הנפט ממשיך במסע העליות לקראת פגישה נוספת של אופ"ק

מחירי חוזי הנפט הגולמי למסירה ביולי עולים לרמתם הגבוהה ביותר מאז מארס • המפיקות הגדולות צפויות להסכים על הארכת הקיצוצים הנוכחיים עד 1 בספטמבר

שדה נפט בקנדה / צילום: Todd Korol, רויטרס
שדה נפט בקנדה / צילום: Todd Korol, רויטרס

מחירי הנפט עולים בכ-2% מעל ל-37 דולרים ובכך ממשיכים מגמה של התאוששות, כאשר האנליסטים בשוק צופים שמפיקות הנפט בהובלת סעודיה ורוסיה יאריכו את הגבלות התפוקה בתגובה למשבר בתעשיית האנרגיה.

מחירי חוזי הנפט הגולמי למסירה ביולי עולים לרמתם הגבוהה ביותר מאז מארס, אחרי שצנחו אל מתחת לאפס לראשונה בהיסטוריה ב-20 באפריל כתוצאה מהעדר מתקני אחסון לעודפי הנפט. הנהגים שחוזרים לכבישים במדינות בארה"ב ובעולם מזינים את המהפך הזה.

העליות אתמול באו לאחר שקרטל אופ"ק ורוסיה הקדימו שיחת ועידה מתוכננת על קיצוצי תפוקה בעתיד מיום שלישי האב למחר (ה'). הקבוצה הזו קרובה להארכת הקיצוצים הנוכחיים עד 1 בספטמבר, מהלך שלהערכת אנליסטים יתמוך במחירי הנפט על רקע הביקוש העולה.

אך המחירים נוטים להיות תנודתיים מאד סביב דיונים של אופ"ק, וחכמה אנליסטים מסופקים אם רוסיה וכמה ממדינות אופ"ק יצייתו לחלוטין להסכם קיצוצים כלשהו. לסעודיה ורוסיה היה סכסוך תפוקה מוקדם יותר השנה, שהעלה את התפוקה העולמית כאשר הביקוש קרס. הסכם שהושג באפריל לקיצוצי תפוקה סיים את הסכסוך.

משקיעים עוקבים מקרוב גם אחרי ההפקה בצפון אמריקה, שבה חברות רבות סגרו בארות קידוח בתגובה למחירי השפל. אם המחירים ימשיכו לטפס, הברות הללו ייפתחו מחדש כנראה והתפוקה תעלה, ותשפיע אולי לרעה על המחירים.

"המשך של הגאות במחירי הנפט ברבעון השני עלול להתברר כהתפתחות שלילית", כתב אנליסט סחורות ב-UBS ניהול הון.

הנפט מסוג ברנט למסירה באוגוסט, שמייצגת את הנפט העולמי, עלה אתמול ב-3.3% ל-39.57 דולר לחבית בבורסה האינטרקונטיננטלית.

מהירות ההתאוששות של מחירי הנפט הפתיעה משקיפי שוק רבים. הביקוש חזר לעצמו במהירות בסין, הצרכנית הגדולה ביותר של חומרי גלם, והתנועה עולה בהדרגה בחלקים מארה"ב ואירופה.

אנליסטים רבים צופים שההבראה תהיה קופצנית. מחירי הנפט עלו מהר יותר ממחירי הבנזין, ולבתי הזיקוק שהופכים נפט למוצרי דלק יש פחות תמריץ לקנות עוד נפט גולמי. בו זמנית, כמו גדולה של נפט סעודי עושה את דרכה לצרכנים גדולים כמו ארה"ב וסין.

עלייה ביבוא הנפט מסעודיה הובילה לגידול ניכר במאגרי הנפט הגולמי בארה"ב בשבוע שהסתיים ב-22 במאי. לפני כן נרשמה ירידה חדה במלאים שהובילה לעלייה במחירים כי היא אותתה שעודפי התפוקה העולמיים בירידה. היום אמורים להתפרסם הנתונים לשבוע שעבר.

אנליסטים עוקבים גם אחרי מסלול הסערה הטרופית כריסטובל במפרץ מקסיקו הדרומי. היא צפויה לנוע צפונה בימים הקרובים, וכל פגיעה בפעילות האנרגיה באזור זה תגרום להקטנת ההיצע של הנפט הגולמי.