מתנת הפרידה של מייסד הבינתחומי: המוסד ייקרא על שמו

האסיפה הכללית של הבינתחומי אישרה את שינוי שמו של המוסד ל"אוניברסיטת רייכמן" • במל"ג לא מתכוונים להשלים עם המהלך ואף אומרים כי הוא מנוגד לחוק וכי הכרה במוסד כאוניברסיטה היא החלטה שלהם

אוריאל רייכמן/ צילום: אביב חופי
אוריאל רייכמן/ צילום: אביב חופי

נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, אוריאל רייכמן בן ה-77, עתיד לפרוש בשנה הבאה מתפקידו, אבל כעת מסתבר ששמו יישאר בקדמת הבמה עוד זמן רב. האסיפה הכללית של הבינתחומי אישרה לפני שבוע וחצי את שינוי שמו של המוסד ל"אוניברסיטת רייכמן", כך נמסר היום (ב') מהנהלת המוסד.

אם שינוי השם יקבל את האישורים הסופיים, יזכה הנשיא הפורש רייכמן בכבוד שלו זכו רק מעטים כמו ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, והנשיא הראשון של מדינת ישראל, חיים ויצמן - ואוניברסיטה בישראל תיקרא על שמו.

על פי הודעת המוסד, הוחלט "לכבד את הנשיא והמייסד, אשר עתיד לפרוש מתפקידו בשנה הבאה, ולקרוא את המוסד על שמו. זאת, בהוקרה על חזונו השאפתני, חתירתו הבלתי נלאית למימושו ויזמותו פורצת הדרך, אשר בתוך 26 שנים הציבו את הבינתחומי בשורה הראשונה של המוסדות האקדמיים בישראל והפכו אותו לאוניברסיטה הפרטית הראשונה והיחידה בישראל". השימוש בשם החדש יחל לאחר קבלת אישור מרשם החברות.

המרכז הבינתחומי הוקם כמכללה פרטית בשנת 1994, ובמהלך השנים נתפס לעתים כ"מוסד אליטיסטי" בשל שכר הלימוד הגבוה שעומד על עשרות אלפי שקלים בשנה - פי כמה מאשר במוסדות האקדמאים המתוקצבים על ידי המדינה.

לפני שנתיים אישרו למרכז הבינתחומי להעניק דוקטורט במשפטים, ובאחרונה אישרו להם לתת דוקטורט גם במדעי המחשב ובפסיכולוגיה. יו"ר דירקטוריון המוסד, שר החינוך לשעבר הפרופ' אמנון רובינשטיין, מסר כי "אוריאל רייכמן הוא איש ציבור ומחנך בכל נימי נפשו, ובמשך כל חייו תרם למדינת ישראל ולחיזוק דמותה כדמוקרטיה ליברלית. רייכמן היה מעורב ביוזמות ציבוריות חשובות, ובראשן חוקה לישראל, אך מפעל חייו הגדול הוא המפעל החינוכי והציוני של המרכז הבינתחומי הרצליה. לולא רייכמן, שהגה את הקמתו והוציא אותו לפועל בכשרון ובמסירות יוצאים דופן, לא היה קם המרכז הבינתחומי ואין ראוי ממנו שתיקרא האוניברסיטה על שמו".

במועצה להשכלה גבוהה לא מתכוונים להשלים עם המהלך ואף אומרים כי הוא מנוגד לחוק וכי הכרה במוסד כאוניברסיטה היא החלטה שלהם. הם מוסיפים כי במרכז הבינתחומי לא ביקשו לשנות עצמם לאוניברסיטה - אלא החליטו על דעת עצמם.

במכתב ששלחה היום המל"ג למוסד נכתב כי "המועצה להשכלה גבוהה העניקה הכרה למוסד 'המרכז הבינתחומי הרצליה'. השינוי ל'אוניברסיטת רייכמן' אינו מהווה שינוי שם כי אם שינוי ההכרה במוסד. לפיכך, ככל שהמוסד מבקש לקבל הכרה כ'אוניברסיטה' עליו לפנות בבקשה מסודרת למל"ג ולקבל על כך את אישורה. מובן, כי ללא קבלת הכרה כאמור, אין המרכז הבינתחומי בהרצליה רשאי לעשות שימוש בכינוי 'אוניברסיטה'".

תגובת הבינתחומי הרצליה למכתב המל"ג:

"על פי דין אנחנו רשאים לקרוא לעצמנו אוניברסיטה, בהתבסס על היותנו מוסד אקדמי מחקרי, שנבחן והומלץ על ידי ועדות בינלאומיות והוסמך על ידי המועצה להשכלה גבוהה להעניק תארי דוקטור במשפטים, בפסיכולוגיה ובמדעי המחשב.

נשמח להבהיר את הסוגיה הזו בפגישה עם השר להשכלה גבוהה, ח"כ זאב אלקין, ועם ראשי המועצה להשכלה גבוהה".