הקדימו לחגוג: השרים כבר הודיעו על מינויים למשרדים, אבל תקנים ותקציב - אין

דוד אמסלם, צחי הנגבי, זאב אלקין ואורלי לוי-אבקסיס יצטרכו לחכות עם המשרדים הממשלתיים שלהם • האוצר חייב קודם לאשר תקציב, ורק אח"כ תאשר נציבות המדינה את התפקידים • הבעיה: אי-אפשר לשנות את תקציב 2020, ותקציב חדש יאושר רק לקראת 2021

צחי הנגבי, ציפי חוטובלי, דוד אמסלם, אורלי לוי אבקסיס / צילום: ליאור מזרחי, כדיה לוי, יצחק הררי, עדינה ולמן,
צחי הנגבי, ציפי חוטובלי, דוד אמסלם, אורלי לוי אבקסיס / צילום: ליאור מזרחי, כדיה לוי, יצחק הררי, עדינה ולמן,

השר המקשר בין הממשלה לכנסת והממונה על הדיגיטל והסייבר הלאומי, דוד אמסלם, פרסם ביום ב' בבוקר הודעה לעיתונות שבה הכריז על מינוי מנכ"ל למשרדו החדש - אשר ביטון, מי שהיה מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת ומ"מ יו"ר מועצת שידורי הכבלים והלווין. הדובר של אמסלם שיגר תמונה וציטוט עם ברכות לבביות, כמקובל: "מעבודתי הקרובה עם ביטון גיליתי אדם נפלא ומנהל מקצועי ומוערך, איש של אנשים - תכונה שחשובה לי מאוד. אשר ביטון הוא האיש הנכון במקום הנכון".

אולם המשרד הממשלתי הזה, האמור להיות ממונה על מיזם ישראל דיגיטלית, רשות התקשוב, מערך הסייבר, רשות החברות הממשלתיות ונציבות שירות המדינה - הוא משרד שלא קיים בינתיים. לפיכך, אמסלם הוא כרגע שר במשרד ראש הממשלה ולהודעה על מינוי מנכ"ל אין משמעות.

השר צחי הנגבי הסביר בראיון ב"גלי צה"ל" על הרכבת המשרד הממשלתי החדש להתיישבות. לדבריו, "ב־1 בספטמבר אכנס לתפקיד שר ההתיישבות, תיק שאותו צריך לבנות. ציפי חוטובלי תוביל את תהליך בניית התיק הזה, יחד איתי. לא קל להקים תיק או משרד. יש לי ניסיון. נפעל מהר. יש עוד משרדים כאלה, ששרים אחרים אמורים לבנות. המשרד הממשלתי של אלקין, לוי-אבקסיס, דוד אמסלם".

כפי שהנגבי ציין בראיון, המצב הזה נוגע למספר תיקים ממשלתיים, הנמצאים בידי הליכוד. גם המשרד למועצה להשכלה גבוהה ורשות המים שאליו מונה זאב אלקין, הוא משרד חדש ולא קיים. כך גם המשרד של אורלי לוי-אבקסיס לחיזוק וקידום קהילות.
החטיבה להתיישבות, הנמצאת כיום תחת אחריות משרד החקלאות, אכן הוגדרה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, כחלק ממשרד ההתיישבות החדש. כך גם מינהלת השירות, היחידה הממשלתית הנודדת-הקבועה, אשר עד לאחרונה חנתה תחת משרד החקלאות.

אי אפשר לאשר תקציב

אולם מה זה אומר להקים משרד חדש ומדוע אין כרגע דרך למנות מנכ"לים ולהכריז שלכל אחד מן האישים לעיל יש משרד ממשלתי?

הקמת משרד ממשלתי מחייבת תקנים ותקציב. לפי כללי נציבות שירות המדינה, שר הממונה על משרד ממשלתי זכאי לשישה עוזרים או יועצים, שסך-כל משכורותיהם החודשיות ברוטו מגיע ל-96,257 שקל. בנוסף זכאי השר למנות מנהל לשכה וחמישה מזכירים, נהג אחד ונהג מחליף.

שר שאינו ממונה על משרד, כמו כל השרים החדשים שאין להם עדיין משרדי ממשלה, זכאי למנות עד שלושה יועצים או עוזרים, שסך-כל משכורותיהם החודשיות ברוטו מגיע ל־58,233 שקל. הוא יכול למנות מנהל לשכה, שלושה מזכירים ונהג אחד.

אולם נציבות המדינה היא התחנה האחרונה בדרך להקמת משרד. לפני כן אגף התקציבים באוצר צריך להכין תוכנית ולאשר תקנים. אגף התקציבים, באופן טבעי, לא יכול להתקדם לפני שיאושר תקציב המדינה. וכאן הבעיה - מתחילת 2020 מדינת ישראל פועלת לפי תקציב "1 חלקי 12" שהוא תקציב חודשי שנגזר מתקציב 2019. זהו תקציב שלא ניתן לשנותו, וכל זה לפני שדובר בגירעון העצום ובמשבר הכלכלי הקשה.

התקציב לשנת הכספים 2020 נחשב אבוד. למעשה, כשיתחילו לעבוד על התקציב החדש זה יהיה ל־2021, עם הכנה ל־2022 (בהסכם הקואליציוני הוסכם על תקציב דו-שנתי).

לפיכך, את ארבעת משרדי הממשלה החדשים ניתן יהיה להכניס לפעילות רק ב-1 בינואר 2021, וזאת בהנחה שהצבעה על תקציב המדינה תעבור.

לאחר אישור תקציב 2021 , אגף התקציבים באוצר יצטרך להכין תוכנית תקציבית לכל משרד חדש ולהעביר את המידע לנציבות שירות המדינה. עד לאותו הרגע, שרי הממשלה החדשים שהושבעו, הם שרים ללא תיקים או שרים במשרד ראש הממשלה.

אחרי העברת נתוני המשרדים החדשים לנציבות, ייכנסו הנציב דניאל הרשקוביץ והצוותים שלו לפעולה. עבודתם היא להלביש זהות על כל תפקיד: מה היא הגדרת התפקיד, מה דרגת תקנון שירות המדינה, הכשירויות הנחוצות, השכר ושאר התנאים.

הדרך הארוכה למנכ"ל

רק לאחר מכן יוכלו השרים לפנות עם שמות ספציפיים ולבקש למנות אישים לתפקידים. גם בשלב הזה, יהיה צורך להראות לנציבות שירות המדינה את הכישורים, התעודות ואת ההתאמה.

השר אמסלם, לדוגמה, יוכל אז להגיש את שמו של ביטון, שיוזמן לראיון בוועדת המינויים בראשות הנציב. אם יאושר ביטון, יועבר שמו לאישור הממשלה. זה עשוי לקרות בינואר או פברואר 2021.

ניסינו להבין האם אמסלם יכול למנות מנכ"ל לתפקידו כשר ללא תיק בתוך משרד ראש הממשלה כבר עכשיו? האם למשרד ראש הממשלה יכולים להיות שני מנ"כלים?
מהנציבות נמסר: "לא יכולים להיות שני מנ"כלים במקביל. אין דרך למנות מנכ"ל לפני שנפתח תקן, לפני שהוקם המשרד הממשלתי, לפני שהנושא אושר באגף התקציבים של משרד האוצר".