בעקבות משבר הקורונה: טראמפ דוחה את פסגת G7

נשיא ארה"ב הודיע כי בכוונתו לדחות את פסגת מנהיגי המעצמות המתועשות 7-G שהייתה אמורה להתקיים החודש • עוד ציין כי הוא מעוניין לצרף לפסגה מדינות נוספות ולשנות את שמה ל-10-G או 11-G

הנשיא טראמפ  / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכנן לדחות לסתיו את פסגת מנהיגי מדינות G7 שתוכננה להתקיים החודש. טראמפ הודיע כי ברצונו לקיים מפגש רגיל בוושינגטון, במקום הוועידה שהוסבה למפגש וירטואלי בגלל מגפת הקורונה. לדברי טראמפ, יתכן והפסגה תתקיים בסוף השבוע שלפני העצרת הכללית של האו"ם, שאמורה להיפתח ב-15 בספטמבר. הוא הוסיף גם שייתכן שהמפגש יוכל להתקיים בנובמבר, אחרי הבחירות הכלליות בארה"ב.

עוד ציין טראמפ כי הוא מעוניין לצרף לפסגה הן רוסיה, דרום קוריאה, אוסטרליה והודו.

"אני לא חושב ש-G7 מייצג בצורה נאותה את מה שקורה בעולם. מדובר בקבוצה מיושנת מאד של מדינות", הוא אמר. לדבריו הוא הציע "בערך" לספח לקבוצה את ארבע המדינות הנוספות, והוא מציע לכנות את המועדון 10-G או 11-G.

מלבד ארה"ב, המועדון הנוכחי כולל את צרפת, יפן, גרמניה, איטליה, בריטניה וקנדה. דוברת הבית הלבן אליסה פארה מסרה שמטרת הפסגה תהיה לקבץ בנות ברית נוספות כדי לדון בכל הנוגע לסין.

פסגת 7-G הייתה אמורה במקור להתקיים ב-10-12 ביוני, וטראמפ הציע תחילה לקיים אותה בהמשך חודש יוני אם המנהיגים האחרים יגיעו לוושינגטון. הבית הלבן שיגר הזמנות רשמיות למדינות האחרות, שבהן נאמר שהאירוע יהיה הזדמנות לשגר מסר בינלאומי שהעולם נפתח מחדש אחרי הקורונה.

לשכתה של הקנצלרית אנגלה מרקל אותתה בשבת שהיא אישית לא תיקח חלק בוועידה, אלא אם כן יירשם שינוי בהתפשטות המגפה, כך לפי סוכנות AP.

רוסיה גורשה ממועדון המדינות המתועשות הגדולות אחרי הפלישה לקרים ב-2014. בפסגת 7-G בביאריץ, צרפת, שהתקיימה ב-2019, מאמצי טראמפ לצרף מחדש את רוסיה נחסמו על ידי צרפת, גרמניה ובריטניה. קנדה ובריטניה התנגדו להזמנת רוסיה לפסגה של 2018 בקוויבק.