לעולם חוסן: כך בונים אותו, אישית וארגונית

יש אנשים וארגונים שמצליחים יותר מאחרים להתמודד עם ימי משבר, ומפתחים חוסן • מהו המרכיב הסודי שלהם?

מה אומרים המחקרים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מה אומרים המחקרים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אנחנו מתמודדים בימים אלה עם אתגרים רבים ונאלצים להמציא מחדש את השגרה שלנו ואפילו את עצמנו. יש אנשים שמצליחים יותר מאחרים להתמודד עם ימי משבר, ומפתחים חוסן אישי (resilience).

אחד הדברים שמסבירים את מאפייני האישיות שלהם הוא דפוס החשיבה. אנשים עם דפוס חשיבה מקובע (fixed mindset) סבורים כי אינטליגנציה ותכונות אופי הן קבועות. לעומתם, אנשים המחזיקים בדפוס חשיבה מתפתח (growth mindset) מאמינים שאינטליגנציה ותכונות אופי הן גמישות ומתפתחות. לאנשים אלו חוסן אישי גבוה יותר מאחר שעבורם כישלון הוא דבר פרודוקטיבי המלמד אותם להשתפר. האמונה שהניסיון הבא עשוי להצליח מחדירה בהם מוטיבציה, ולאחר זמן, התוצאות שלהם גבוהות יותר.

מה אומרים המחקרים?

מחקר מצא שלאנשים עם דפוס חשיבה מקובע יש עודף ביטחון עצמי בגלל שהם בוחרים מטלות קלות ונמנעים מאתגרים מורכבים, שכן הם עלולים לערער את אמונתם באשר ליכולותיהם. אנשים עם דפוס חשיבה מתפתח פתוחים הרבה יותר להתמודד עם אתגרים ועם מטלות מורכבות, דבר שמוביל בהמשך לפריצות דרך ולהצלחות.

מחקר-על מצא כי הדרך הטובה ביותר להגביר חוסן צוותי היא דרך אימון אישי. שיחות אישיות נמצאו אפקטיביות הרבה יותר מאשר שיחות קבוצתיות. ניתן לקיים שיחות מובנות שבהן גם המנהלים וגם חברי הצוות תומכים בחבריהם על-ידי שיתוף בחוויות חיובית, באתגרים ובדרכי ההתמודדות.

מחקר נוסף מצא כי חוסן צוותי נבנה כאשר אנשי הצוות מרגישים בטוחים לקחת סיכונים כמו להציע רעיון יצירתי, להודות בטעות או להעביר ביקורת בונה. בצוותים כאלו קיימת תחושה של בטיחות פסיכולוגית ואנשים מרגישים נוח לדבר על מה שלא עובד בכוונה לתקן וללמוד ממנו. המחקר מצא כי בטיחות פסיכולוגית קשורה קשר ישיר למצוינות צוותית.

התמודדות וצמיחה מכישלון חשובות במיוחד בעולם היזמות. תעיד על כך גם צמיחתן של מסגרות פופולריות להצגת כישלונות ברבים, כמו תנועת ה-fuckup nights. אף שלעודף ביטחון עצמי יש צדדים בעייתיים, מחקר מצא שדווקא יזמים עם עודף ביטחון עצמי מפתחים חוסן אישי שמגדיל מאוד את הסיכוי שיקימו מיזם נוסף לאחר כישלון.

גם ארגונים צריכים לפתח חוסן ארגוני כדי להתמודד עם משברים חריפים. מחקר בחן איזה חברות תעופה בארה"ב הוכיחו חוסן ארגוני לאחר ה־9/11. התברר שיעילות עסקית ורזרבות פיננסיות טרם המשבר, בשילוב עם מחויבות עמוקה לעובדים, תרמו ליכולת של חברות תעופה לחזור לעצמן.

תובנות

אימוץ דפוס חשיבה מתפתח יבנה את החוסן האישי שלכם ויחזק את היכולת להתנסות במשהו חדש וללמוד ממנו. אל תתביישו בכישלונות. הם הזדמנויות ללמידה.
כמנהלים, חזקו את הצוותים בקיום שיחות אישיות ועודדו את חברי הצוות לקיים שיחות ביניהם בקביעות. השקעה בבניית מערכת יחסים טובה עם עובדיכם תוכיח את עצמה בתקופות משבר, כמו גם בימים כתיקונם.

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il