אסטרטגיית 'הגל השני' של מכבי: התחסנות לשפעת, ריקון בי"ח לטובת אשפוז בית ובדיקות ביוב לאיסוף מודיעין

רן סער, מנכ"ל מכבי: "המטרה היא הצלת חיים והשארת המשק פתוח. עלות הסגר למשק הייתה 2 מיליארד שקל ליום. אנחנו מציעים תוכנית שעולה פחות ממיליארד" • "השר החדש קיבל החלטות לפתיחת הסגר מיד עם כניסתו וזו החלטה נכונה"

רן  סער/ צילום: איל יצהר
רן סער/ צילום: איל יצהר

קופת החולים מכבי חשפה אתמול (א') את התוכנית האסטרטגית שגיבשה להתמודדות עם גל קורונה שני בחורף במקביל לתחלואה בשפעת. בכירי הקופה מדגישים כי אין וודאות שיגיע גל שני, ובכל זאת קוראים לממשלה לממן את התוכנית שתעזור להם להגיע מוכנים. הדגש בתוכנית הוא על הכנה טובה להתמודדות עם השפעת, כדי לפנות משאבים להתמודדות עם הקורונה, וכן דגש על איסוף מודיעין לדיכוי התפרצויות ועל טיפול בחולים בקהילה. כמו כן ניתנה בתוכנית תשומת לב לשמירה על מצב בריאותם הנפשית של הקשישים בבית ובדיור מוגן.

רן סער, מנכ"ל מכבי: "המטרה היא הצלת חיים והשארת המשק פתוח. במגיפת הקורונה היו בשיא 3,000 נדבקים בשבוע ואילו בשפעת בשיא העונה אנחנו מדברים על 150,000 נדבקים. כולם ירצו להידבק, יהיו לנו 200,000 איש שצריכים בדיקה בבת אחת, ואחר כך גם הטיפול יהיה במקביל. אם הציבור ימשיך לנקוט צעדי ריחוק חברתיים סבירים, ייתכן שגם התחלואה בשפעת תושפע לטובה.

"המצב הזה יחייב פעלוה מהירה, ומודיעין טוב כדי שנוכל להגיב במהירות, ובדיקות שמניבות תוצאות מהירות ולא כמו שראינו. קופות החולים יודעות לעשות את זה", אומר סער ומציין: "בגל הבא המוקד של המשבר יעבור מבתי החולים לקהילה".

עלות תוכנית ההיערכות, אם תוחל על כל קופות החולים, תהיה כמיליארד שקל. "עלות הסגר הייתה 2 מיליארד שקל ביום", מדגיש סער. "השר החדש (יולי אדלשטיין מהליכוד) קיבל החלטות לפתיחת הסגר מיד עם כניסתו וזו החלטה נכונה".

פרופ' נחמן אש, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות , מסביר כי: "אנחנו רוצים להתחיל לחסן לשפעת מוקדם, וזקוקים לתמיכה מצד המדינה שתיקח את זה כמבצע ותכניס כוח אדם כמו פרמדיקים או חובשים". המדינה תזדקק ל-1.2 מיליון חיסונים לשפעת, ואם לא תצליח להשיג את כל החיסונים אך הביקוש יהיה גבוה, יבקשו הקופות מהמדינה לקבוע תעדוף אחיד מי זכאי לקבל את החיסון. המטרה היא לחסן מחוץ למרפאות, למשל במתקני דרייב אין כמו אלה בהם בוצעו בדיקות הקורונה, כדי למנוע התקהלות וכדי לאפשר ביצוע מהיר של המבצע".

בתקופת הגל השני, מקווה אש, לא תהיה דחייה בפעילות הרפואית האלקטיבית או בבדיקות בסקר בקופות החולים ובבתי החולים. "אנחנו היום מתמודדים עם עומס גדול שנצבר בתקופה בה המערכת הייתה מושבתת חלקית, ואנחנו מוצאים את עצמנו מתעדפים את המקרים ואנשים עלולים להיפגע מזה", אומר אש. תרחיש האימה שהיווה את החשש העיקרי בתקופת הקורונה, שבו לא ניתן לתת טיפול לכל החולים, עלול להתממש למעשה דווקא בגלל דחיית הפעילות האלקטיבית ובגלל החשש של הציבור להגיע לבתי החולים. המטרה היא להמשיך להפעיל את הטיפולים האלקטיביים ולקרוא לציבור להמשיך להגיע לבתי החולים ולקופות החולים בגל הבא.

ד"ר מירי מזרחי ראובני, סמנכ"ל אסטרטגיה בקופה, שכתבה את הדו"ח יחד עם ד"ר ענת עקה זוהר, ראש מערך איכות ומחקר של הקופה, מרחיבה בעניין הטיפול בבית: "אנחנו רוצים לנצל את השינוי הזה ולהתייחס למיטות אשפוז בבית כנכס לאומי אסטרטגי".

עקה זוהר מוסיפה כי: "התופסת המקסימלית שאנחנו לוקחים בחשבון, גם על בסיס התרחישים הפסימיים, היא 5,000 חולי קורונה בשבוע, וזה משהו שהמערכת יכולה להכיל בשגרה, כשאין שפעת". אש מעריך כי עד היום כ-1%-10% מהציבור חלו בקורונה עד היום, כך שלא צפוי אפקט של חיסוניות עדר בזכות הגל הנוכחי. "נשתמש בבדיקות סרולוגיות כדי לוודא כמה מן הציבור חלה".

בדיקות ביוב ובדיקות קורונה קבוצתיות

עיקרי התוכנית כפי שהוגשה לשר הבריאות, הם כדלהלן: בתחום הבדיקות, הפעלת תכנית מאסיבית לבדיקות קורונה, כולל בדיקות ביוב ובדיקות קורונה קבוצתיות (Pooling בדיקות בהן דוגמים בו זמנית כמות גדולה של אנשים שלא צפויים להיות חולים, ורק אם הבדיקה יוצאת חיובית, בודקים כל אחד מהם בנפרד). המטרה היא לזהות מראש מוקדי התפרצת. אוכלוסיות סיכון כמו חולים, קשישים ועובדי מערכת הבריאות יבדקו בבדיקות סקר. לשם כך יהיו נחוצות 30 אלף בדיקות ביום לפחות. בקופה מעוניינים שביצוע הבדיקות יוטל עליהם.

בתחום הרכש, יש ליצור מערך רכש מיוחד לבדיקות, תרופות, חיסונים וציוד מיגון, שינוהל על ידי המדינה, ויכלול גם את רכישת חיסוני השפעת.

בתחום הטיפול, המטרה היא כאמור לשים דגש על אשפוז ושיקום בבית, גם לחולי הקורונה וגם לחולי השפעת המצב בינוני. הטיפול בקשישים בתקופה זו יחייב הקמת מערך מיוחד שיורכב מנציגי רשויות הרווחה, הרשויות המקומיות, פיקוד העורף ועוד.

לקראת החורף הקרוב, מכבי תאשר לראשונה ניפוק מרשמים של תרופות כרוניות לתקופה של שישה חודשים כדי לאפשר למטופלים מקבוצות סיכון להצטייד בהן מראש ולמנוע מהם את הצורך בהגעה למרפאות ובתי המרקחת. כיום תרופות כרוניות מונפקות לתקופה של עד 3 חודשים.

"תהנו מחופשת הקיץ, חופשה מקורונה", סיכם סער את הדברים. "הציבור מתנהג יפה מאד".