בעקבות חשיפת "גלובס": איסתא מדווחת על הקשיים במכירת מלון פאבליקה

מהדיווח עולה כי ראובן אלה הודיע כבר לפני כשלושה שבועות כי לא התקיימו כל התנאים המתלים להשלמת העסקה, ולפיכך לטענתו רכישת חלקה של איסתא במלון תמורת 142 מיליון שקל - מבוטלת

מלון פאבליקה בהרצליה / צילום: עודד סמדר
מלון פאבליקה בהרצליה / צילום: עודד סמדר

באיחור ניכר, ורק לאחר הפרסום ב"גלובס" אתמול (ב'), "נזכרה" היום חברת התיירות איסתא  לדווח על הקשיים במכירת חלקה במלון פאבליקה בהרצליה ליזם הנדל"ן ראובן אלה, בעל מניות המיעוט במלון.

מהדיווח המיידי שפרסמה החברה הבוקר (ג') עולה כי לאחר שאלה הודיע לאיסתא בתחילת פברואר על מימוש זכות הסירוב הראשונה שבידיו לרכישת חלקה (66.6%) במלון פאבליקה תמורת 142 מיליון שקל, הוא הודיע ב-23 באפריל, לפני כשלושה שבועות, לנאמנים לעסקה (שעמם מופקדת מקדמה בסך 5 מיליון שקל מתוך התמורה בעסקה), כי לא התקיימו כל התנאים המתלים להשלמת העסקה - ולפיכך, לטענתו, ההסכם ביניהם התבטל כבר ב-12 באפריל.

נוסף על כך, כפי שמציינת איסתא, הודיע אלה כי התקיימו נסיבות המקיימות שינוי מהותי לרעה בהתאם להסכם, המקנות לו, לטענתו, את הזכות שלא להשלים את העסקה. בהודעתו זו אף הודיע אלה לנאמנים ולחברה כי רכש את הזכויות, הן עבור עצמו והן בנאמנות עבור צד ג' (כל זאת, לטענת איסתא, בניגוד להוראות ההסכם).

איסתא מציינת כי היא דוחה מכל וכל את טענותיו של אלה, ואף הודיעה לו כי התקיימו כל התנאים המתלים, העסקה ניתנת להשלמה - ולפיכך על הנאמנים להעביר את המקדמה לידי החברה. בתוך כך, ובטרם פנייה לערכאות משפטיות, מוסיפה החברה כי שני הצדדים הסכימו להקפיא את הוראותיהם לנאמנים עד ליום 14 במאי, כדי לבחון אפשרות למציאת פתרון, וזאת בלי לגרוע מטענות מי מהצדדים. נכון למועד דיווח מיידי זה, טרם הגיעו הצדדים להסכמה המייתרת נקיטת הליכים משפטיים.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי לאחר שהעסקה נקלעה לקשיים וכתנאי להשלמתה דורש אלה כי איסתא תעניק לו "הנחת קורונה" משמעותית של קרוב ל-10% על מחיר העסקה וזאת עקב סגירת מלון פאבליקה בתחילת מרץ והפגיעה הצפויה בעסקיו בשל השפעתו השלילית של הווירוס על עסקיו.

כאמור, בתחילת פברואר דיווחה איסתא כי אלה, המחזיק ביתרת מניות המלון (33.4%), הודיע לה על מימוש זכות סירוב ראשונה שהיתה בידו, ובעקבות זאת היא ביטלה עסקה שנחתמה למכירת חלקה במלון לידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה, תמורת 142 מיליון שקל.

בין איסתא לישראל קנדה, שנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, נחתם בדצמבר 2019 מזכר הבנות למכירת חלקה במלון פאבליקה - מכירה שממנה צפתה איסתא לרשום רווח (לפני מס) של 38 מיליון שקל. העסקה עם ישראל קנדה היתה מותנית בקבלת אישורו של אלה, מחזיק מניות המיעוט במלון, בדבר ויתור על זכות הסירוב הראשונה העומדת לו מכוח הסכם המייסדים. ואולם, אלה החליט כאמור לממש זכות זו - וככל הידוע, התכוון להכניס את קרן הנדל"ן ריט 1 כשותפה בעסקה, כך שתרכוש את עיקר מניות איסתא ותחזיק ב-50% מהמלון.

מלון פאבליקה, הממוקם בפינת הרחובות אבא אבן וגלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, מוגדר בדוחותיה של איסתא כ"מלון עסקים בדרגת 4 כוכבים". המלון כולל 159 חדרים הפרוסים על פני שש קומות. את הקרקע לבניית המלון רכשה איסתא ב-2006 תמורת כ-5 מיליון דולר. ב-2014 חתמה איסתא על הסכם להשכרת המלון לידי השותף אלה, לתקופה של עשר שנים. ב-2016 הכניס אלה כשותפה בהסכם השכירות את רשת ישרוטל, המנהלת את המלון מאז 2017.