ח"כים מהליכוד, ישראל ביתנו וש"ס הגישו הצעת חוק לפיצוי ושיקום עסקים וחברות

ההצעה הינה תיקון לחוק מס רכוש, ולצידה גם הוראת שעה למתן פיצוי מיידי ומנוגדת לעמדת האוצר

ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

ח''כ ניר ברקת מהליכוד הגיש הצעת חוק להגנת עסקים מפני פגיעה כלכלית מנזקי מגיפת הקורונה המבוססת על תכנית פיצויים לעסקים בדומה למצב מלחמה ובצורת. להצעה שהינה תיקון לחוק מס רכוש, ולצידה גם הוראת שעה למתן פיצוי מיידי, שותפים חברי הכנסת דוד ביטן, קטי שטרית, מיכאל מלכיאלי, עודד פורר ואחרים. היא גובשה בשיתוף המעסיקים המובילים במשק: ארגון התעשיינים, לשכות המסחר והמגזר העסקי המונה 13 ארגונים.

בהצעה לתיקון החוק, מציעים להוסיף לצד נזקי מלחמה ובצורת גם נזק בגין מגיפה, לאפשר מתן מקדמות לעסקים מבלי לחכות שהאירוע יסתיים כדוגמת אירוע מתמשך כמו הקורונה וכן הלוואות בערבויות מדינה.

החלק השני של ההצעה הוא הוראת שעה פיצויים בגין נזקי הקורונה, לחודשים מרץ-יוני. על פי הוראת השעה כל עסק שניזוק 25% ומעלה במחזור לעומת שנה קודמת, זכאי למענק. המודל שנבחר הוא מודל שמוכר ע"י הדרג המקצועי במדינה ופשוט ליישום. על פי ההצעה, מהתחשיב של המחזור יינוכו כל הוצאות השכר שנחסכו בגין יציאה לחל"ת וכל המענקים שהמדינה נתנה. על ההפסד הנותר המדינה תיתן פיצוי כספי נוסף. לפי ח"כ ברקת המנגנון הזה יאפשר פיצוי נוסף ואמיתי בהתאם לגודל ההפסד. מתוך הנזק המלא, המדינה תשתתף עד 80% - כסף ישירות לחשבון. גובה המענק התוספתי הכולל לכל המגזר העסקי לתקופה זו מוערך בכ-15 מיליארד שקל.

בהתאם להוראת השעה יזכו כלל העסקים למענק כספי, ללא קשר לגודלם , ובהתאם לנזק האמיתי שנגרם להם.

ההצעה נועדה לדרבן את משרדי הממשלה ובעיקר האוצר העוסקים במתווים לפיצויים ולסיוע לעסקים, לקבל את גישתם של הארגונים המייצגים, ולראות במצב הנוכחי כוח עליון דמוי מלחמה או בצורת המחייב פעולה מהירה של סיוע כדי למנוע קריסה של העסקים. עד כה באוצר סירבו לקבל את הגישה הזו, והעדיפו פיצוי פרטני, לעיתים תוך מתווה ביורוקרטי שגרם לבעלי עסקים רבים למתוח ביקורת קשה על ההתנהלות של האוצר והמדינה.

לדברי ברקת: "להצעת החוק מטרה כפולה: האחת לייצר וודאות למגזר העסקי למקרי מגיפה עתידיים והשנייה לתת מענה ראוי והולם בהווה לעסקים שספגו מכה כלכלית כואבת. כעת עלינו לתת מענה מיידי לכל סוגי העסקים, הקטנים, הבינוניים והגדולים. הצעת החוק תהווה הנשמה למגזר העסקי שספג מכה כואבת במשבר וחייב לקום על הרגליים. הוראת השעה נותנת מענה אופרטיבי למענקים ולהלוואות. לאור חוסר הוודאות שנוצר בגל הראשון בעזרת הצעת החוק שהגשתי המגזר העסקי יידע שהמדינה מאחוריו אם חלילה יבוא גל שני".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "ממשלת ישראל היטיבה להתמודד עם המשבר הבריאותי, אבל הניהול הכלכלי בעת משבר הקורונה מסכן את מקום עבודתם ורמת חייהם של מאות אלפי עובדים בישראל. רק תוכנית פיצויים מרכזית במסלול ירוק תסייע למגזר הפרטי לחזור ולהניע את מנועי הכלכלה והתעסוקה. אני מברך את חברי הכנסת שהחליטו להרים את הכפפה ולא עמדו מנגד כשלעיניהם המגזר הפרטי פשוט קורס".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "צמצום או סגירת פעילות המשק הישראלי, כפי שאנו עדיין חווים במשבר הקורונה, פגעו קשה בכל הפעילות העסקית באופן שטרם ידעה המדינה, דבר אשר מחייב אותנו להיערך בחקיקה על מנת שלא נופתע בפעמים הבאות ולא נהיה תלויים בהחלטות ממשלה כפי שקורה היום. מדובר במנגנון פיצוי פשוט ומוכר שיקצר תהליכים ויקל על כל הצדדים אשר עבד יפה והציל עסקים רבים מאז מלחמת לבנון השנייה".

נשיא ארגון לשכות המסחר, אוריאל לין: "עסק של האדם הוא רכושו כמו כל רכוש פיזי, עסק בונים בעמל במשך עשרות שנים. על שום כך הגיע השעה שמדינת ישראל תבין שנזקים שנגרמו לעסקים מחוייב בפיצויי ללא קשר לגודלו ואופיו של העסק. הזכות לפיצוי היא זכות מוחלטת".

נשיא להב, עו"ד רועי כהן: "מדינת ישראל חייבת להיערך לגל שני של מגיפת הקורונה, באם תגיע חס וחלילה, עם חוק המסדיר מתן פיצוי לבעלי העסקים כפי שמציע ח"כ ברקת ולא תכניות שנולדות מעכשיו לעכשיו ואין בהן ודאות או נוסחה מסודרת של מתן פיצוי. זה צו השעה להסיק מסקנות מהמשבר ולייצר חוק שנותן מענה בזמן אמת".