המלונאים מבקשים היתר לפתיחת בריכות השחייה בשבועות

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "יש לקבל החלטות אמיצות ולפתוח את ענף המלונות" • נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק: "אנשים לא יבואו למלון כדי להתבודד בחדר. המלונות יישארו סגורים עד 1 ביולי אם לא ייפתחו כעת"

פגישת יו"ר ההסתדרות עם נציגי המלונאים / צילום: דוברות ההסתדרות
פגישת יו"ר ההסתדרות עם נציגי המלונאים / צילום: דוברות ההסתדרות

האם בתוך שבועיים, בתזמון של חופשת שבועות, יוכלו בתי המלון בישראל לפתוח את שעריהם? כדי שזה יקרה, המלונות שואפים לקבל היתר לפתיחה של בריכות השחייה. היתר כזה, אם יתקבל דרך הקלה בהנחיות מצד משרד הבריאות, לא יונחת בדקה ה-99, והמלונאים שואפים שכבר בשבוע הבא הם יוכלו להחזיר עובדים מחל"ת ולהזמין סחורה מספקים. המלונאים שואפים להתניע את התעשייה בכפוף לנתוני תחלואת הקורונה המעודדים בישראל, כשהם רואים שתעשיות אחרות אט-אט מרימות את ראשן ומקבלות היתר לפתוח.

"הכי קל לא לעשות כלום", אומר ל"גלובס" יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. "בכל הנוגע לענף המלונאות יש לקבל החלטות אמיצות ולפתוח את הענף. זה מגזר חשוב וגדול במשק, ואי-אפשר להשאיר אותו סגור. הכוונה היא לפתוח בהתאם להנחיות של משרד הבריאות ולאפשר לעשרות אלפי עובדים לחזור לעבודה".

בר-דוד נפגש היום (ג') עם ראשי התאחדות המלונות ועם בעלי המלונות והרשתות, בהם דוד פתאל בעלי רשת פתאל; ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל; איציק דיין, מבעלי מלונות אפריקה ישראל; אבי חורמרו, יו"ר קבוצת נקש; ואחרים. 

"לא דרישה דמיונית" 

"פתיחת הבריכות היא תנאי לפתיחת המלונות, וזו לא דרישה דמיונית אלא משהו שיכול לקרות", אומר ל"גלובס" רו"ח אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות. חייק לקח חלק היום בדיון שנערך במשרדי ההסתדרות.

מבחינת המלונאים, אם הם לא יקבלו היתר לפתוח בסוף חודש מאי, נקודת היציאה הבאה היא ב-1 ביולי. חודש יוני מטבעו הוא חודש חלש, ואין טעם מבחינתם להחזיר עובדים מהחל"ת. בינתיים עשרות אלפי העובדים בענף ועוד עשרות אלפי רבים בתעשיות הסובבות הוצאו לחל"ת, ורבים פוטרו.

"גם כדי לפתוח בסוף מאי יש למלונאים הוצאות גדולות, אבל אם ייפתח להם סוף השבוע של שבועות, זה משתלם, גם כשהם יודעים שאחרי הפתיחה הזו תהיה ירידה בביקוש ביוני ,והם ימשיכו לפעול", אומר חייק ל"גלובס".

עבור המדינה המשמעות היא לא רק התנעה של התעשייה שספגה הפסדים קשים אלא גם הפסקת תשלום דמי האבטלה לעשרות אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת. "אפשר וחייבים לפתור את העניין הזה", אומר חייק. "זה בריכות, זה חדרי אוכל וזה כלל השטחים הציבוריים. צריך לסכם איך מפעילים אותם. יש מדינות שבהן המלונות כבר נפתחים, ויש מדינות שלא, אבל אם המדינה נפתחת לאט-לאט, גם את הענף הזה אפשר לפתוח. יש מתווה של רגולציה שמיושם בעולם לגבי ניקיון החדרים והליך הצ'ק-אין, אבל ברור לנו שהציבור לא ירצה להגיע להיות בבידוד בבית המלון".

לדברי חייק, "כבר עכשיו אנחנו רואים עלייה בביקוש ובהזמנות לחג השבועות, אך אורחים רבים מתנים את ההזמנה בפתיחה של הבריכות, ואם זה לא יקרה, הם לא יגיעו". 

גם דוד פתאל, בעל השליטה ברשת מלונות פתאל, השמיע עמדה דומה: "הנושא הקריטי שמונח כרגע על השולחן והמפתח להנעת הענף, הוא קבלת אישור לפתיחת הבריכות וחדרי האוכל לקראת שבועות. אם לא יאשרו לנו את זה, התעשייה לא תתחיל לנוע, ורוב-רובם של המלונות יישארו סגורים. יש לנו כמות אדירה של עובדים שאפשר להחזיר למשק, וכבר עתה ברור שאם המלונות ייפתחו בשבועות, הם ימשיכו לעבוד ולרוץ גם בהמשך". 

ההנחיות יוגמשו? 

סוגיה אחרת שברורה לבתי המלון היא שהם תלויים בציבור הנופשים הישראלי, לפחות בשלב הראשון לשיקום הענף. בלי תיירות פנים התעשייה לא תוכל להתרומם. במקומות כמו אילת או ים המלח הנושא הזה מאתגר פחות, שכן רוב אורחי המלונות באזורים הללו הם תיירי הפנים, אבל בירושלים או תל-אביב למשל האתגר הוא שונה, משום שרוב האורחים במלונות הללו הם תיירים, ובשלב הקרוב תיירים לא יגיעו, לפחות כל עוד נדרש בידוד של 14 ימים ועד אשר ההנחיות יתירו את כניסת התושבים הלא ישראלים לישראל.

אם קצב ההדבקה בקורונה ימשיך בקו הנכון, ההנחיות הללו יוגמשו ויאפשרו גם לתעופה לחזור. בשלב ראשון התעופה תישען על הסכמים הדדיים בין ישראל ומדינות אחרות, כאשר הסכמים כאלה נרקמים למשל עם יוון. המלונאים הישראלים יחזרו להתחרות במוצר שהוא נופש מעבר לים במחיר זול יותר, ולכן כדי למשוך את הקהל הישראלי, נפתחה למלונאים בארץ הזדמנות-פז שתצטרך לבוא לא רק במחיר חופשה הוגן להתנעת התעשייה, אלא בעיקר בשירות, בתמורה בעד הכסף.

בימים שבשגרה המלונות בישראל גם יודעים שהקהל שיכול להתניע את התעשייה הוא הקהל המוסדי, ועדי העובדים וגם קיומם של כנסים. "ההסתדרות תסייע בהחזרת בתי המלון לפעול תחת 'התו הסגול' וברגולציה לטווח ארוך", אומר בר-דוד, שהדגיש כי מאות אלפי חברי ההסתדרות, דרך העמותות והאגודות, ייקראו לרכוש חדרים ולהתניע את הענף דרך תיירות פנים. "נפנה לכל ראשי האיגודים והוועדים להתחיל לתכנן כנסים, לרענן הזמנות ולתמוך בבתי המלון", אומר בר-דוד.

על הנחיצות בפתיחת בריכות שחייה אומר בר-דוד: "לא משתלם לפתוח בית מלון עם תפוסה של 20%. אנחנו ממתינים להתאמות בהנחיות שיאפשר להחזיר את העובדים שנמצאים בחל"ת. מהלך של החזרת עובדים מחל"ת מלווה בחשש גדול, ולכן אני פונה לממשלה שתקבל החלטות ולמשרד התיירות שיעזור לתעשייה לפתוח את שעריה".

נושא אחר שנידון היום התייחס לתלות בתיירות הפנים ולעובדה שמהמלונאים מצופה לערוך התאמת מחירים ושיפור בשירות כדי לזכות באמון הנופשים הישראלים. "אני אנחה את ראשי האיגודים, הוועדים, העובדים ומנהלי העמותות להתחיל לייצר הסכמים ולהזמין מראש חדרים, לצד עידוד רכישת מוצרים ישראליים", אמר בר-דוד למלונאים, "אך גם מכם אני דורש לשתף פעולה ולבוא לקראתנו. קדמו מחירים נוחים יותר וחבילות משולבות - זו מטרה משותפת לכולנו".