באפט מימש לראשונה חלק מההשקעה ההפסדית במניית טבע

לאחר המימוש מחזיקה ברקשייר הת'אוויי 3.9% ממניות טבע, בשווי נוכחי של כ-480 מיליון דולר • ה"ניו יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע שטבע החליטה לקטוע מו"מ עם מחלקת ההגבלים העסקיים בארה"ב לקראת פשרה אפשרית בפרשת תיאום המחירים בגנריקה

וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת ההשקעות ברקשייר הת'אוויי של וורן באפט מכרה לראשונה חלק מהמניות שבהן החזיקה בחברת התרופות טבע . מדובר במימוש קטן מאוד, של כ-1% מההחזקה של ברקשייר בטבע. חברת ההשקעות נכנסה להשקעה בטבע ברבעון האחרון של 2017, והגדילה את החזקתה בשני הרבעונים הראשונים של 2018, ומאז ועד לרבעון הראשון של 2020 לא רכשה ולא מכרה מניות טבע.

בסך הכול נמכרו ברבעון הראשון של השנה 460 אלף מניות טבע על-ידי ברקשייר, ובסיום הרבעון היא החזיקה בכ-42.8 מיליון מניות, שמהוות כ-3.9% מהון המניות של טבע בדילול מלא. בסוף הרבעון עמד שווי המניות שברקשייר מחזיקה בטבע על כ-364 מיליון דולר, אך ההתאוששות במניית טבע מאז סיום הרבעון הביאה אותן לשווי נוכחי של כ-480 מיליון דולר.

ברקשייר הת'אוויי לא מחויבת לדווח באילו מחירים היא מכרה את המניות, אך בהנחה שהן נמכרו במחיר דומה למחיר הממוצע של מניית טבע ברבעון (10.26 דולר), מדובר במימוש בהיקף של כ-4.7 מיליון דולר בלבד. במהלך הרבעון מחיר המניה נע בין כ-6.9 דולרים עד כ-13.5 דולר.

ניתן להעריך שמכירת המניות בוצעה במחירים נמוכים יותר משמעותית מאלה שבהם רכשה ברקשייר את המניות ב-2017-2018, משום שבאותה תקופה המניה נסחרה בטווח של 11.5-25 דולר. סך ההפסד המוערך של באפט "על הנייר" בטבע הוא כ-270 מיליון דולר.

הופסק המו"מ לפשרה בפרשת ניפוח המחירים

בתוך כך, ה"ניו יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע שטבע החליטה בחודש שעבר לקטוע מו"מ שניהלו עורכי הדין שלה עם מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי, לקראת פשרה אפשרית בהליך המשפטי הנוגע לתיאום המחירים בגנריקה. טבע, לפי החשדות, מעורבת ואף עומדת במרכזה של הפרשה, שהובילה לניפוח של מחירי תרופות גנריות בעקבות שיתוף פעולה אסור בין החברות המתחרות בשוק האמריקאי.

בעוד שחברות אחרות הגיעו לפשרות ושילמו במצטבר 224 מיליון דולר, בניו יורק טיימס מדווחים שהנהלת טבע והדירקטוריון "מהמרים" על כך שבעיצומה של מגפה קטלנית, ממשל טראמפ לא יעז לפגוע קשות בספקית הגדולה ביותר של תרופות גנריות בארה"ב. זאת, בין היתר כשברקע תרומתה של טבע לממשל האמריקאי - אספקת התרופה hydroxychloroquine המיועדת לטיפול במלריה ואושרה כטיפול חירום בקורונה. ההימור של טבע על סיום המו"מ משמעותו שייתכן שמשרד המשפטים האמריקאי יחליט לפתוח בהליכים פליליים נגד החברה.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בניו יורק ובתל אביב לפי שווי שוק של 12.8 מיליארד דולר.