עסק ביום | פיצ'ר

"בחודשים הקרובים נראה עוד סגירות בגלל התזרים"

דור ששון, שותף עם אחיו בבית הקפה "מתחת לעץ", גר בתל אביב, בן 24 • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בית הקפה מתחת לעץ / צילום: שי הנסב
בית הקפה מתחת לעץ / צילום: שי הנסב

לכאורה יום ד' היה אמור להיות יום חג בענף המסעדנות. השולחנות והכיסאות שאופסנו תקופה ארוכה הוצבו במרחבי העסקים (אחרי חיטוי כמובן) והענף אמור היה לחזור לחיים. "לעזור לכלכלה ולהקל על החיים", אמר נתניהו בבשורה על פתיחת הענף. עוד לא הספיקו בעלי המסעדות ששרדו את התקופה להתבשם מהבשורה, ונחתה עליהם בשורה מכיוון משרד האוצר, שלא משמחת את כולם. האוצר הודיע על מענקים לעובדים שיוחזרו מחל"ת: מעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת בחודש יוני יקבלו 7,500 שקל לעובד ו-3,500 שקל על החזרת עובדים בחודש מאי. כדי להיערך לפתיחה ב-27 במאי מסעדות רבות כבר החזירו עובדים לחל"ת כשלא ידעו שההמתנה תשתלם להם. מסעדות אחרות שהצליחו לשמר את העובדים בתקופה הקשה הזו - לא יקבלו דבר. הפוך מכל רציונל שבעלי העסקים ציפו לו.

בית הקפה "מתחת לעץ" בתל אביב היה פתוח לאורך כל התקופה ובעליו אף הצליחו לשמר את העובדים ולא להוציאם לחל"ת - ועל כן הוא לא זכאי למענק.

"התחלנו את התקופה הזו בחוסר ודאות, מה מותר ואיך והאם משלוחים זה כלכלי לעסק כמו בית קפה", מספר דור ששון בעלי בית הקפה, שפתח אחיו לירון לפני 14 שנה מיד אחרי השירות הצבאי. "החלטנו שגם אם נפסיד כסף, נשמר את העובדים שביום-יום מונים 16-17. חלקם פלסטינים והם נאלצו לחזור, ועבדנו עם צוות מצומצם.

"עם פרסום המתווה של האוצר צף האבסורד, כי מי שהפסיד כסף כדי לשמר עובדים לא מקבל דבר. קולגות שלי עושים חשבון אם לחכות עד ל-1 ביוני כדי להחזיר עובדים כדי ליהנות מהמענק המוגדל. אחרים, שכבר החזירו עובדים השבוע כדי להיערך לפתיחה, יקבלו מענק מוקטן. אם היו מודיעים על כך מראש הם היו אולי מחכים".

"החזרה לפעילות מהולה בחשש. ראשית בבסיס מהפגיעה התזרימית הקשה ושנית משום שספקים שינו את ההתנהלות מול עסקי המזון: אין יותר תשלום בשוטף, עוברים למזומן. במתווה כזה הרבה עסקים לא יוכלו לפתוח.

"התוצאות של המשבר לא יבואו לידי ביטוי עכשיו, אלא בחודשים הקרובים כשנראה עוד סגירות בגלל התזרים ובגלל חוסר יכולת להתנהל במזומן מול ספקים. מדובר במרבית הספקים ואני מבין אותם, גם הם נקלעו למצוקה. זה גלגל שלם. מעבר לזה עסק שהקפיא תשלום על סחורה בזמן המשבר, יהיה חייב לשלם עליה לפני שיוכל להזמין סחורה חדשה".

בעקיפין זה אומר שהמחירים צפויים להתייקר?

"על פניו זה נכון. הענף היה במשבר עוד לפני הקורונה והתמודד עם קונפליקט. מצד אחד, המחיר הסופי מרגיש יקר ללקוח כשהוא משלם על סלט 55 שקל, מצד שני גם על הסכום הזה המסעדה בקושי מרוויחה. הקונפליקט עכשיו הוא יותר קיצוני, כי מסעדה שתייקר מחירים בתקופה הזו תיפגע. יש גם חשש איך הענף יתפקד. היום יש התלהבות מהפתיחה, אלא שגם מפתיחת הקניונים הייתה בהתחלה התלהבות וכבר היום מדווחים על ירידה. לא יודע איך זה ייראה בתחום שלנו".

בבית הקפה שלו חווה ששון ירידה של 60% במחזור. ההתנהלות דרך משלוחים הייתה הפסדית, אבל ההחלטה הייתה לשמר על פעילות העסק. "אם לפני הקורונה שילמנו 31.5% עמלה על משלוחים, בימי הקורונה זה עלה ל-36% (במסעדות שרצו להצטרף תוך כדי משבר הקורונה לשירות משלוחים, מ' ר' ח'). אין תחרות בסגמנט והשחקנים מרשים לעצמם להשתולל במספרים כשעסקי המזון צריכים את זה לקיום".

מה שעזר לששון לעבור את התקופה הייתה גם התחשבות מצד בעלי הנכס בנוגע לשכר דירה.

ומה בנוגע לסיוע מהמדינה? "כבעל שליטה אני לא זכאי. בנוסף לא הייתה לי פגיעה במחזורים בשיעור שמזכה בסיוע, משום שחצי שנה לפני הקורונה התחלנו לעבוד עם משלוחים וזה הוריד את המחזור. אם עושים השוואה של המחזור לתקופה המקבילה אשתקד אז רואים פגיעה "רק" של 24%, אם היו בוחנים את המצב לעומת מה שהיה לפני חצי שנה, הפגיעה הייתה של 44%. אין לי ילדים אז אפילו לא קיבלתי את קצבת ה-500 שקל". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il