יסודות המשפט מופרים בחסות הקורונה

אין ספק שמאחורי החלטות האחרונות בנוגע לריחוק חברתי בבתי המשפט עומדים שיקולים בריאותיים כבדי-משקל, אך בצד אלה, יש להוראות אלה השלכות משמעותיות על עולם המשפט

בעקבות נגיף הקורונה ואילוצי הריחוק החברתי, גם בעולם המשפט ניתנו הוראות מחמירות, בין היתר, בנוגע לכניסת אנשים לאולמות הדיונים בבתי המשפט: יש הגבלה על מספר האנשים שרשאים להיכנס לאולמות, ולעתים כל צד למשפט רשאי להכניס רק עורך דין אחד לאולם הדיונים, אין כניסה לצופים או אנשי מקצוע רלוונטיים, וכן החלו לקיים דיונים בחלק מהערכאות גם בשעות אחר הצהריים. אין ספק כי מאחורי החלטות אלה עומדים שיקולים בריאותיים כבדי-משקל, אך בצד אלה, יש להוראות אלה השלכות משמעותיות על עולם המשפט.

הזכות הבסיסית ביותר שנפגעת כתוצאה מההוראות החדשות, היא הזכות להליך הוגן. כאשר מוגבלת הכניסה של באי הכוח וצוות מקצועי נלווה, הדבר פוגע באופן מהותי ביכולת של עורך הדין לנהל את ההליך באופן הטוב ביותר, ושל צד לקבל את הייצוג הנאות, בוודאי כאשר מדובר על דיונים מורכבים ומהותיים כמו דיוני הוכחות, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהליכים פליליים.

עקרון משפטי בסיסי נוסף שנפגע מהותית הוא עקרון הפומביות, כיוון שלא כל אחד יכול להיכנס לאיזה דיון שהוא רוצה. גם המתמחים מפסידים מהסיטואציה הנוכחית, כיוון שכאשר יש הגבלה על כניסת אנשים לאולמות, יש סכנה ממשית לכך שמתמחים לא יוכלו לקחת חלק בדיונים, אף שהם מעורבים באופן מהותי בתיקים אלה. כתוצאה מכך, עלולה להיפגע הכשרתם באופן משמעותי.

אחד החששות הגדולים במצב הנוכחי, הוא כי הפגיעה הזו בזכות להליך הוגן תיפגע אף יותר עם החלת תקנות סדר הדין האזרחי החדשות: בחודש ספטמבר אמורות להיכנס לתוקפן התקנות, שבין היתר נותנות משקל גבוה מאוד לדיונים בעל-פה בבתי משפט (בניגוד להיום, בו יש התבססות רבה על מסמכים כתובים). המשמעות היא שעם כניסת התקנות לתוקף, הדיונים בבתי המשפט, גם בשלב המקדמי, יהפכו להיות מורכבים ומשמעותיים יותר. לדוגמה, הדיונים הראשונים שהותר לקיים בהליכים האזרחיים הם קדמי משפט, מתוך הנחה שיש בהם פחות עורכי דין, והם יותר טכניים.

בכדי לפתור את הבעיות הללו, או לפחות להקל על הפגיעה בעקרונות המשפט, יש צורך מיידי שמערכת המשפט תעבור לדיונים מקוונים, במקרים בהם זה מתאפשר. ישנם דיונים רבים שאין צורך חיוני לקיימם בבית המשפט ואפשר בהחלט להעביר אותם לזום, או לקיים אותם בצורה דיגיטלית אחרת. הליך דומה מתקיים בעידן הקורונה בהקראות במשפט פלילי - עצירים "מתייצבים" לדיון הראשון מרחוק, באמצעים דיגיטליים. אם זה קיים במשפט הפלילי, אין סיבה שלא ליישם זאת גם במשפט האזרחי. כבר היום מתקיימים דיוני בוררות בזום בצורה רגילה לחלוטין, ואפילו טובה יותר, כיוון שהצדדים אינם נכנסים זה לדברי זה. בדרך זו ניתן לצמצם את השימוש באולמות, ויהיה ניתן לייעדם לדיונים שיש צורך אמיתי בנוכחות פיזית.

בנוסף, אם חלק מהדיונים בבית המשפט המחוזי יהיו מקוונים, המשמעות היא, שדיונים עם משתתפים רבים - בין במחוזי ובין בשלום - יוכלו להתבצע באולמות הריקים והגדולים של בית המשפט המחוזי, אליהם ניתן להיכנס יותר אנשים.

לבסוף, ייתכן שיש לשקול את דחיית כניסת תקנות סדר הדין האזרחי לתוקף לאחר חלוף תקופת החירום.

הקורונה השפיעה על החיים של כולנו ובכל התחומים, אך השפעתה בתחום המשפט עלולה להיות קריטית, ולפגוע באופן ישיר בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של רבים. על מקבלי ההחלטות לנסות ולמזער את הפגיעות האלה עד כמה שניתן, בכדי שהשלכותיו של משבר זה לא ירבצו על עולם המשפט עוד שנים רבות. 

הכותבת היא שותפה ומנהלת משותפת של מח' ליטיגציה באגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'