הקטר של המשק הישראלי מוביל גם את הבורסה

תיק ההשקעות הטיפוסי של המשקיע הממוצע בבורסת תל אביב עתיר במניות בנקים ונדל"ן • ואולם, הביצועים של סקטור הטכנולוגיה המקומי, והמגמות בעולם, מעידים כי יש צורך בשינוי

משרדי חברת הטכנולוגיה נייס ברעננה. צומחת בזכות פעילות הענן
צילום: רויטרס, Ronen Zvulun
משרדי חברת הטכנולוגיה נייס ברעננה. צומחת בזכות פעילות הענן צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

אם הייתם צריכים לנחש מי הסקטור עם הביצועים החזקים ביותר בשוק המניות בישראל ב-2020, כנראה לא הייתם מהמרים על טכנולוגיה. למה? כי ישראל אומנם ידועה בכל העולם בחדשנות, בסייבר ובריבוי סטארט-אפים, אבל שוק המניות בתל אביב דווקא עתיר חברות נדל"ן ובנקים.

ההטיה הזו ניכרת היטב גם בתיק ההשקעות של הישראלי הממוצע. לרוב, המשקיע הישראלי קונה בתל אביב את מניות הבנקים והנדל"ן המוכרות, בעוד שאת מניות הטכנולוגיה הוא מחפש לעתים קרובות בארה"ב. הנאסד"ק, הידוע כמדד מניות טכנולוגיה, מצטיין בביצועים גם השנה, עם תשואה חיובית של כ-10%, אבל למרבה ההפתעה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה עוד יותר, והניב מתחילת 2020 כמעט 14%.

החשיפה של הציבור ורוב המוסדיים בישראל למניות הטכנולוגיה הנסחרות בבורסת תל אביב נמוכה יחסית - והמספרים מראים שצריך חשיבה מחודשת. כשבוחנים את ביצועי הסקטורים השונים בבורסה בישראל בחמש השנים האחרונות מגלים, כי בעוד שמדד ת"א-125 הניב למשקיעים תשואה אפסית בתקופה הזו, מי שהשקיע במניות הנדל"ן והבנקים הרוויח יפה - כ-40%. ואולם, באותה תקופה עלה מדד ת"א טכנולוגיה יותר מפי שלושה - והשלים עלייה של כ-150%.

השאלה הראשונה ששואל כל מי שקורא את השורות האלה (אחרי כמובן "למה רק עכשיו הוא נזכר לספר לי את זה?"), היא האם היום זה עדיין עיתוי נכון לכניסה למניות הטכנולוגיה בת"א?

מדוע מגזר הטכנולוגיה ירוויח מהקורונה?

כשבוחנים את המגמות בשווקים, ובמיוחד בסקטורים הגדולים האחרים בשוק המקומי, נראה כי התשובה לגבי עיתוי הכניסה חיובית. מניות הבנקים אמנם לא יקרות בהיבטים של מכפילי הון ותשואה על ההון, אולם הן מתמודדות עם סביבה עסקית מאתגרת, על רקע הריבית הנמוכה לאורך שנים, וכן על רקע ההערכה כי לאור המצב הכלכלי אנו צפויים לעלייה בהפרשות הבנקים בגין הפסדי אשראי לעסקים ומשקי בית.

סקטור הנדל"ן אומנם הציג ביצועים מצוינים לאורך שנים, אבל כעת עליו להתמודד עם מגמות של מעבר לעבודה מהבית ומסחר מקוון, שעשויים לפגוע בחברות הפועלות בתחום המשרדים והקניונים, בעוד שחברות נדל"ן למגורים עשויות להיפגע מחוסר הוודאות בענף בטווח הקצר. שני הסקטורים האלה, הבנקים והנדל"ן, מהווים כל אחד כ-17% ממדד ת"א-125.

ומה תומך בהשקעה בסקטור הטכנולוגיה? ייתכן כי זו הרוח הגבית מהבורסות בכל העולם, שבזכותה מניות הטכנולוגיה נהנות מהמגמות המרכזיות שיצר משבר הקורונה. מניות שתומכות בעבודה ולמידה מרחוק, מחשוב ענן, סייבר וציוד רפואי מתקדם, קיבלו זריקת מרץ משמעותית בזכות הקורונה, שכן היא הקדימה להיום מגמות שהמשקיעים ממתינים להן כבר שנים, ושהעריכו כי הן יצברו תאוצה רק בשנים הקרובות.

ואולם, הביצועים החזקים של מניות הטכנולוגיה בישראל בהשוואה לנאסד"ק, למשל, מפתיעים בעיקר כי אופי החברות בתל אביב שונה מזה של החברות שמובילות את העליות בוול סטריט. בעוד שבארה"ב שמים רוב המשקיעים לב בעיקר למניות ה-FANG (פייסבוק, אמזון, נטפליקס וגוגל), המניות בסקטור הטכנולוגיה בתל אביב נחשבות ל"דפנסיביות" יותר.

ניתן לראות זאת היטב כשמביטים ברשימת 50 החברות המרכיבות את מדד ת"א טכנולוגיה. ברשימה הזו רואים למשל חברות ותיקות שמניותיהן מפגינות ביצועים טובים לאורך זמן, כמו חברות שירותי IT, כמו מטריקס, מלם תים, חילן או וואן טכנולוגיות, שרשמו בשנים האחרונות צמיחה מתמשכת בהכנסות והתאפיינו בחלוקת דיבידנד מתמשכת.

השבוע החלו החברות האלה לפרסם דוחות כספיים לרבעון הראשון, ואלה שכבר פורסמו מעידים על יציבות, ולא ניכרת פגיעה קשה מדי של משבר הקורונה. מתגובת המניות נראה כי בשוק ציפו לתוצאות חלשות יותר, ונראה כי "סולחים" להן על רבעון אחד חלש ומצפים לחידוש הצמיחה ברבעונים הבאים.

לצד החברות האלה בולטות במדד חברות דוגמת נייס, שבשנים האחרונות נהנית מצמיחה איתנה בזכות תחום הענן, ואודיוקודס, שמציעה ללקוחות מגוון רחב של מוצרים ונהנית מלקוח עוגן גלובלי בדמותה של מיקרוסופט. החברות האלה נהנות מהטרנד העולמי המתגבר של המעבר לעבודה מהבית, מהשימוש ביותר שיחות וידיאו כמו Zoom, מיקרוסופט TEAMS, והחלופה של סיסקו, "וובקס".

לצד החברות האלה יש במדד הטכנולוגיה גם הרבה חברות מובילות וחברות הממוקדות בענפים צומחים. כך לדוגמה, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס (חברה עם שווי שוק של כ-3 מיליארד שקל), שנהנית מנתח שוק עולמי של 45%, ורושמת צמיחה דו-ספרתית במשך שנים. בשנים האחרונות היא הרוויחה בעיקר מהגידול בתחום הבריכות הפרטיות, כך שהעובדה שהבריכות הציבוריות היו סגורות במהלך המשבר האחרון עשויה אומנם לפגוע בה, אך לא בצורה דרמטית.

דוגמאות מעניינות אחרות הן החברות הפועלות בתחום ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת וירוקה, תחום שכולל חברות כמו אנרג'יקס, בעלת שווי שוק של 6 מיליארד שקל, או אנלייט (4 מיליארד שקל), המפגינות שיעורי צמיחה גבוהים מאוד מדי רבעון. התחום הזה בעולם ממשיך ליהנות מרוח גבית גם בתקופה הנוכחית, ושתי המניות כבר עלו השנה יותר מ-25%.

סקטור הטכנולוגיה תורם כיום כ-22% ממדד ת"א-125, ועל רקע הביצועים שלו הנתח שלו מהמדד עלה גם בשנה האחרונה - בדיוק כמו שאנו רואים במדדים המובילים בארה"ב. ב-S&P 500, לדוגמה, סקטור הטכנולוגיה כבר מהווה מעל 25% מהמדד, ולפחות לפי המגמות בשווקים כרגע, הוא עשוי להמשיך לטפס. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע