גולדמן זאקס מרגיז את שוק הקריפטו: "ביטקוין אינו אפיק השקעה"

דוח חדש של כלכלני בנק ההשקעות מציג עמדה הפוכה לזו שהציגו באחרונה מנהלי קרנות גידור בארה"ב, שמהמרים על ביטקוין כגידור נגד אינפלציה • לפי הדוח, "תנודתיות הביטקוין עשויה להתאים לסוחרים מוטי מומנטום"

מכונות כריית ביטקוין  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מכונות כריית ביטקוין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס הצליח לעורר אתמול לא מעט זעם נגדו מצדם של שוחרי המטבעות הדיגיטליים. "אנו לא ממליצים על ביטקוין על בסיס טקטי או אסטרטגי לתיקי ההשקעות של לקוחותינו", כתבו כלכלני גולדמן זאקס בדוח חדש שפרסם הבנק. "זאת, אף שהתנודתיות של הביטקוין עשויה להתאים לסוחרים מוטי מומנטום".

כלכלני הבנק התייחסו לדוח בשיחת ועידה עם משקיעים שאירחה אתמול קבוצת אסטרטגיית ההשקעות של גולדמן זאקס, שהיא חלק מחטיבת ניהול העושר של הבנק. על פי הדוח, "מטבעות קריפטו, ובהם ביטקוין, אינם אפיק השקעה (asset class). הם אינם מייצרים תזרים מזומנים או רווחים, והם אינם מספקים יתרונות עקביים של פיזור השקעות".

העמדה שמציגים כלכלני גולדמן זאקס, הפוכה לזו שהציגה החודש חברת ניהול קרנות הגידור האמריקאית טיודור אינווסטמנט. לפני כשלושה שבועות אמר מייסד ומנכ"ל החברה, פול טיודור ג׳ונס, כי הוא מהמר על השקעה בביטקוין כגידור נגד אינפלציה. לעומתו, טוענים כלכלני בנק ההשקעות כי "אין כל עדות לכך שמטבעות קריפטו מהווים גידור בפני אינפלציה. בעוד קרנות גידור עשויות למצוא עניין במטבעות קריפטו בגלל התנודתיות הגבוהה שלהם, כוח המשיכה הזה לבדו אינו מייצר רציונל השקעות בר-קיימא".

הדוח של גולדמן זאקס משווה בין הנהירה של משקיעים אחרי הביטקוין בשנים האחרונות לבין שיגעון הצבעונים בהולנד של המאה ה-17 - אחת הבועות הפיננסיות הידועות לשמצה בהיסטוריה. בנק ההשקעות מדגיש בדוח שלו את התנודתיות הקיצונית במחיר הביטקוין, וכדוגמה לכך מזכיר את הקריסה של המטבע הדיגיטלי ביותר מ-25% בתוך יום מסחר יחיד ב-12 במרץ.

מאז הקריסה שלו ב-13 במרץ לשפל של שנה, כשמחירו נפל לכ-4,100 דולר, התאושש הביטקוין באופן משמעותי ועלה ביותר מ-120%. ביום חמישי בצהריים נע מחיר הביטקוין (BTC) סביב 9,200 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. עם זאת, מחירו הדולרי של הביטקוין עדיין נמוך ביותר מ-50% משיא כל הזמנים של כ-20 אלף דולר, שאליו נסק בדצמבר 2017.

עמדתו של גולדמן זאקס, כפי שהוצגה השבוע, עוררה מורת רוח בקרב משקיעים ותיקים בשוק הקריפטו. "מי יודע? אולי גולדמן זאקס מנסים לגרום לנפילה של הביטקוין כדי לקנות לעצמם יותר ביטקוין במחיר נמוך יותר", כתב האנליסט מתי גרינספן, מייסד חברת המחקר Quantum Economics.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.