נעצר בצרפת מי שנחשד במימון רצח העם ברואנדה

המשטרה עצרה ליד פריז את פליסיאן קבוגה, שהיה אחד מעשירי רואנדה ברצח העם ב־1994 • קבוגה נחשד במימון המיליציה של בני ההוטו ששחטה במצ'טות כ־800 אלף גברים נשים וילדים בני טוטסי

מודעת "מבוקש" של פליסיאן קבוגה שהיה אחראי למימון רצח העם ברואנדה / צילום: George Mulala, רויטרס
מודעת "מבוקש" של פליסיאן קבוגה שהיה אחראי למימון רצח העם ברואנדה / צילום: George Mulala, רויטרס

משטרת צרפת עצרה את פליסיאן קבוגה, מי שנחשב כמממן לכאורה של רצח העם ברואנדה, בפשיטה על דירה בסמוך לפריז. קבוגה, בן 84, היה גם אחד מבעלי "רדיו טלוויזיה החופשי של מילה קולין", תחנת רדיו שליבתה את השנאה וקראה לרצח בני טוטסי. בכך הגיע לסיום מצוד משטרתי חובק-עולם שנמשך למעלה מ־20 שנה מאז הואשם קבוגה בפשעים נגד האנושות על-ידי בית הדין בהאג ב־1997.

"מעצרו של קבוגה הוא תזכורת לכך שאלה שאחראים לרצח העם יכולים לעמוד לדין, גם 26 שנים אחרי הפשע שבצעו", אמר סרג' ברמרץ, התובע הראשי בצרפת, למנגנון הקבוע הבינלאומי של בתי הדין הפליליים, שקיבל תיקים שנשארו מבתי הדין של האו"ם לרואנדה וליוגוסלביה לשעבר.

פליסיאן קבוגה היה אחד מעשירי רואנדה בזמן הג'נוסייד ב־1994. הוא מימן את המיליציה של בני ההוטו ששחטה מאות אלפי בני טוטסי בתקופה של ארבעה חודשים, שנשארה אחת מתקופות החושך בהיסטוריה של אפריקה אחרי הקולוניאליזם. כ־800 אלף גברים נשים וטף נרצח בטבח הנורא שהוכוון מלמעלה בעיקר באמצעות אמצעים פרימטיביים - מצ'טות, אתי חפירה, סכיני בית ועוד.

מעצרו שך קבוגה בא בתום מאמץ רב-שנתי של המשטרה והתביעה בצרפת ובתשע מדינות נוספות, ביניהם ארה"ב, בלגיה ושווייץ, שבהן הוא ביקש מקלט מדיני ב־1994 ונדחה.

עקבותיו של קבוגה נעלמו מאז הטבח. במשך זמן רב ההנחה הייתה שהוא מתחבא במדינות אפריקה שונות ובהן הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ומאוחר יותר בקניה. פרס של 5 מיליון דולר הוצע למי שיביא למעצרו.

לכידתו של קבוגה בשבת הייתה רגע נדיר של ניצחון למערכת הצדק הבינלאומית, שסופגת ביקורת הן מממשל טראמפ והן ממדינות באפריקה. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הולנד, שהוקם כגוף קבוע להחלפת בתי הדין אד-הוק שהיו לרואנדה וליוגוסלביה, ספג כמה כישלונות בשנים האחרונות.

"עבור הצדק הבינלאומי, המעצר של קבוגה מדגים שאנחנו יכולים להצליח היכן שיש לנו את התמיכה של הקהילה הבינלאומית", אמר התובע ברמרץ.