זאב קלימי, לשעבר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, הורשע בפרשת מידע הפנים בעסקת נסטלה-אסם

קלימי הודה במסגרת הסדר טיעון כי השתמש במידע פנים שהגיע אליו מחברו באסם בנוגע למיזוג עם נסטלה ב-2016, שבוע לפני שדווח בבורסה, והעביר אותו לחבריו אנשי העסקים בועז דקל ושלמה ברק • הפרקליטות תבקש לגזור על קלימי 9 חודשי מאסר בפועל

זאב קלימי / צילום: איל יצהר
זאב קלימי / צילום: איל יצהר

פרשת מידע הפנים בעסקת נסטלה-אסם מתקרבת לסיומה: הבוקר (ד') הרשיע בני שגיא, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, את זאב קלימי, בועז דקל ושלמה ברק במסגרת הסדר טיעון לאחר הליך גישור, בעבירות של שימוש במידע פנים במניות חברת אסם לקראת הפיכתה לחברה פרטית באמצעות רכישת מניותיה על-ידי חברת נסטלה בשנת 2016.

קלימי, ששימש בעבר כמנכ"ל של החברות טרה, גלידות נסטלה ואלקטרה מוצרי צריכה, הודה בעובדות כתב האישום, לפיו במהלך ינואר 2016 הוא עשה שימוש במידע פנים שהגיע אליו מאיש פנים בחברת אסם אודות עסקת מיזוג בין נסטלה לאסם, כשבוע לפני פרסום הדיווח המיידי בעניין עסקה זו.

באותה תקופה, חברת נסטלה כבר הייתה בעלת השליטה באסם והחזיקה ב-63.68% ממניות החברה. מניות החברה הנותרות הוחזקו על-ידי מייסדי החברה, משפחת פרופר (24.76%), והיתר באמצעות הציבור (11.56%).

בשלהי 2015 התקיימה ישיבת דירקטוריון בחברת אסם, שבמסגרתה התקיים דיון ביחס למהלך להפיכת חברת אסם לחברה פרטית, באמצעות רכישת מניות החברה שהוחזקו בידי הציבור על-ידי נסטלה. הדיון בנושא, שהתקיים כשהעסקה כבר הייתה בשלביה המתקדמים, הוגדר כרגיש וחשאי, והחלטות שנתקבלו בישיבה בעניין זה לא דווחו לציבור באותה עת.

בישיבה זו היה נטל חלק גם אברהם פינקלשטיין, מי ששימש במגוון תפקידים באסם ובאותה העת כדירקטור החברה. פינקלשטיין, נגדו לא הוגש כתב אישום, נשוי לאחת מבנות מייסדי אסם, ובהתאם החזיק באותה תקופה גם מניות של המשפחה בחברת אסם. פינקלשטיין העביר במספר הזדמנויות את הידוע לו על העסקה שנרקמה לקלימי, מי שהיה חברו ואף שימש בעבר כשותפו במספר מיזמים עסקיים.

כשבוע לפני מועד פרסום הדוח המיידי על רכישת מניות הציבור, רכש קלימי מניות אסם בסך של כ-250 אלף שקל, ומסר את המידע גם לחבריו דקל וברק, שרכשו אף הם מניות אסם לפני הדיווח בסך של כ-700 אלף שקל כל אחד.

כשבוע לאחר הרכישות דיווחה אסם על העסקה הצפויה. שער מניית אסם עלה לאחר הדיווח ביותר מ-20%. קלימי מכר את המניות ברווח של למעלה מ-60 אלף שקל, כאשר דקל וברק הרוויחו כתוצאה מהמכירה סכומים של כ-170 אלף שקל כל אחד.

רצונה של נסטלה להפוך את אסם לחברה פרטית בבעלותה המלאה הושג באפריל 2016, אז החזיקה נסטלה בלמעלה מ-99% מההון המונפק והנפרע של החברה, לאחר השלמת המיזוג של אסם ונסטלה ורכישת מניות המייסדים.

בנוסף לקלימי, גם דקל, בעליה של חברת מותגי הצריכה לילדים P.M.I וממייסדי חברת בר שיווק והפצה; וברק, ששימש בעבר כמנכ"ל חברות-הבת של אסם "בונז'ור" ו"עוף טוב"; הודו במיוחס להם בכתב האישום.

במסגרת ההסדר נקבע כי בעניינו של קלימי התביעה תטען לעונש של 9 חודשי מאסר בפועל, וההגנה תטען לעונש שירוצה בעבודות שירות. לגבי ברק ודקל התביעה תטען לעונש של 6 חודשי מאסר, שירוצו בדרך של עבודות שירות, וההגנה תטען לעונש באופן חופשי. כן תטען התביעה להטלת קנסות כספיים על הנאשמים.

עוד במסגרת ההסדר, נמחקה מכתב האישום חברת P.M.I, והוסכם כי דקל לא יטען במסגרת שלב הטיעונים לעונש שכי הרווחים שהופקו כתוצאה ממעשיו היו רווחי החברה שנמחקה, וכן לא יטען למצב כלכלי רע. לצד זאת, השופט שגיא הבהיר בפסק הדין כי שמורה לדקל האפשרות לבקש בהמשך את ביטול הרשעתו.

בהודעה שמסרה הבוקר הפרקליטות נכתב כי "עמדתה העונשית של הפרקליטות בהסדר הטיעון משקפת את גישתה לפיה בנסיבות המתאימות יש מקום להטיל עונשי מאסר בפועל גם על מי שאינו איש פנים".

התיק נוהל על-ידי עו"ד שירי גפני ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, לאחר שנחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך. את קלימי ייצג עו"ד נתי שמחוני, דקל יוצג על-ידי עו"ד אילן סופר, ואת ברק ייצג עו"ד צביקה קלנג. 

עורכי הדין נתי שמחוני וטל שחף, המייצגים את זאב קלימי, מסרו בשמו: "מר קלימי הודה, במסגרת הסדר טיעון, באירוע שהוא נחלת העבר ואשר אינו משקף כלל ועיקר את מהותו, רקעו ואורח חייו. אנו חדורי אמונה כי בסופו של יום, לאחר שנשטח את עמדתנו בפני בית המשפט הנכבד, יושת על מרשנו עונש של עבודות שירות לתקופה קצרה".