ותודה למחיר למשתכן: הציבור לקח באפריל משכנתאות בהיקף 5 מיליארד שקל

היקף המשכנתאות אומנם נפל ב-43% לעומת השיא במרץ, אך עדיין מדובר בהיקפים דומים לאלו שהיו בפסח שעבר • חלקם של זוכי מחיר למשתכן הגיע לשיא של 13% מכלל המשכנתאות באפריל

לקיחת משכנתה /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לקיחת משכנתה /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נפילה של 43% משיא לקיחת משכנתאות בחודש מרץ, אך עדיין רמה גבוהה של פעילות. זה מסכם במשפט אחד את מה שארע בחודש אפריל בתחום המשכנתאות. בחודש זה סגר הקורונה היה בעיצומו, החרדה מהמגפה הייתה בשיא, ולשניהם נוסף חג הפסח, שבאופן מסורתי מהווה תקופת שפל (כמו גם חגי תשרי) בשוק הנדל"ן. לנוכח כל אלה, הנתונים של בנק ישראל, לפיהם היקפי המשכנתאות שנלקחו מהבנקים הגיעו לכ-5 מיליארד שקל - אפילו מפתיעים, משום שמדובר בנתונים דומים מאוד להיקפי המשכנתאות שנלקחו בפסח שעבר, שהיה נטול קורונה. מי שאחראים במידה מסויימת לתופעה הזו, וזו הפתעה נוספת, הם זוכי מחיר למשתכן.

כפי שקרה בכל ענפי המשק, מרץ-אפריל היו חודשים גרועים לנדל"ן. מספר העסקאות שבוצעו בחודש מרץ השנה ירד ב-30% לעומת זה של פברואר, והגיע ל-6,600 עסקאות. טרם פורסמו נתונים לגבי אפריל, ואולם זה צפוי להיות גרוע אף יותר, ואולי אף להיחשב כחודש השפל הנמוך ביותר שנרשם בעשורים האחרונים.

ואולם שוק המשכנתאות המלווה את שוק הנדל"ן - פועל מעט אחרת. בחודש מרץ נקבע שיא של 8.7 מיליארד שקל בלקיחת משכנתאות, בעיקר בגלל הלחץ של רוכשי דירות להקדים את לקיחת המשכנתה, לפני עליות הריבית ובגלל זוכים בדירות במחיר למשתכן, שהחליטו להמשיך עם רכישת הדירות, על אף הסיכונים וחוסר הוודאות שנובעים מהקורונה. התוצאה - היקף של זוכי מחיר למשתכן מכלל הלווים בחודש מרץ - טיפס מ-10-11% בחודשים ינואר ופברואר, ל-12% בחודש מרץ.

בחודש אפריל הדברים השתנו, שכן הריביות כבר עלו ובנק ישראל נקט שורה של צעדים להורדתן מחדש, כך שלרוכשים רגילים לא הייתה מוטיבציה למהר לבנקים למשכנתאות. ואולם מי שהחליטו להשאר בשוק המשכנתאות, על אף החרדות מהמגפה וההשלכות הכלכליות הקשות שלה, היו זוכי מחיר למשתכן, שהיקף המשכנתאות שלקחו בחודש שעבר הגיע לשיא של 13% מכלל המשכנתאות שנלקחו.

זו גם הסיבה, שמספר הלווים שהחזרי המשכנתה החודשיים שלהם עולים על 30% מהכנסתם עלה והגיע בחודש אפריל לכ-35% מכלל הלווים. במיוחד בעת הזו, שהמדינה נמצאת בשלביו הראשונים של מיתון עמוק, הנתון הזה צריך להטריד. עוד נתון חשוב: יתרת ההלוואות בגרייס זינקה פי 7 מאז פברואר - מסדר גודל של 13 מיליארד שקל, ל-92 מיליארד שקל באפריל, וגם נתון זה מעיד על הקשיים שבפניהם עומדים הלווים כיום.