רק על הפיל הגדול שבחדר אף אחד בישיבת הממשלה לא העז לדבר

בישיבת העבודה הראשונה של הממשלה היו ברכות, הוזכר האיום האיראני, עיד אל-פיטר אבל כמעט כל השרים והנוכחים התעלמו מהמשפט של ראש הממשלה שהחל כמה שעות מאוחר יותר • גם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הונחה לחתוך כל אפשרות לשאלות בנושא

ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום: Abir Sultan, רויטרס

34 שרים בשולחן ארוך במיוחד, במרחקים של שני מטרים בין שר לשר, כך נפתחה ישיבת העבודה הראשונה של הממשלה ה-35. באופן חריג, הכינוס של הישיבה הוזז מחדר ישיבות משרד ראש הממשלה שהיה צר מלהכיל, לאולם מארק שאגאגל בכנסת, כאשר המסדרונות המקיפים את המקום נחסמים על ידי אנשי לשכת ראש הממשלה ולא מאפשרים לעיתונאים להתקרב, אלא רק אחרי שהשרים היו ישובים במקומותיהם.

כולם היו שם. אנשי התקציבים של משרד האוצר, היועץ הכלכלי הבכיר של נתניהו אבי שמחון, המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט, עוזרי ויועצי 34 שרים. רק הפיל הגדול לא נכח בחדר: משפטו הפלילי של נתניהו לא הוזכר, ולו במילה קטנה על ידי הבכירים שסבו לשולחן. זאת למרות שהישיבה נערכה שעות ספורות לפני שנתניהו התייצב להקראת כתב האישום במשפטו, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

מי שהקיף את המקום, יכול היה לדמיין שמדובר ביום רגיל. ישיבת עבודה המיועדת לכונן את הקבינט הבטחוני מדיני, בן 16 השרים; להקים את ועדת השרים לענייני קורונה; לקבוע כללי עבודה הקרויים תקנון הממשלה.

"לחתוך?"; "ברור, ברור"

אבל התזמון של סמיכות האירועים בכל זאת היה מונח שם. רגע לפני שהכל התחיל, ניגש מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, עונד מסיכה לפניו אל נתניהו ולחש לו דבר מה. "האם לחתוך כאשר….", לחש ברוורמן והדברים נקלטו באופן חלקי במצלמה ששידרה חי. "ברור, ברור", השיב לו נתניהו. ברוורמן כנראה רצה לוודא עם נתניהו שיש בידיו הסמכות לעצור את מי שיעז לשאול על המשפט. כאילו שהעניין הזה איננו קיים.

כמה דקות אחרי שהסתיים השידור חי, מיהרו בלשכת ראש הממשלה להסיר את הווידאו המלא של השידור החי מעמוד היוטיוב של ראש הממשלה.

באולם רחב הידיים, ולצד השולחן העצום, לא ניתן היה להכיל את הפיל הגדול: משפטו הפלילי של ראש הממשלה העומד להיפתח עוד כמה שעות בצד השני של העיר. נתניהו נראה היה נינוח, ודיבר באריכות רבה, למעלה מ-30 דקות. הוא פתח בברכות לשרה לשוויון חברתי ממפלגת כחול לבן, מירב כהן, שילדה לפני מספר ימים בן.

"הממשלה הזו מייצגת את כל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל. אנחנו מקימים היום קבינט בטחוני מדיני וקבינט הקורונה. באשר לאיראן, ראיתי את חמינאי שמאיים עלינו בהשמדה, הוא שם את עצמו בסכנה", אמר נתניהו. "המדיניות שלנו היא להתנגד לתוקפנות האיראנית בכל מקום, ולהתנגד לניסיונות של איראן להתבסס בסוריה, אנחנו פועלים כל העת, וכמובן גם להתנגד לניסיון של איראן להביא לתוך סוריה או לפתח בסוריה כלי נשק שישמשו את גרורותיה ואת כוחותיה שיכולים לסכן את מדינת ישראל", הוא אמר.

לאחר מכן, חתם בברכות ממושכות לשרים הפורשים משה כחלון (הליכוד) ויצחק וקנין (ש"ס) ואחרי מספר מילים של ברכות מן השר אריה דרעי העביר את רשות הדיבור לשר הביטחון בני גנץ.

החיים ביקום מקביל

הטקס נמשך כ-45 דקות וכל הזמן, אף אחד לא התייחס לאירוע המרכזי שעל סדר היום, משפטו הפלילי של ראש הממשלה המכהן, שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. כל 34 שרי הממשלה החדשים, לרבות אלה האמונים על שמירת מערכת אכיפת החוק וגם השרים מטעם כחול לבן, נהגו כאילו מדובר ביקום מקביל. כאילו אין השתלחות קשה ביותר של השרים ביועץ המשפטי לממשלה, במערכת הפרקליטים, כאילו אין בחוץ מרחק כמה ק"מ הפגנות נגד מערכת המשפט ואין שלטים בכל רחבי המדינה נגד החשדות לשחיתות של ראש הממשלה מכהן.

הרגע של יצחק וקנין

מזל שברגע אחד קטן, הבליח השר הפורש יצחק וקנין ושילב לתוך האירוע המוזר תזכורת באשר לאירוע השעה. וקנין איחל לנתניהו "לך, ראש הממשלה, דווקא ביום הזה אני רוצה לאחל, יהי רצון שיוציא לאור משפטיך ושהקדוש ברוך ינחה אותך נכון להמשיך להנהיג את המדינה בתקופה הלא פשוטה הזו".

אחרי נתניהו, קיבל ראש הממשלה החליפי גנץ את רשות הדיבור ודבק בטקסט שהכין לעצמו מראש והתייחס לכמה נושאים שלא הועלו על ידי נתניהו. ברכות לאזרחי ישראל הערבים על חג שבירת הצום (עיד אל-פיטר). "אני מבקש לברך בשם כולנו כאן את כל אחינו המוסלמים שחיים איתנו בישראל לרגל עיד אל-פיטר בברכת כול עאם ואנתום בח'יר", אמר גנץ. הברכה בערבית הקפיצה את נתניהו להיזכר בכך שהתקשר אתמול למנהיגי דרום סודאן וצ'אד לברכם לכבוד החג.

עוד התייחס גנץ לציון 20 שנה לנסיגת צה"ל מלבנון. "שר החוץ אשכנזי ואני היינו שם", הזכיר גנץ. "הייתה לנו החוויה להיות מהאחרונים שהיו שם, ביום היציאה. גם היום אנחנו מסתכלים על הזירה הצבאית, הן בלבנון והן בסוריה בתשומת לב רבה, לא חלפו בעיות הביטחון שיכולות להתרחש מצפון. אנחנו כמובן נעקוב אחרי הכל, נפעל כשצריך, ניערך לנדרש, וכמובן גם צריכים לפתח את יישובי הצפון ולחזק אותם. לצד זאת, נושיט יד לשלום בכל אחת מהגזרות שמולן אנחנו פועלים ובכל אחת מהן אנחנו חייבים גם להחזיק עוצמה צבאית שתוכל לאפשר את ההגעה לשלום", אמר גנץ.

לאורכו של השולחן הארוך, כאשר מצד אחד של החדר לא ניתן לזהות מי הוא היושב בנקודה הרחוקה ביותר, מוקם אשכנזי אל מול גנץ ונתניהו, במקום שהוא יותר מכובד. גם השרים ליצמן, דרעי וישראל כ"ץ, זכו לשבת במיקום שנמצא בלב השולחן. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.