המגזר העסקי מאיים בהשבתה: "להעביר מיידית 6 מיליארד שקל"

מבין הארגונים שקוראים לממשלה להעביר סיוע מיידי: נשיאות המגזר העסקי, להב, אני שולמן, ארגון המסעדות, אולמות האירועים והתאגדות בעלי רשתות האופנה והמסחר • דרישת הקמעונאים מעוררת התנגדות באוצר, משום שהיא יוצרת תמריץ למעסיקים לשלוח עובדים לחל"ת על חשבון המדינה בעתיד

בתי קפה סגורים בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
בתי קפה סגורים בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

מחאת המגזר העסקי עולה מדרגה. הערב (ב') יוצאת שורה של ארגונים במגזר העסקי, ביניהם נשיאות המגזר העסקי, להב, אנחנו, אני שולמן, ארגון המסעדות, אולמות האירועים והתאגדות בעלי רשתות האופנה והמסחר, בקריאה משותפת לראש הממשלה בנימין נתניהו "להעביר מיידית 6 מיליארד שקל", וזאת בגין מה שהוגדר כחלק מתוכנית המענקים במסגרת מודל שימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק.

הגופים הללו מתכננים להתכנס מחר (ג') למה שהם מגדירים כ"כנס חירום" בשעה 19:00 ברחבת הקאמרי בת-אביב. מארגני הכנס מסרו הערב בהודעה לתקשורת כי "הבטיחו 6 מיליארד שקל ולא קיבלנו אגורה; אם הכסף לא יועבר, המשק יושבת לאלתר". בתוך כך, התאחדות התעשיינים הבהירה הערב כי היא אינה חלק מהמהלך.

לפי שעה תוכנית המענקים הממשלתית בהיקף 6 מיליארד שקל לשימור ועידוד התעסוקה במגזר הפרטי ממשיכה להתעכב, זאת על רקע מאבקי כוח מאחורי הקלעים בין קבוצות אינטרסים והדרגים המקצועיים.

קבוצת בעלי רשתות הקמעונאות הגדולות, המעסיקים בין 50 ל-100 אלף עובדים, לוחצת על ראש הממשלה נתניהו לאשר תוכנית שתתבסס על מענק לכל מעסיק שיקלוט בחזרה עובדים שנשלחו לחופשה ללא תשלום. התאגדות רשתות האופנה והמסר הצהירה כי הדרישה היא למענק בגובה 10,000 שקל עבור כל עובד שייקלט מחדש. מאוחר יותר הנמיכו הקמעונאים את דרישתם למענק של 7,000 שקל לכל יוצא חל"ת שיוחזר לעבודה.

דרישת הקמעונאים מעוררת התנגדות רבה באוצר, משום שהיא יוצרת תמריץ למעסיקים לשלוח עובדים לחל"ת על חשבון המדינה בעתיד, למשל במקרה של התפרצות נוספת של נגיף הקורונה. ככל הידוע, לפי שעה עדיין קיימת מחלוקת בנוגע למתווה התוכנית.