בג"ץ דחה את העתירות: 5,000 דירות ייבנו ברכס לבן

תוכנית הבנייה, שמתייחסת לשטח שבין המושבים אורה ועמינדב, זכתה לביקורת ציבורית נוקבת ולהתנגדויות רבות, שקראו שלא לפגוע בערכי הטבע באזור • עו"ד אייל מאמו, שהגיש את העתירה, מבהיר כי לא מדובר בצעד אחרון מצד המתנגדים לתוכנית

רכס לבן / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
רכס לבן / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

צעד נוסף נלקח לכיוון מימושה של תוכנית הרחבת שטחה הבנוי של העיר ירושלים לכיוון דרום-מערב. זאת לאחר שבג"ץ, בראשות השופטת אסתר חיות, החליט לדחות את העתירה שהוגשה נגד מימושה של תוכנית רכס לבן.

מדובר בתוכנית שמציעה הקמה של שכונת מגורים ובה כ-5,000 יחידות דיור בשטח מיוער שנמצא בין המושבים אורה ועמינדב ושכונת קריית מנחם, והוא שייך מוניציפלית בחלקו לעיר ירושלים ובחלקו האחר למועצה אזורית מטה יהודה.

לתוכנית, שאושרה על-ידי הוועדה המחוזית ירושלים בחודש מרץ 2018, הוגשו עשרות התנגדויות על-ידי גופים כמו החברה להגנת הטבע ו"תנו לחיות לחיות" וכן על-ידי חברי הכנסת מיקי לוי, יעל כהן-פארן, דב חנין, מוסי רז ואיתן ברושי וחבר מועצת עיריית ירושלים אריה קניג. מתנגדים אחרים היו אנשי רוח ותרבות כגון הסופר מאיר שלו והצלם אלכס ליבק. בנוסף הוגשה התנגדות שעליה חתומים 72 אנשי אקדמיה, מדענים, מרצים וחוקרים מאוניברסיטאות בכל רחבי הארץ. הטיעון העיקרי של ההתנגדויות התייחס לרגישות הסביבתית הגבוהה, לבנייה בשטחים פתוחים ולפגיעה בבעלי החיים.

חוקר שמונה על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחן את ההתנגדויות הרבות והעביר את המלצותיו לוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים). המלצות החוקר והולנת"ע נדונו בפני המועצה הארצית, שהחליטה בחודש יולי 2019 לדחות את ההתנגדויות.

העתירה לתוכנית הוגש לבג"ץ על-ידי עו"ד אייל מאמו בשם המועצה האזורית מטה יהודה, בטענה כי הליך שינוי תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 30/1, כך שגבולותיה של העיר יורחבו, סותר את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 35. טענה אחרת היא כי התוכנית קודמה ואושרה, כאשר הליך שינוי גבולות השיפוט של העיר ירושלים עדיין לא אושר על-ידי ועדת הגבולות של משרד הפנים. עוד נטען כי לפי תמ"א 35, אישור פיתוח עירוני חדש מותנה במיצוי עתודות הבנייה החדשות של העיר, תנאי שאינו מתקיים.

השופט מני מזוז, שניסח את פסק הדין, קבע כי הוא לא רואה הצדקה לביטול תיקון תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 1/30/1) או השבה של התוכנית לדיון מחודש במועצה הארצית: "הכרעות בדילמות מסוג זה, של צורכי פיתוח מול ערכי סביבה והאיזון הראוי בין ערכים אלה, ביניהם קיים מתח מתמיד, הן עניין תדיר בהליכי תכנון".

השופטת חיות הצטרפה למזוז והבהירה כי בית המשפט העליון אינו "מתכנן-על" ו"אינו ממיר את שיקול-דעתו של מוסד התכנון בשיקול-דעתו אלא במקרים חריגים".

עו"ד אייל מאמו, שהגיש את העתירה, מבהיר כי לא מדובר בצעד אחרון מצד המתנגדים לתוכנית: "גם נוכח החלטת בג"ץ, יש כמה נושאים שצריכים להתברר במסגרת התכנון המפורט, וחלקם קרדינליים ויכולים להשפיע עד כדי ביטול התוכנית כולה. במסגרת הערעור על אישור התוכנית המפורטת, אנו טוענים כי יש ליקויים חוקיים משמעותיים באישור התוכנית. נושא חשוב הוא התעלמות מהמלצות החוקר בעניין החיץ בין העיר למרחב הכפרי. כרגע התוכנית נצמדת למושבים אורה ועמינדב. בעוד חודש יש לנו דיון בפני ועדת העררים של המועצה הארצית, וטענותינו תישמענה שם. אם תתקבלנה הטענות שהחוקר צידד בהן, כי אז יצטרכו להכין תוכנית חדשה".

לירון דין, המתכננת הסביבתית של החברה להגנת הטבע בירושלים: " לצערנו, תוכנית רכס לבן היא הראשונה ברצף של תוכניות, שיחריבו את הרי ירושלים וייבשו את מעיינות ההר. תוכנית רכס לבן, מחייבת את הקמתו של כביש חדש, דו מסלולי - דו נתיבי, אשר יאפשר את הקמתה של שכונת ענק נוספת, בת כ-9,000 יח"ד, בהרי ירושלים, סביב הדסה עין כרם. החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה, על מנת לשמור על ערכי הטבע והנוף שבהרי ירושלים".