בפעם התשיעית ברציפות: טורקיה חותכת את הריבית בניסיון להמריץ את הכלכלה בצל משבר הקורונה

הבנק הטורקי הוריד את הריבית מ-8.75% ל-8.25%, לצד התאוששות קלה של הלירה הטורקית משפל כל הזמנים שנרשם בתחילת החודש • בכך מצטרף בנק הטורקי לבנקים נוספים בעולם שהורידו את הריבית על מנת להתמודד עם משבר הקורונה

פוסטר של הנשיא ארדואן תלוי ברחובות טורקיה/ צילום: Goran Tomasevic, רויטרס
פוסטר של הנשיא ארדואן תלוי ברחובות טורקיה/ צילום: Goran Tomasevic, רויטרס

הבנק המרכזי של טורקיה חתך היום את הריבית במדינה ב-50 נקודות בסיס, מ-8.75% ל-8.25%. לפי כלכלכנים, המהלך התאפשר לאחר התאוששות של הלירה הטורקית, שהתחזק מאז השפל של כל הזמנים אליו הגיע בתחילת החודש. מדובר בפעם התשיעית ברציפות שהבנק מוריד את הריבית במדינה, ובכך מצטרף לבנקים נוספים בעולם שהורידו את הריבית על מנת להתמודד עם משבר הקורונה.

הבנק המרכזי הטורקי משך מיליוני דולרים מיתרות המט"ח שלו בחודשים האחרונים כדי לאושש את הלירה, במטרה להשיג הורדה של עלויות האשראי של הממשלה בתקווה שתביא להתאוששות הכלכלה, מה שהביא לירידה של קרוב ל-40% ביתרות המט"ח של טורקיה בחודשיים האחרונים.

המהלך של הבנק הטורקי בצל גירעון פיסקלי עמוק שהולך ומתרחב לצד מיתון פוטנציאלי גם ללא משבר הקורונה.

בטורקיה יש את מספר נדבקי הקורונה הגבוה ביותר באזור המזרח התיכון עם 150 אלף מקרים מאומתים. הכלכלה הטורקית נקלעה למשבר עוד לפני התפרצות הקורונה לאחר פיחות רב במטבע, גירעון כספי גבוה ושיעור אבטלה בהיקף של 14% בינואר האחרון. 

במרץ האחרון הממשלה חשפה תוכנית סיוע של 15.4 מיליארד דולר לעסקים שנפגעו מהשלכות נגיף הקורונה, במיוחד לסקטור התיירות שצפוי לסבול מחולשה משמעותית נוכח המשבר. עצירת התיירות פגשה בזרם תקבולי מטבע החוץ, וזרם תנועות הון יוצאות גדל במהירות.