"נתניהו קיבל את דברי ברסי. אם אני שר הבריאות, צריך להיות לי SAY"

בראיון שהעניק היום לתוכנית "קלמן ליברמן" ברשת ב', הבהיר שר הבריאות היוצא כי הוא עדיין סבור שחלק מההחלטות היו מוגזמות והסתמכו על "מספרים מוגזמים של ברסי" • כעת, כשר השיכון החדש, הוא שם לנגד עיניו "לעזור לזוגות הצעירים ולמגזר החרדי שקופח"

יעקב ליצמן נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יעקב ליצמן נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המתחים והמחלוקות בין שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן לבין מנכ"ל משרדו היוצא משה בר סימן טוב אינם סוד, או מפתיעים בעוצמתם. לאחר שאתמול אמר ליצמן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה "לפחדים של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב", וכי הוא סבור שהייתה בהלת יתר בזמן ההכנות למשבר, בראיון שהעניק היום בתוכנית "קלמן ליברמן" ברשת ב' הוא הגיב לביקורת הנשמעת כלפיו הן כלפי התנהלותו בזמן הקורונה, והן בכל הנוגע לחילוקי הדעות עם בר סימן טוב.

"הביקורת עליי לא תיפסק עכשיו, כשעברתי משרד. אני מכיר את האנשים שמותחים את הביקורת. לחלק מפריע שלבשתי שטריימל במסיבת עיתונאים, לחלק מפריע דברים אחרים. 

"אני הראשון שיודע לקבל ביקורת, אבל כשבא כתב עיתון הארץ ואומר לא פחות ולא יותר שפתחו את איקאה כי בעל הבית של איקאה פישר מקורב אליי, ובגלל שהוא תורם כסף לחסידות גור, זה לא נכון. אני מכיר את פישר, אבל אנחנו לא חברים. אני לא ידעתי מהנושא עד שזה פורסם. משרד הבריאות לא ביקש את זה, אלא משרד האוצר. הכתב הזה פשוט אנטישמי. הוא לא מצא לנכון אפילו להתנצל או לפרסם תיקון לדברים עד לרגע זה".

במהלך הראיון נשאל ליצמן על הדברים שאמר על מנכ"ל משרדו ועל המחלוקות ביניהם.

"לאחר שהוא הזהיר מפני מצד בו יהיו עשרת אלפים מתים, עוד בישיבת הממשלה ההיא אמרתי שאין עשרת אלפים איש שיכולים למות, ולא יהיו עשרת אלפים. אמרתי בנוכחות המנכ"ל, ראש הממשלה וכל השרים שלא נגיע למספרים כאלו. זה לא אמריקה כאן.

"לא חלקתי מעולם שיש דברים עליהם יש לשמור. ועל הוראת הסגר חתמתי כשר הבריאות כי אלו ההחלטות אליהם הגיעו בהחלטת הממשלה. יש דברים שלא הסכמתי עליהם. יש דברים שחשבתי שמגזימים בהם. זה לא משנה כרגע". 

מאיפה באה ההגזמה הזו, נשאל ליצמן, ובתגובה השיב כי "אתה צריך להחליט מי שר הבריאות. אם אני שר הבריאות צריך להיות לי SAY. ראש הממשלה קיבל את דברי המנכ"ל, והתוצאות אומרות שהוא צדק ובכך הציל את המדינה. חייבים להגיד את זה בהחלט. אבל להגיד שלא הייתה הגזמה? כן. קצת הגזימו.

"המציאות איתי. אני צדקתי. אנחנו רחוקים מזרח ממערב מהמספר הזה. אני מצטער על כל אחד שנפטר, אבל המספרים רחוקים ממה שבר סימן טוב אמר".

ליצמן סירב לענות האם באמת הלך לראש הממשלה ואמר לו שהוא צריך להחליט מי כאן שר הבריאות. "אני לא רוצה לחזור על הציטטות המדויקות. לכו תוציאו את הפרוטוקולים ותראו מה אמרתי. להגיד לך שאהבתי את זה שלקחו את דברי המנכ"ל ולא את דברי השר הממונה - לא בטוח.

"אני הראשון שגילה את הסכנה של הקורונה. אני באופן אישי התעקשתי, בניגוד לעמדת כולם, לסגור את המרחב האווירי. זה היה המעשה הראשון בהתמודדות עם הקורונה, וזה על שמי".

כאשר ביקש להתייחס לסגר שהוטל על בני ברק, הדגיש כי "דווקא אני אמרתי שצריך להטיל סגר. חזרתי בי אח"כ, כי לא טוב להטיל סגר על עיר שלמה, כשאפשר להטיל על אזורים מסוימים בתוך בני ברק. ולמה עד היום לא פתחו את בתי הכנסת? אני כבר תקופה שואל למה לא פותחים. 

לשאלה כיצד מגיעים להחלטות הממשלה, ליצמן לא היה מעוניין להתייחס. כאשר נשאל מפורשות האם הדרג המקצועי המליץ את המלצותיו ופנה עם זה למל"ל ולנתניהו, ענה במעורפל "אמרת אמרת. ופה ושם עדכנו אותי גם כן".

לטענת שר הבריאות היוצא, הוא ביקש לעזוב את משרד הבריאות לאחר שהמגפה החלה לדעוך. "כל הזמן היה קיים עליי לחץ לעבור למשרד השיכון. המגזר החרדי קופח בשנים האחרונות. לא קיבלנו שום פתרון לכל הזוגות הצעירים, והם לא קיבלו מענה. לאורך כל תקופת הבחירות הלחץ הזה עליי היה קיים. עד כה לא רציתי לעבור ממשרד הבריאות, חשבתי שבשיא משבר הקורונה אסור לשר לעזוב. אבל ברגע שהקורונה דעכה החלטתי שזה הזמן הנכון.

"כשר השיכון, אני רוצה למצוא לכל הזוגות הצעירים פתרונות דיור ולהוריד את המחירים. אני לא מתבייש להגיד שאני רוצה לעזור גם למגזר החרדי שקופח. שלא קיבל שום פתרונות דיור. אין מקום אליו חרדים יכולים ללכת. החילונים לא רוצים שחרדים ייכנסו. אני אחפש את הפתרונות. גם בנוגע למחירי הדירות".