של המצהיר, וכי מתן שירות בנקאי לא מחייב בהכרח נוכחות של הלקוח בסניף

מלשכת השר אוחנה נמסר בתגובה: "לאורך המשבר כולנו עשינו מאמצים רבים ככל הניתן למצוא את ההזדמנויות להיטיב עם הציבור ולקדם הליכים דיגיטליים וקיצוץ בביורוקרטיה. תיקון זה הוא צעד נוסף שיקל על האזרחים הנזקקים לשירותי צוואה תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות בימי הקורונה".