כלל ביטוח | בלעדי

רשות שוק ההון נגד בעלי מניות שנגד מנכ"ל החברה, וחוזר חלילה

רשות שוק ההון במכתב למורי ארקין: "השפעה מצדכם על זהות המנכ"ל, תהיה בניגוד להיתר שניתן לכם" • חברת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב שלחה מכתב למנכ"ל יורם נוה ולחברה עצמה, ובו נטען כי האשמותיו כאילו היא פועלת להדחתו היא הוצאת דיבה ולשון הרע ודורשת שיתנצל

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ההתכתשויות בין יו"ר כלל ביטוח דני נוה לבין מנכ"ל החברה יורם נוה, שהוא מינה לפני כשנתיים ושהוא רוצה להדיח, מתרחבות ומולידות מכתבי אזהרה חריפים ששלחו רשות שוק ההון, שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת, ואלרוב נדל"ן שבראשות היו"ר ובעל השליטה אפלרד אקירוב.

כפי שנחשף היום באתר "גלובס", רשות שוק ההון מבהירה כי מבחינתה תנאי ההיתרים שנתנה למורי ארקין ולאלרוב של אקירוב להחזיק באמצעי שליטה בכלל ביטוח לא מאפשרים להם לפעול להדחת המנכ"ל. במקביל, אקירוב ואלרוב מגיבים בהכחשה נמרצת וטענות להכפשות בנוגע לדבריו של מנכ"ל כלל ביטוח  כי בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן פועל להשפיע על התנהלות כלל על מנת להיטיב עם החברה שבשליטתו.

במקביל למינויו של השופט בדימוס יורם דנציגר לבודק חיצוני שיבחן את טענות יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח, ודני נוה, יו"ר כלל ביטוח, המתקוטטים ביניהם בעניין הנסיבות שהובילו לכוונת היו"ר להדיח את המנכ"ל, ל"גלובס" נודע כי רשות שוק ההון מזהירה את בעלי המניות שקיבלו היתר החזקה בכלל ביטוח כך שהם מורשים להחזיק ביותר מ-5% ממניות חברת הביטוח: ארקין ואלרוב של אקירוב. מורי ארקין מחזיק היום בכ-6.8% ממניות כלל ביטוח בעוד שאלרוב מחזיקה בכ-4.9% ממניות כלל ביטוח (נכון ללפני חודש. ככל הידוע, לא חל שינוי מאז). מטעם אקירוב ואלרוב צוין היום בהקשר זה כי הם "לא קיבלו מכתב".

במכתב שרשות שוק ההון שלחה לארקין ושהגיע לידי "גלובס" נכתב כי "לא ישלוט אדם בחברת ביטוח אלא על פי היתר שנתן הממונה ובתנאים שקבע". בהקשר זה, מבהירה הרשות לארקין כי ההיתר שניתן לו הינו להחזיק רק עד 8% ממניות כלל ביטוח ושלכן היא "מזכירה" לו כי "כל פעולה שתיעשה על ידך או על ידי מי מטעמך, לבד או ביחד עם אחרים, אשר תביע להכוונת פעילות כלל ביטוח, בין היתר באמצעות מעורבות בהליכי קבלת החלטות לגבי מינוי דירקטורים ונושאי משרה, היא פעולה בניגוד להיתר שניתן ובניגוד להוראות חוק הפיקוח על הביטוח, ועלולה לעלות בכדי עבירה פלילית אשר בצידה סנקציה".

הניסיון של הרשות לצייר את גבולות הגזרה שנלוות להיתר שניתן לשני הגופים, משמעותיות במיוחד על רקע כך שהחל משלהי 2019 כלל ביטוח היא חברת הביטוח הראשונה (ובינתיים גם היחידה) שאין בה גרעין שליטה. מצב זה קיים במערכת הבנקאות שם פועלים כיום שלושה בנקים ללא גרעין שליטה: הפועלים, לאומי ודיסקונט.

ההמנכ"ל טוען ל"חיסול", אקירוב מכחיש

הפנייה של רשות שוק ההון נעשתה אגב מאבק פומבי וחריף בין יורם נוה לבין דני נוה. המאבק החל עם רצונו של היו"ר להדיח את המנכ"ל. לאחר מכן תקף יורם נוה את התנהלות היו"ר ובמכתב חריף וחריג ששלח לדירקטוריון האשים כי היו"ר פעל בשליחותם של בעלי מניות בחברה, כשהוא כיוון לאקירוב ולאייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי ובעבר מנכ"ל הפניקס, שלכאורה הובילו מהלך ל"חיסולו" כמנכ"ל בשל כך שכלל ביטוח תחת ניהולו לא קידמה מהלכים שהיו מיטיבים עימם.

במסגרת זו כתב יורם נוה על "המקרה של אלפרד אקירוב שהלין על כך שמנהלי ההשקעות של כלל לא הסכימו למכור את מניות כלל בקבוצת אלרוב לאלפרד וכי אינם מאשרים עסקת בעלי שליטה בה מוצעת הטבה לבנו". לדבריו, "אלפרד עצמו ציין בפניי ובפני אחרים שזה היה מניע משמעותי להחלטתו לרכוש מניות בכלל ביטוח ו'לנער את ההנהלה', יצוין כי אלפרד הכין 'תיק' על יוסי דורי (מנהל ההשקעות הראשי בכלל ביטוח, ר"ש) בו העלה שלל טענות כלפיו אישית, שמפאת כבודו של דורי לא ראוי לחזור עליהן כאן. מאז רכישת מניות בכלל ביטוח, אלפרד שלח מכתבי איום משפטיים כנגד פעולות שונות של החברה, שלא מצאנו שיש בהם ממש, פועל למול דני (נוה, היו"ר, ר"ש), דירקטורים בחברה ולמולי אישית במטרה שנשפיע על מנהלי ההשקעות וחברי ועדת השקעות עמיתים לאישור מתווה מוסכם. כל זאת הובא בפניכם ואף דווח לפיקוח, לכן לא ארחיב", כתב מנכ"ל כלל ביטוח. לטענתו, עניינים מעין אלה עומדים גם במוקד רצונו של מנכ"ל שיכון ובינוי, אייל לפידות, לפעול להדחתו.

מאז הועלו הטענות נגד אקירוב, הוכחש מטעמו כי לקח חלק במהלך, כאשר אתמול החליטה קבוצת הנדל"ן והמלונאות להעביר הילוך בהקשר זה.

כפי שנחשף באתר "גלובס" אלרוב שלחה אתמול מכתב חריף שמוען למנכ"ל כלל ביטוח ולחברה עצמה, ובו נטען כי האשמותיו כאילו אקירוב ואלרוב פועלים להדחתו מאחר שכלל ביטוח לא סייעה להם להעביר מהלך שבעל השליטה בקבוצת הנדל"ן חפץ בו, הינה הוצאת דיבה ולשון הרע, כשהחברה דורשת מיורם נוה שיחזור בו מדבריו ויתנצל כמו גם לחדול לאלתר מ"הפרסומים המכפישים".

אילו בעלי מניות כן דרשו הדחה?

במכתב נטען כי מדובר ב"הכפשות ו/או השמצות ו/או השתלחויות", כנגד היו"ר והחברה עצמה, וש"אין בינן לבין המציאות דבר וחצי דבר". עוד טוענת אלרוב כי טענות נוה הן "שקר וכזב". במכתב טוענת אלרוב כי החברה או היו"ר אקירוב "לא קיימו כל שיח בקשר עם תפקידו של יורם נוה, או התערבו כלל בדבר מינויו או הדחה וקל וחומר לא היה להם כל קשירת קשר להדחת יורם נוה". אלרוב ואקירוב שומרים לעצמם את הזכות, לדבריהם, לתביעות ודרישה לפיצויים.

בכל אופן, בעקבות מכתב המנכ"ל נכתב ופורסם גם מכתב תגובה ששלח יו"ר החברה ושבו הוא מאשר כי נפגש עם בעלי מניות בחברה - ניר ארקין, בנו של מורי ארקין, ועם לפידות. לדבריו, שניהם אמרו לו כי לדעתם יש להחליף את מנכ"ל החברה. לדברי דני נוה, השיחות עם בעלי המניות היו במסגרת תפקידו כיו"ר, כשהוא לא פועל מטעמם. יו"ר כלל ביטוח ציין שאקירוב או אלרוב לא שוחחו עמו על הדחת המנכ"ל. בדירקטוריון אלרוב מכהנת ענת לוין, שהתמודדה על תפקיד מנכ"ל כלל ביטוח מול יורם נוה.