בזמן שהרשויות רבות, הריאה הירוקה בגלילות בסכנה

בשטח טבע גדול הסמוך למחלף גלילות נערכות בתקופה האחרונה עבודות עפר בלתי חוקיות שגורמות להרס אדיר • במשרד להגנת הסביבה ובעיריית רמת השרון מטילים את האחריות לטיפול אחד על השני, ובינתיים העבודות נמשכות באין מפריע • החברה להגנת הטבע: "להוציא צו פינוי מיידי"

מגלנים כחולים במתחם דרום גלילות / צילום: עידו למפרט
מגלנים כחולים במתחם דרום גלילות / צילום: עידו למפרט

מדרום לגלילות, במתחם דרום גלילות שסמוך לרמת השרון ולמטרופולין העמוס והצפוף של אזור המרכז, פורחת 'ריאה ירוקה' המאפשרת לתושבים לטייל בה וליהנות מהטבע הסמוך לביתם, מבלי להרחיק לכת. זהו אזור בו קיים איסור בנייה היסטורי, וכך נשמר לו שטח טבע רחב ידיים, עם סוגים רבים של צמחים, מרחבי פריחה, בעלי חיים יונקים, מקווי מים ובריכות חורף, וכן שבילי טיולים לנוחות הציבור. אך מזה יותר משנה, מתבצעות עבודות עפר ופסולת בלתי חוקיות בשטח, המסבות פגיעה סביבתית ונופית חמורה.

תושבי האזור מספרים כי בשנתיים האחרונות וביתר שאת בחודשים האחרונים, שופכים קבלנים עפר בכמויות ענק - עד כדי מאות משאיות ביום - על שטחים עצומים של טבע, וגורמים להרס אדיר תוך דריסת שיחים, צמחים ומקומות גידול של בעלי חיים. כך נמצא בסכנה שטח טבעי פתוח, ביתם של בעלי חיים רבים ומקווי מים. תושבים המגיעים לאזור, נתקלים מדי יום בעוד שטח ההולך ונהרס לנגד עיניהם. גם בתיעוד של עיריית רמת השרון מחודש נובמבר 2019, חזתה העירייה במו עיניה בהשלכת עפר לבור, "תוך רמיסת הצמחייה על ידי טרקטור שדחף את האדמה לכיוון הבור".

משאיות משליכות עפר במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 משאיות משליכות עפר במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

המשרד להגנת הסביבה ועיריית רמת השרון פתחו אמנם בהליכי אכיפה פלילית כנגד הקבלן יוסי פרי, אך לא הפסיקו את עבודתו. בנוסף, בשטח מוצב ציוד רב של קבלן משנה של חברת נת"ע, ששימש לפרויקט הרכבת הקלה ושוכב כעת על שטחים פתוחים עם מערכות אקולוגיות משגשגות ובתי גידול של בעלי חיים, "מבלי שרמת השרון והמשרד להגנת הסביבה עשו די כדי לעצור זאת", לדברי התושבים.

מתחם של נת"ע במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 מתחם של נת"ע במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

בשבוע שעבר פנתה החברה להגנת הטבע למשרד להגנת הסביבה ולעיריית רמת השרון, בדרישה שישיבו את תוואי השטח לרווחת התושבים וימנעו את הריסתו. לדברי החברה להגנת הטבע, העבודות מבוצעות ומתרחבות כעת באין מפריע "תוך ניצול לרעה של משבר הקורונה", שעה שבה פקחי המשרד להגנת הסביבה עובדים במתכונת מצומצמת מאוד.

הרשויות מגלגלות אחריות מאחת לשנייה

לא מדובר אמנם ב"שמורת טבע" מבחינה סטטוטורית (הכרזה פורמאלית על שמורת טבע זה נושא מורכב ולעיתים פוליטי), אך מדובר באזור ייחודי מבחינת ערכי הטבע ובתי הגידול בו, לרבות בעלי חיים בסכנת הכחדה חמורה שאין באף מקום אחר בגוש דן. בפועל השטחים הללו מוגדרים כאתרי טבע עירוני בשטח שיפוט תל אביב יפו ובשטח רמת השרון.

נחל במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 נחל במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

השטח האמור הינו רחב ידיים ומשתרע על פני 1,800 דונם, כאשר כמה מאות דונמים הם מתקן פי גלילות לשעבר, והיתר - שטחים פתוחים, נחלים, בריכות חורף, מקווי מים, שדות, אתרי פריחה ועוד. 330 דונמים שייכים לחברה קדישא, המשכירים אותם לקבלן. לאחר שהמשרד להגנת הסביבה טענו שהקבלן לא ניקה את השטח, קדישא פנו לערכאות משפטיות וביקשו צו פינוי נגדו, וכך הסיפור מצוי בהליכים משפטיים גם מצד המשרד להגנת הסביבה, וגם מצד הקבלן התובע את המשרד להגנת הסביבה וטוען לאי קיום הבטחה שלטונית.

כעת, החברה להגנת הטבע דורשת מהמשרד להגנת הסביבה ומעיריית רמת השרון "להוציא באופן מידי צו להפסקת עבודתו של הקבלן, במקביל לקידום ההליכים הפליליים כנגדו, ולהורות על סגירת השטח כך שלא תתאפשר כניסה בלתי מורשית למקום, לרבות אכיפתו של צו המניעה באמצעות משטרת ישראל ככל הנדרש". אך נכון לשעה זו, העבודות לא הופסקו.

סימני צמיגים והרס במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 סימני צמיגים והרס במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

בתשובתו לחברה להגנת הטבע, אמר המשרד להגנת הסביבה כי המשרד מודע לעבירות הסביבתיות המתבצעות במתחם דרום גלילות ולפגיעה הסביבתית, לרבות הפגיעה בשטחים הפתוחים, הנגרמת בעטיה של הפעילות הבלתי חוקית המבוצעת במקום. המשרד נקט הליכי אכיפה מנהליים ופליליים כנגד הגורמים הפועלים במתחם ובין היתר, נפתחה חקירה פלילית כנגד גורמים אלה בגין אי ביצוע צו לשמירת הניקיון, וכתב אישום בעניין יוגש בהקדם.

בנוסף, בימים אלה ננקטו על ידי המשרד הליכי אכיפה נוספים כנגד הגורמים הפועלים במתחם. בין היתר, נשלח צו נוסף לשמירת ניקיון, המתייחס לשטחים נוספים במתחם, בהם מבוצעת פעילות בלתי חוקית. כמו כן, נשלחו התראות לפי חוק רישוי עסקים, ולפי חוק אוויר נקי, וכן זימונים לשימוע לגורמים המפעילים במתחם אתר בלתי חוקי לסילוק פסולת יבשה ותחנת מעבר לפסולת בניין. עם השלמת הליכי האכיפה המנהליים כמפורט ובהתאם לתוצאותיהם, מודיע המשרד להגנת הסביבה כי ישקול את המשך הליך האכיפה כנגד הגורמים הרלוונטיים, לרבות נקיטה בהליכים פליליים נוספים.

הפעולות המתבצעות במקום מהוות - בנוסף לעבירות על-פי חוק שמירת הניקיון, חוק רישוי עסקים וחוק אוויר נקי - גם עבירה על חוק התכנון והבנייה, אשר נמצא בתחום סמכותן של הרשויות המקומיות, בעיקר רמת השרון. המשרד להגנת הסביבה פנה לרשויות להפעיל סמכויותיהן בנושא. "ככל שהאכיפה לא תתבצע על-ידן, יפעל המשרד בסיוע משרד האוצר (יחידה לאכיפת דיני מקרקעין), כדי לאכוף את החוק באמצעות הרגולטורים הממשלתיים שלהם סמכויות בנושא", אומרים במשרד להגנת הסביבה.

נזק במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 נזק במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

המשרד להגנת הסביבה מפנה את הזרקור לעיריית רמת השרון, אך עיריית רמת השרון טוענת שעמדה זו לא רק שאינה נכונה, אלא שהיא "לעג לרש. פקחי העירייה פועלים בידיים כבולות וכל פניותינו למשרדי הממשלה האמונים על האכיפה בשטח מושבות לריק. אנחנו תקווה שהעניין הציבורי הנוכחי אולי יזיז מישהו לפעול ולפנות את המפגע".

לטענת העירייה, "מלכתחילה ההסדר שעשה המשרד להגנת הסביבה עם הקבלן בשטח היה פגום", כשגורמים בעירייה מסבירים שהם התנגדו לביצוע של כל עבודת עפר בשטח, בניגוד למשרד להגנת הסביבה שנתן אישור לכך. מחד, לטענתם, מדובר בשטח טבע, אך מצד שני - ניתן אישור על ידי המשרד להגנת הסביבה לגורמים לפעול בשטח ובפועל להזיק לטבע. יש לציין שהנושא תלוי ועומד בבית משפט. העירייה, לדבריה, מוגבלת ביכולתה לאכוף כשהמדינה החליטה אחרת.

"אנחנו מנסים בכל הכוח לדבר עם גורמי האכיפה הארצית כדי שיבצעו אכיפה, שולחים לשם קבוע פיקוח עירוני כדי לעקוב אחרי הפעילות ופונים לפרקליטות המדינה ולמשרד להגנת הסביבה ובנושא נפחתה תלונה במשטרה", אומרים בעיריית רמת השרון. "בנוסף, הפעילות שמבוצעת במקום, היא רחבה יותר מאשר כוח צו הניקיון שהוציא המשרד להגנת הסביבה, כך שהאכיפה איננה מספקת, ויש ניצול ציני של הצו הזה מצד הקבלן בכדי לעשות בשטח פעולות אחרות. חלק מהגופים המשתמשים בשטח הם חברות ממשלתיות כמו נת"ע, המדינה היא שאפשרה פעולתם ועליה לפעול להפסקת הפעילות".

הקבלן עצמו טוען כי הוא ניקה את השטח מכמויות ענק של פסולת פירטית, בעקבות פניה של המשרד להגנת הסביבה לחברה קדישא. בתמורה לכך, הוא קיבל רישיון לתחנת מעבר במקום. לאחר שרישיונו נשלל ועבודתו הופסקה לכ-5 שנים, הוא זוכה בתהליך משפטי, אך עד כה רישיונו לא הושב, וכעת הנושא מצוי בהליך משפטי. כעת, הוא טוען כי הוא משקם בור שיצרו גנבי כורכר, בזמן שדווקא בשטח הסמוך נערמת פסולת לא חוקית, בה לא מתבצע טיפול של הרשויות, לדבריו.

מאות מיני צמחים וחיות בר 

בזמן שהרשויות מתמהמהות והזמן עובר בין צווי ניקיון ומה שנראה כמו גלגול אחריות מרשות אחת לאחרת, סקר טבע עירוני הנערך בימים אלו על ידי החברה להגנת הטבע מגלה כי מצויים במקום ערכי טבע חשובים הכוללים חיות בר רבות ומאות מינים של צמחים, כולל מינים מוגנים כגון סחלב קדוש, שפתן מצוי, צבעוני ההרים, כלנית מצויה, ציפורנית חופית, אירוס ארץ-ישראלי וחצב מצוי.

פרחים במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע
 פרחים במתחם דרום גלילות / צילום: החברה להגנת הטבע

עוד התגלו בשטח שלושה מינים של דו חיים המאכלסים את בריכת החורף הסמוכה (טריטון פסים, אילנית מצויה וקרפדה ירוקה המצויה בסכנת הכחדה), וכן מינים שונים של יונקים, זוחלים ופרוקי רגליים שחלקם נדירים.

טריטון פסים במתחם דרום גלילות / צילום: אורן אוסטר
 טריטון פסים במתחם דרום גלילות / צילום: אורן אוסטר

באותו שטח מקודמת תוכנית בינוי שנויה במחלוקת בשם "דרום גלילות" להקמת כ-10 אלף יחידות דיור, אך גם במסגרתה, חלק מהשטח עתיד להישאר כאתר טבע מוגן, וחלקו שעשוי להיפגע, יועתק לתוואי אחר כך שערכו יישמר. כעת, חוששים תושבים הגרים בסמוך למקום כי הפגיעה החמורה בשטח עלולה להתבטא בנזק חסר תקדים לתוואי הנוף ולמרקם החיים באזור, ומשוועים לפעילות נחרצת בנושא מצד הרשויות.

בז במתחם דרום גלילות / צילום: יעקב פוסטן
 בז במתחם דרום גלילות / צילום: יעקב פוסטן

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה את הפרות החוק המבוצעות במתחם דרום גלילות ואף נקט בהליכי אכיפה מנהליים ופליליים כנגד הגורמים הפועלים במתחם, ובראשם יוסי פרי וחברת גלילות מיחזור פסולת. המשרד השלים חקירה פלילית נגד המפירים בגין אי-ביצוע צו לשמירת ניקיון שהוציא ב-2018, וכתב אישום יוגש בקרוב. המשרד להגנת הסביבה לא התיר ליוסי פרי לבצע כל פעילות במתחם, פרט לניקוי הפסולת שהושלכה במקום על-ידו ובהרשאתו. בנוסף, לא ניתנה כל הבטחה שלטונית ליוסי פרי, בניגוד לנטען על-ידו. על פי צו לשמירת הניקיון שהוציא מנהל מחוז תל אביב ביום 30.4.2020, על הגורמים האמורים לפנות את פסולת הבניין שהושלכה על ידם במתחם עד ליום 30.6.2020 ולהחזיר את המתחם למצבו טרם השלכת פסולת הבניין.

"בשל העובדה שבמקום נמשכות עבירות סביבתיות חמורות, לרבות פגיעה קשה בשטחים הפתוחים, המשרד נוקט בימים אלה בהליכי אכיפה נוספים כנגד הגורמים הפועלים בניגוד לחוק, ובהם הוצאת צו נוסף לשמירת ניקיון, המתייחס לשטחים נוספים במתחם שבהם מבוצעת פעילות בלתי חוקית; וכן התראות ושימועים לפי חוק רישוי עסקים וחוק אוויר נקי, בחשד לעבירות של הפעלת אתר הטמנה ותחנת מעבר בלתי חוקיים לפסולת בניין. עם השלמת הליכי האכיפה הנוכחיים ובהתאם לתוצאותיהם, ישקול המשרד את המשך צעדיו - לרבות נקיטה בהליכים פליליים. המשרד להגנת הסביבה גם נמצא בקשר בנושא עם חברת נת"ע, אשר קבלנים העובדים עבורה מאחסנים ציוד במתחם זה, כדי לא לאפשר פעילות בלתי חוקית במקום".

תגובת נת"ע: "השטח המדובר נשכר ע"י חברת CRTG באופן פרטי מאדם פרטי, באזור שאינו קשור לפעילות הרק"ל, ולנת"ע אין כל קשר או אחריות לפעילות זו. בתחום אחריותה מקפידה ופועלת נת"ע עפ"י החקיקה בעניין הגנת הסביבה ושמירת ערכי הטבע. לטענת הנהלת CRTG, השטח המדובר נועד לצרכי אכסון ציוד בלבד, והם אינם מפנים עפר או פסולת לאתר. באם בכל זאת נעשתה עבירה על החוק בשטח המדובר, על גופי האכיפה לפעול למצוי הדין עם העבריינים".