פורסקאוט על הכוונת של שורטיסט: הפרה את תנאי רכישתה?

חברת ההשקעות המתמחה במכירות בחסר Spruce Point, בהובלת בן אקסלר, פרסמה שורת ציוצים בטוויטר המאשימים את פורסקאוט בהצגת תוצאות חלשות בהשוואה לתחזיות אופטימיות מדי, ייחוס החולשה לקורונה ומשיכת כסף מקו אשראי • "החברה מתנדפת לחוסר רלוונטיות"

 

"זה לא מצחיק שלא מעט חברות סייבר ציבוריות מצליחות להסתדר בסביבה הנוכחית ולהציג מספרים טובים, ואילו פורסקאוט מאשימה את מגפת COVID-19?", זהו הציוץ שהעלו אתמול בטוויטר אנשי Spruce Point Capital, גוף המתמחה במכירות בחסר (שורט). יתרה מכך, ב-Spruce טוענים שפורסקאוט הפרה את התנאים לרכישתה על-ידי קרנות הפרייבט אקוויטי Advent ו-Corvex מארה"ב.

Spruce Point היא חברת ניהול השקעות שנוסדה ב-2009 בניו יורק, ומתמקדת במכירות בחסר (שורט). היא מגדירה את עצמה כמשקיעה שעורכת מחקר יסודי ונוקטת צעדים אקטיביסטיים בהשקעותיה. מייסד החברה ומנהל ההשקעות הראשי בה הוא בן אקסלר, בנקאי השקעות לשעבר בקרדיט סוויס ובברקליס.

פורסקאוט  היא חברה אמריקאית שהוקמה על-ידי ישראלים, ויש לה גם פעילות פיתוח בתל אביב. בסוף 2017 הונפקה לראשונה בוול סטריט בשווי של 814 מיליון דולר, ולפני שלושה חודשים נודע כי תימכר תמורת 1.9 מיליארד דולר. דיווח שפרסמה לקראת אסיפת בעלי המניות שנערכה לאישור המכירה (ואכן אישרה אותה ברוב גורף), הצביע על כך שהחברה עמדה בפני שינוי מודל עסקי ומעבר למודל של הכנסות ממנויים. מניית פורסקאוט נחלשה אתמול ב-5% למחיר של 30.5 דולר, שנמוך בכ-7.5% ממחיר המכירה בעסקה.

כשהחלו המגעים למכירתה, הייתה לפורסקאוט תחזית פנימית שכללה צמיחה מרמת הכנסות של 342 מיליון דולר ב-2019 עד ל-732 מיליון דולר ב-2024, מעבר ל-EBITDA חיובי ב-2020 ומעבר לתזרים חיובי ב-2021; תחזית נוספת, תחת הנחות שונות מעט, הייתה להכנסות של 635 מיליון דולר ב-2024, אך עדיין כללה מעבר ל-EBITDA ותזרים חיוביים ב-2020 ו-2021, בהתאמה.

עם זאת, בינואר ההערכה הייתה שחולשה בצנרת המכירות עלולה להוביל לתוצאות נמוכות מהצפוי ב-2020. במקביל פורסקאוט מסרה אז למורגן סטנלי, היועץ הפיננסי שלה בעסקה, תחזית ראשונית להכנסות של 62 מיליון דולר ברבעון הראשון ו-355 מיליון דולר בכל 2020. עם זאת, החברה לא מסרה תחזית רשמית לשוק ההון, על רקע מכירתה. בסופו של דבר, עם פרסום הדוחות התברר שהתחזית הראשונית הייתה אופטימית מדי: ההכנסות הסתכמו ב-57.2 מיליון דולר בלבד, ירידה של 24% מהרבעון המקביל. ההפסד הנקי ברבעון הראשון צמח ב-79% ל-32.5 מיליון דולר Non-GAAP, שהם 67 סנט למניה - נתון חלש משמעותית מתחזיות האנליסטים שציפו להפסד של 49 סנט למניה.

בפורסקאוט הסבירו את התוצאות החלשות בהשפעת הקורונה על סגירת עסקאות גדולות ובאי-ודאות מצד הלקוחות בהקשר של רכישת החברה. אולם ב-Spruce כאמור, לא מתרשמים. "הפרשנות של פורסקאוט היא מסך עשן", נכתב באחד הציוצים. "פורסקאוט צריכה להסביר מה באמת קורה, אבל למרבה הנוחות היא לא עורכת שיחת ועידה".

"קורבנות" קודמים של אקסלר: ורינט, אמדוקס וקורנית

 

בציוץ אחר מוזכרת חברת ההשקעות והייעוץ Owl Rock שייעצה לרוכשת של פורסקאוט, Advent, ובו כתבו אנשי Spruce: "הגיע הזמן ש-Owl Rock תעדכן עד כמה היא 'מחויבת' לחברה שהולכת לשרוף השנה 60 מיליון דולר. התזרים מפעילות שוטפת צונח, פורסקאוט מושכת כסף מקו אשראי. יופי של הלוואה כשפורסקאוט מתנדפת לחוסר רלוונטיות".

פורסקאוט רשמה תזרים שלילי של 14.5 מיליון דולר מפעילות שוטפת ברבעון הראשון, לעומת תזרים חיובי של 6.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. לפי המאזן שלה, היא משכה 16 מיליון דולר מקו אשראי, במה שהוסבר כצעד זהירות לצורך השגת נזילות מספקת על רקע המגפה.

לפי החברה, הסכום יוחזר במלואו עם השלמת הרכישה. לפי דיווח ברויטרס, שאליו החברה והרוכשת לא הגיבו, אקסלר מ-Spruce שלח מכתב לאנשי Advent ובו כתב כי משיכת הכסף מקו האשראי עלולה להיות הפרה של תנאי העסקה, וכך גם התוצאות הרבעוניות; לדבריו המשיכה והתוצאות מספקות "הצדקה חזקה יותר למו"מ מחודש או ביטול העסקה". גם לידיעה היום ב"גלובס" פורסקאוט לא הגיבה.

Spruce מפרסמת באופן תדיר המלצות מכירה על ניירות ערך בוול סטריט, ובין היתר עלו על הרדאר שלה בחמש השנים האחרונות גם חברות ישראליות. כך למשל היא המליצה למכור את מניות ורינט, קורנית, אמדוקס, Wix, טאואר ואבן קיסר.

במקרה של ורינט, ספרוס טענה לפני שנה שהמניה צריכה להיסחר במחיר של 17-25 דולר בלבד כשמחירה היה אז 61.2 דולר, ואילו כיום המחיר הוא 42.9 דולר; את מניית אמדוקס היא העריכה לפני כשנה וחצי ב-30-45 דולר, לעומת כ-59 דולר בעת ההמלצה ומחיר נוכחי של כ-62 דולר. באבן קיסר לעומת זאת, ההמלצה (ב-2015) נקבה במחיר יעד של 11-29 דולר, כשהמניה נסחרה ב-46 דולר. כיום מחיר המניה הוא פחות מ-10 דולר.